Uffda, dette var verre enn jeg trodde!
Mynten jeg har fått er, som det blir sagt, åpenbart en 5 kopek fra 1760, og med Elizabets monogram (når jeg sammenlikner fotos av begge myntene, og samholder med årstallet "60" som vises), og ikke som annonsert en Katarina den store.
Basert på graderingsdefinisjon på
http://www.myntogseddel.no/kvalitetsvur%20...%20?quality=2 ville jeg ha vurdert den aktuelle mynten (som jeg har fått) til å ligge utafor definisjonene pga feilpreging (deler av mynten som er totalt uleselig), men dersom jeg måtte ta et valg: 2 (laveste kvalitet). Ikke så morsom å ha i så fall...
Myntene er en del av settet som
Samlerhuset solgte under navnet "Anno Domino" som består av en mynt fra hvert århundre fra det første til 21. århundre. Prisen for dette settet var kr. 14.000,- (på
http://www.samlerhuset.no/ det ser ut til at salget er avslutta nå). Priser blei ikke oppgitt per mynt, kun for heile settet. Jeg veit derfor ikke hva de har priset denne mynten til. Det er også andre mynter i serien jeg syses er undermåls, og som jeg har sendt reklamasjon på. Jeg har blitt bedt om å returnere dem jeg vil klage på. Men siden jeg er helt amatør, blir nok dette litt tilfeldig.
Samlerhuset selger for øvrig p.t. en 5 kopek Katarina den store enkeltvis for kr. 2.500,- men dette ser ut til å være en spesiell/sjelden utgave med "CM", som en ikke kan rekne med ved med i settet... :
Vedlegg:
Samlerhuset reklame, Katarina den store 5 kopek med CM.jpg [ 131.82 KiB | Vist 489 ganger ]
I og med at jeg tydeligvis har fått en annen mynt en de har informert om, så bør jeg i utgangspunktet rekne med at de har tatt ærlig feil, og at jeg får bytta den. Dersom de skulle drive med svindel, så kan de nok ikke gjøre det så åpenbart og regne med slippe unna. Eller kanskje de kan, dersom kundene ikke oppdager det... I alle fall sier det noe om kvalitetssikringen
Motivet mitt for kjøpet er at jeg synes det er utrolig morsomt å bokstavelig talt få nærkontakt med i historen vha mynter som har vært i sirkulasjon og benytta av mennesker opp gjennom tidene i sitt daglige virke! Tanken er også å bruke dem som "hands on" for barna mine når de har historielekser om eller vi snakker om ting som hendt for mange århundre siden, og derved få inspirasjon til å gjøre historien mer spennende og levende.
Men, jeg gjør jo ikke dette for en hver pris. Og jeg reagerer sjølsagt dersom det viser seg at dette er svindel. Det hadde vært morsomt å gå gjennom hver enkelt mynt, sett hva de koster på de åpne markedet, og sammeligne hva summen hadde blitt i forhold til det
Samlerhuset har tatt.
Samlerhuset kan sjølsagt ta seg noe betalt for sammenstilling, dokumentasjon og pent myntskrin, men det finnes grenser. Jeg har ikke nok kunnskap eller litteratur til å gjøre det sjøl, og ville i så fall trenge hjelp/råd/rettleiing. Noen som kan tenke seg å gå gjennom (bilder av) 20 mynter med dette som formål? Dersom det viser seg at
Samlerhuset har prisa dette ut over enhver fornuft, kunne det være interessant å forfølge saken, kanskje via Forbrukerrådet. Men det vil jo avhenge av resultatet av en slik gransking, som derfor ville måtte ha godt faglig grunnlag. Antar at
Samlerhuset har sikra seg juridisk og på anna måte, så jeg er vel litt redd for å gå denne veien (i tillegg vil det ta tid og krefter)...