Samlerforum

Mynter og sedler, frimerker, antikviteter, litteratur, kunst, våpen og mye annet
Dato/klokkeslett: 31 Jul 2010 15:22

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Er dette virkelig en Katarina den store?
InnleggSkrevet: 12 Jul 2009 20:43 
Avlogget

Jeg har kjøpt en mynt som angivelig skal være fra Katarina den stores tid, men er nesten sikker på at det ikke kan være det. Noen som kan hjelpe?
Hvilken gradering kan den være + hvor finner jeg en god definisjon/forklaring på gradering?
Hva bør en slik mynt koste, dvs. både den jeg har og en virkelig Katarina den store, f.eks. 1867?

P.S. Jeg fikk ikke bildene ikke veldig bra, men håper det er godt nok. Myntene ligger i runde plastetui, begge sider er vist (de andre i mindre format er bilder fra infobrosjyre som fulgte med)

Vedlegg:
18. århundre [DSC_0675]_.jpg
18. århundre [DSC_0675]_.jpg [ 490.64 KiB | Vist 824 ganger ]

Vedlegg:
18. århundre [DSC_0677]_.jpg
18. århundre [DSC_0677]_.jpg [ 435.13 KiB | Vist 824 ganger ]

Mvh Peras :?

Topp

Innleggets emne: Re: Er dette virkelig en Katarina den store?
InnleggSkrevet: 12 Jul 2009 20:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Ifølge "standart catalog of world coin" en bok med alle verdens mynter med anslått verdi er denne verdt $4,50. Den er svært vanlig og du kan kjøpe 10 stykker på ebay for 100 kroner.

Hvor mye tar svindlerhuset for den?

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jul 2009 09:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Om kvalitetsvurdering finner du i div bøker om mynter eller f.eks her. http://www.myntogseddel.no/kvalitetsvur ... ?quality=2
Roter du litt rundt på trådene om kvalitetsvurdering her på forumet kan du lære mye om det.

Det er ingen grunn til å tvile på at denne mynten er ekte, men den er som sakt ikke mye verdt. Den er et typisk eksempel på hvordan Samlerhuset kjøper haugevis av billige mynter, massivt markedsfører dem og selger til kunder som ikke helt vet hva det dreier seg om til grov overpris. Du kan jo følge med på denne auksjonen og se hva mynten selges for http://cgi.ebay.com/IMPERIAL-RUSSIA-POC ... 1|294%3A50
Den er jo litt finere enn din, så du må ikke regne med å få like mye for den. Din er både slitt og slått med utslitte stempler.

Gjør et søk på google på samlerhuset eller et søk på forumet her, så skjønner du hvorfor jeg kalte dem svindlerhuset.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jul 2009 20:08 
Avlogget
Brukerens avatar

:shock: For meg ser nå den mynten du har avbildet, ut som en 5 kopek fra 1760, og med Elizabet's monogram. Ikke Katharina den Stores, hun kom jo først på banen etter at hun hadde ekspedert mannen sin, Peter III i 1762.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jul 2009 21:57 
Avlogget
Numismatiker

Et eksempel på svindel fra Ole Bjørn Fausa og svinehuset (Samlerhuset etalert av Sigmund Jakobsen, Reidar Nilsen, Ole Bjørn Fausa og Helge Hellebust)! :wink:

Sist endret av ZZzzz den 09 Sep 2009 22:28, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jul 2009 22:38 
Avlogget

Uffda, dette var verre enn jeg trodde!

Mynten jeg har fått er, som det blir sagt, åpenbart en 5 kopek fra 1760, og med Elizabets monogram (når jeg sammenlikner fotos av begge myntene, og samholder med årstallet "60" som vises), og ikke som annonsert en Katarina den store.

Basert på graderingsdefinisjon på http://www.myntogseddel.no/kvalitetsvur%20...%20?quality=2 ville jeg ha vurdert den aktuelle mynten (som jeg har fått) til å ligge utafor definisjonene pga feilpreging (deler av mynten som er totalt uleselig), men dersom jeg måtte ta et valg: 2 (laveste kvalitet). Ikke så morsom å ha i så fall...

Myntene er en del av settet som Samlerhuset solgte under navnet "Anno Domino" som består av en mynt fra hvert århundre fra det første til 21. århundre. Prisen for dette settet var kr. 14.000,- (på http://www.samlerhuset.no/ det ser ut til at salget er avslutta nå). Priser blei ikke oppgitt per mynt, kun for heile settet. Jeg veit derfor ikke hva de har priset denne mynten til. Det er også andre mynter i serien jeg syses er undermåls, og som jeg har sendt reklamasjon på. Jeg har blitt bedt om å returnere dem jeg vil klage på. Men siden jeg er helt amatør, blir nok dette litt tilfeldig.

Samlerhuset selger for øvrig p.t. en 5 kopek Katarina den store enkeltvis for kr. 2.500,- men dette ser ut til å være en spesiell/sjelden utgave med "CM", som en ikke kan rekne med ved med i settet... :
Vedlegg:
Samlerhuset reklame,  Katarina den store 5 kopek med CM.jpg
Samlerhuset reklame, Katarina den store 5 kopek med CM.jpg [ 131.82 KiB | Vist 489 ganger ]

I og med at jeg tydeligvis har fått en annen mynt en de har informert om, så bør jeg i utgangspunktet rekne med at de har tatt ærlig feil, og at jeg får bytta den. Dersom de skulle drive med svindel, så kan de nok ikke gjøre det så åpenbart og regne med slippe unna. Eller kanskje de kan, dersom kundene ikke oppdager det... I alle fall sier det noe om kvalitetssikringen :o :shock: :x

Motivet mitt for kjøpet er at jeg synes det er utrolig morsomt å bokstavelig talt få nærkontakt med i historen vha mynter som har vært i sirkulasjon og benytta av mennesker opp gjennom tidene i sitt daglige virke! Tanken er også å bruke dem som "hands on" for barna mine når de har historielekser om eller vi snakker om ting som hendt for mange århundre siden, og derved få inspirasjon til å gjøre historien mer spennende og levende. Men, jeg gjør jo ikke dette for en hver pris. Og jeg reagerer sjølsagt dersom det viser seg at dette er svindel. Det hadde vært morsomt å gå gjennom hver enkelt mynt, sett hva de koster på de åpne markedet, og sammeligne hva summen hadde blitt i forhold til det Samlerhuset har tatt. Samlerhuset kan sjølsagt ta seg noe betalt for sammenstilling, dokumentasjon og pent myntskrin, men det finnes grenser. Jeg har ikke nok kunnskap eller litteratur til å gjøre det sjøl, og ville i så fall trenge hjelp/råd/rettleiing. Noen som kan tenke seg å gå gjennom (bilder av) 20 mynter med dette som formål? Dersom det viser seg at Samlerhuset har prisa dette ut over enhver fornuft, kunne det være interessant å forfølge saken, kanskje via Forbrukerrådet. Men det vil jo avhenge av resultatet av en slik gransking, som derfor ville måtte ha godt faglig grunnlag. Antar at Samlerhuset har sikra seg juridisk og på anna måte, så jeg er vel litt redd for å gå denne veien (i tillegg vil det ta tid og krefter)...

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jul 2009 22:55 
Pålogget
Administrator
Brukerens avatar

Post gjerne bilder, kan bli interessant å se resultatene.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jul 2009 23:22 
Pålogget
Administrator
Brukerens avatar

Jeg må komme ned litt ros til skranglehuset selv, viste seg nemlig at de hadde sendt meg noe reklame som jeg har hatt liggende å slenge her en stund, på konvolutten stod det: hjelp oss å bli bedre, jeg stilte meg undrende til at dette kapitalistiske blodsugermakkverket skulle være i stand til å bli bedre i noe som helst felt hverken med min eller andres hjelp, når de greier å sende meg konvolutter som skal hjelpe dem å bli bedre hvilket trykket er oppned på slik at jeg må snu det for å få åpnet det, ja da er det faen ikke masse håp, videre lå det ved en "sjekk" (til deg!) som gir femhundredekroner i avslag for et abbonement på en samling med krimskrams til særdeles fantastisk sterkt reduserte priser i en unik aroma av ren kjærlighet og roser, denne sjekken er noe større enn en femhundrelapp, men har motivet av en på den ene siden, den andre har noe som skal minne om en sjekk

Videre kunne man finne en markedsundersøkelse med spørsmål som er av åpenbar markedsføringsstrategiskinteresse hvis åpenbare svar er til å dø av.

Spørsmålene er f.eks om du tror edelmetaller er en god investering på sikt og hvordan foretrekker du å handle mynter på internett, hvor abbonere og få varene i postkassen er ett av svaralternativene.

og om man skynder seg så får man med mansjettknapper og muligheten til å vinne en reise til Thailand.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2009 00:46 
Avlogget

Da har jeg samla dem jeg anser som "verstingene" på http://picasaweb.google.com/UserNameForURL/AnnoDomino?authkey=Gv1sRgCMPLscOMo6aZowE# (tenkte det var bedre å legge dem der enn å poste dem direkte her...). Mine vurderinger ift mine forventninger:

1) 5. århundre, 14. århundre, 16. århundre: Jeg er ikke i stand til å kjenne igjen motivet på myntene basert på dokumentasjonene
2) Feil mynt (basert på god veiledning fra Samlerforum.no :) )
5) 20 århundre: Korrosjon, herunder skader i form av små hull der korrosjon har angrepet. Bør være bedre på såpass ny mynt i et så "eksklusivt" sett fra en så seriøs (sier de sjøl) leverandør?
6) 21. århundre: Slitasjeskade rundt "10". For denne mynten bør en kunne rekne med beste kvalitet ?

Starter med disse til å begynne med.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2009 09:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg gir deg samme råd som jeg gav i denne tråden viewtopic.php?f=6&t=1795

bengt skrev:
Anbefaler deg og;
1. Gå til en mynthandler og bed om pris på hele samlingen du har kjøpt fra Samlerhuset. (Du kan allerede nå forvente at den blir 10-20% av hva du betalte for den.)
2. Skriv en skriftlig klage til Forbrukerrådet hvor du legger ved kvitteringer for hva du har betalt, og så et skriv/attest fra mynthandleren om hva den er verdt. Skriv der at du føler deg lurt/svindlet og at du fikk inntrykk av at du gjorde gode kjøp.
3. Kryss av for at Forbrukerrådet kan ta saken videre på dine vegne!

Jeg har en følelse av at enkelte hos Forbrukerrådet har gledet seg til å kjøre en slik sak. Enten er du heldig og får tilbake alle pengene mot at du returnerer "varen" - og setter samtidig en viktig presendens, eller så er du i alle fall ikke værre stilt enn nå...

Og forresten; FØRST kanselerer du abonementet ditt ;-)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2009 09:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Ser at både Samlerhuset og Monetarius er utgivere av denne "fantastiske" Anno Domino serien.

Monetarius er forøvrig medeier i Oslo Mynthandel (http://www.oslomynthandel.no/aboutUS/index_2.html).

Er forøvrig helt enig med bengt's råd i denne saken.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2009 10:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg kjenner ikke til så mange av myntene i denne samlingen. En jeg kjenner er de to amerikanske de kalles peace dollars.
Begge dine har jo tydelige spor etter sirkulasjon. Jeg vil si de er verdt ca 100 kroner hver. Her er linken til en i ca samme kvalitet solgt på ebay i går.
http://cgi.ebay.com/1922-S-PEACE-SILVER ... 1|294%3A50

Og den tyske fra 2002 selges vel vanligvis for rundt 200 kroner.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2009 11:23 
Avlogget

Dersom Oslo Mynthandel er assosiert i utgivelsen av Anno Domino-serien gjennom Monetarius , er et kanskje ikke lurt å gå til dem for å få vurdering - de er kanskje ikke uhilda/nøytrale?
Eller er de forplikta til å kjøpe til prisen de vurderer?
Er det andre alternativer i Oslo-området?
Koster en slik verdivurdering noe?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2009 11:30 
Avlogget
Veteran

peras skrev:
Dersom Oslo Mynthandel er assosiert i utgivelsen av Anno Domino-serien gjennom Monetarius , er et kanskje ikke lurt å gå til dem for å få vurdering - de er kanskje ikke uhilda/nøytrale?
Eller er de forplikta til å kjøpe til prisen de vurderer?
Er det andre alternativer i Oslo-området?
Koster en slik verdivurdering noe?

Jeg tror ikke OM er forpliktet til å kjøpe til vurderingspris.
Hvis du ønsker å få dette vurdert av andre har vi glimrende alternativer i Numisma Mynthandel og Roschberg Mynthandel, begge sentralt plassert i Oslo. Hva de eventuelt tar for å vurdere sånt vet jeg ikke.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2009 12:36 
Avlogget

Høres ut som at dette kan være en vei å gå, så jeg prøver meg på det.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: