Samlerforum

Mynter og sedler, frimerker, antikviteter, litteratur, kunst, våpen og mye annet
Dato/klokkeslett: 31 Jul 2010 15:22

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 42 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Av disse tre utvalgte, hva var det "beste" kjøpet? Si din mening i et innlegg også!
25 dollar, Canada - OL sølvmynt 18%  18%  [ 4 ]
2 kronor fra 1876, sølvmynt 23%  23%  [ 5 ]
1500 kroner fra 1991, OL gullmynt 59%  59%  [ 13 ]
Antall stemmer : 22
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hjelp meg å vurdere mine mynter fra S-huset
InnleggSkrevet: 05 Sep 2009 07:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei! :) For lenge siden bestilte jeg fem mynter fra S-huset. Endelig har varene ankommet. Jeg betaler helt sikkert i overkant av markedspris, men jeg vet ikke hvor mye for mye.

Jeg vil ha deres vurdering av pris. Alt etter hva dere sier vil jeg returnere en større eller mindre del av myntene. På forhånd tusen takk!

OBS OBS: Ingen av bildene er av mine mynter. Alle bilder er klippet fra S-husets hjemmeside.
----------------------------------------------------------------

Nr. 1:
Offisiell sølvmynt til OL i Vancouver 2010: Unik mynt med nyvinnende hololgram.
25 dollar, Canada - sølvmynt.

Bilde
Pris: kr 395 inkl. porto.
Mer info fra S-huset, link: 25 dollar, Canada, sølv.

Mitt inntrykk av 25-dollar sølv: Meget vakker mynt med fargespill i feltet til venstre for skiskytterne. Kjennes stor og tung. Men så var det prisen på 395 kroner da... Dette er første mynt i en samling på seks OL-mynter. Trolig koster de øvrige myntene mer.

Med på kjøpet fikk jeg også en "Lucky Loonie" lykkemedalje av sølv montert i en ishockeypuck.
Medalje og puck (klikk for større bilde):
Bilde
Pristillegg: kr 0,-
Mitt inntrykk av sølvmedalje i puck: Den påstås å være verdt kr 249 hvilket sikkert er en STOR overdrivelse siden medaljen bare er såvidt større enn en norsk 10-krone, men uansett er den og pucken en artig greie som ikke kostet noe ekstra.

Nr. 2:
2 kr Oscar II 1876: Unionstidens aller første 2-krone i sølv.
2 kronor fra 1876, sølvmynt.

Bilde

Stort bilde (klikk):
Bilde
Pris: kr 199 inkl. porto.
Mer info fra S-huset, link: 2 kronor 1876, sølv.

Mitt inntrykk av 2 kronor: (NB: minner om at bildene ikke er av mine mynter.) Den bærer preg av å ha vært i sirkulasjon i mange år. Ingen skader, kun slitasje. Den er en del mer slitt enn de fleste moderne mynter som er i sirkulasjon i dag. Slitasjen jeg kan se er mikroskopiske riper over hele mynten (normal slitasje).
På forsiden er mange detaljer i kongens hår slitt vekk. Alle detaljene i skjegget er slitt vekk slik at han ser barbert ut. Jeg tror jeg kan se en meget svak antydning til bart.
På baksiden er det nesten ingen spor etter løvenes manke og de har ingen øyne. Noen små detaljer er dårlig synlige på skjoldet løvene holder mellom seg.
Rillene på "utsiden" har stor slitasje, men ingen er helt nedslitte.

Alle andre detaljer er til stede og synlige. Alle bokstaver, tall og figurer er i god stand.
(I alle fall ingen borehull eller smelteskader på mynten.... :wink: )

Jeg har lite peiling, men høres dette ut som kvalitet "1"? :?: Desverre kan jeg ikke ta noe digitalt fotografi av den.

Nr. 3:
Norges første minnemynt i gull.
1500 kroner, OL gullmynt nr.1 - Rødøymannen, 1991.

Bilde
Pris: kr 4700 inkl. porto. (Nå har de satt opp prisen til kr 5900.)
Mer info fra S-huset, link: 1500 kroner, gull.

Mitt inntrykk av 1500 kroner: Liten men pen. Mye skarpere gullfarge enn på det bleke bildet.
For et par måneder siden hadde de bare 18 stk på lager. Kanskje de satte opp prisen når den var nesten utsolgt. Om den er verdt noe i nærheten av kr 4700 (det jeg fikk den for) aner jeg ikke. Og kr 5900 er den nok helt sikkert ikke verdt.

Nr. 4:
Norges aller første mynt, nummerert minneutgave fra Det Norske Myntverket.
Tidenes norske mynter - Trygvassonpenningen år 995 - kopi.

Bilde
Pris: kr 295 inkl. porto.
Mer info fra S-huset, link: Trygvassonpenningen (kopi), sølv.

Mitt inntrykk av Tryggvasonpenningen: Liten, skuffende lett og altfor blank. Ser ut og føles som billig leketøy. Vekten er 1,5 gram sølv og det burde kostet ca 30 kroner? Det første stedet jeg kunne se vekten oppgitt var i "sertifikatet" som medfulgte.

(Jeg fikk ikke mansjettknappene i hurtigsvarpremie (påstått verdi kr 350), men det er nok like greit siden alle jeg kjenner har bedre smak enn som så.)

Mildt sagt et elendig kjøp?

Nr. 5:
50 kroner, Kong Olav 75 år, 1978.
Bilde
Pris: kr 50, oppgitt eks. porto. Kr 109 inkl. porto.
Mer info fra S-huset, link: 50 kroner, sølv.

Mitt inntrykk av 50 kroner: Usirkulert og grei nok. Kanskje det ikke er for galt å beholde den selv om den kostet meg 109 kroner. :?

Topp

Innleggets emne: Re: Hjelp meg å vurdere mine mynter fra S-huset
InnleggSkrevet: 05 Sep 2009 09:28 
Avlogget
Numismatograf
Brukerens avatar

Selv om alle myntene var for dyre, tenker jeg det er noen av dem som er mynter som vil ha appell til samlere nå og i fremtiden. Offisielle OL mynter ser ut til å ha en tendens til å gå sakte men sikkert opp i verdi på annenhåndsmarkedet. Rødøymannen tror jeg kommer til å ha appell til samlere videre, ikke minst pga fint design på reversen.
Mynten du har fått billigst, 50 kroner Olav, synes jeg er en av de mest undervurderte moderne myntene vi har. Utrolig flott portrett med høyt relieff, stor og tung med bra sølvverdi. I en bok jeg har som heter "coins of the world", blir denne trukket fram som noe av det spesielle som har kommet fra norsk mynt i moderne tid. Utenlandske myntsamlere jeg kjenner liker også denne mynten, flere har den i sin world coins samling. Det er de store opplagstallene som har holdt interessen for denne nede (tilbud/etterspørsel).

Hvis jeg skulle mene noe om hva som er ditt beste kjøp her, tror jeg jeg holder en knapp på 50 kroningen. Du har kjøpt den for under katalog, men over bullion verdi. Det er den mynten du har kjøpt som er nærmest bullion verdi, og jeg ser ikke vekk i fra at sølv kan bli så dyrt at du kan selge denne med fortjeneste.

Det er det jeg tror.

The Perma Bear of Numismatics

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2009 10:29 
Avlogget
Numismatiker

På resten av kjøpene har du betalt alt for mye for!!

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2009 10:42 
Pålogget
Administrator
Brukerens avatar

Jeg er enig i at den femtikronen er undervurdert svessien, ruller med den gikk jo for 1200 kr så sent som i fjor, dvs smelteverdi, stakkars jævler som innvesterte i denne for 31 år siden

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2009 12:33 
Avlogget
Brukerens avatar

OL mynten med skiskytting fikk du billig i forhold til hva Bergen mynt og seddel tar for den , de tar 695kr. De tilbyr også abonnet på myntene og tar da 650kr pr. stk.

http://www.myntogseddel.no/Mynter-Verde ... of-25.html

Styremedlem Grenland myntklubb
Medlem av ANA : http://www.money.org/AM/Template.cfm?Section=Home

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2009 12:41 
Avlogget
Brukerens avatar

svessien skrev:
Selv om alle myntene var for dyre, tenker jeg det er noen av dem som er mynter som vil ha appell til samlere nå og i fremtiden. Offisielle OL mynter ser ut til å ha en tendens til å gå sakte men sikkert opp i verdi på annenhåndsmarkedet. Rødøymannen tror jeg kommer til å ha appell til samlere videre, ikke minst pga fint design på reversen.
Mynten du har fått billigst, 50 kroner Olav, synes jeg er en av de mest undervurderte moderne myntene vi har. Utrolig flott portrett med høyt relieff, stor og tung med bra sølvverdi. I en bok jeg har som heter "coins of the world", blir denne trukket fram som noe av det spesielle som har kommet fra norsk mynt i moderne tid. Utenlandske myntsamlere jeg kjenner liker også denne mynten, flere har den i sin world coins samling. Det er de store opplagstallene som har holdt interessen for denne nede (tilbud/etterspørsel).

Hvis jeg skulle mene noe om hva som er ditt beste kjøp her, tror jeg jeg holder en knapp på 50 kroningen. Du har kjøpt den for under katalog, men over bullion verdi. Det er den mynten du har kjøpt som er nærmest bullion verdi, og jeg ser ikke vekk i fra at sølv kan bli så dyrt at du kan selge denne med fortjeneste.

Det er det jeg tror.

Jeg er overrasket over hvor positiv (eller lite negativ) du er. :) Jeg har angret siden jeg bestilte, og tenkte å returnere alt untatt 50-kroningen. Men nå er jeg usikker.

Hva er riktig pris på de ulike myntene? Jeg forstår at alle var dyre men jeg trenger tall å forholde meg til.

Dersom 50-kroningen var det beste kjøpet, hva var de verste kjøpene? Jeg antar Tryggvasonpenningen er desidert verst, 295 kroner for 1,5 gram sølv.

ZZzzz skrev:
På resten av kjøpene har du betalt alt for mye for!!

Du mener alt utenom 50-kroningen? Hvor mye for mye?

Espen skrev:
Jeg er enig i at den femtikronen er undervurdert svessien, ruller med den gikk jo for 1200 kr så sent som i fjor, dvs smelteverdi, stakkars jævler som innvesterte i denne for 31 år siden

Husker du hva den kostet i 1978?
Dersom det er 50 mynter i en rull (hvilket er vanlig) og den kostet kr 1200, var jo stykkprisen nede i 24 kroner!! Minimumsverdien skal være lik pålydende verdi, altså 50.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2009 12:49 
Pålogget
Administrator
Brukerens avatar

Rull inneholder 20 stk

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2009 12:53 
Avlogget
Brukerens avatar

karstkri skrev:
OL mynten med skiskytting fikk du billig i forhold til hva Bergen mynt og seddel tar for den , de tar 695kr. De tilbyr også abonnet på myntene og tar da 650kr pr. stk.

http://www.myntogseddel.no/Mynter-Verde ... of-25.html

Der står det at mynten leveres i original eske med nummerert sertifikat fra Royal Canadian Mint. Det fikk ikke jeg.
Men det er vel usikkert om eske og nummerert sertifikat er verdt kr 300 ekstra.

Espen skrev:
Rull inneholder 20 stk

Wow, det var ikke mange. Da ble det kr 60 per mynt.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2009 12:54 
Avlogget
Brukerens avatar

10 stk på rullen er vel det som gjelder for 50 kronen også, jeg solgte for ikke lenge siden en rull med 100kr 1982 til 1400,-

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2009 12:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Espen skrev:
Rull inneholder 20 stk

Har ikke hatt denne type rull, så jeg bare antok at det var samme.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2009 16:42 
Avlogget
Numismatograf
Brukerens avatar

Jeg er overrasket over hvor positiv (eller lite negativ) du er. Jeg har angret siden jeg bestilte, og tenkte å returnere alt untatt 50-kroningen. Men nå er jeg usikker.

Jeg kommenterte vel ikke (sukk) "Tryggvarsonpenningen"........ :roll:

Hvis du ikke har en interesse av myntene, er det nok like greit å returnere dem.

Mynter er ikke en særlig god "investering", så kjøp av mynter bør springe ut i fra en interesse for historie, design, samleglede, osv. Er man god og heldig, kan man selge med fortjeneste også, eller i hvert fall låse pengene i noe som følger inflasjonen, men dette bør ikke være motivet. Synes jeg.

Jeg vet ikke hva Rødøymannen selges for på annenhåndsmarkedet, men jeg kan tenke meg rundt 3000? Noen år etter OL i Vancouver kommer sikkert mange OL mynter til salgs, akkurat som det har vært med Lillehammer myntene. Det er gjerne da det gjelder å kjøpe dem. Hvis man ikke har lyst til å ha dem som lykkeskillinger under skiskytterstafetten, da:)
Etter at turister har solgt ut myntene de ikke lengre hadde interesse av, lander disse hos samlere og handlere. Da begynner prisstigningen på de.
(Er det ikke sånn det virker, folkens?)

Hvis du har en returordning, og kan få pengene greit tilbake, kan du jo bruke dem på et samleområde du bestemmer selv :)

50 kroningen er det ingen vits i å selge eller returnere, du vil tape noen tiere på det, og være en flott mynt fattigere.

Når du gir 5000 kroner for en mynt: Tenk da på at du for den summen kan kjøpe f.eks 10 denarer fra ulike romerske keisere i fin kvalitet, eller en stor og flott 4 drakme fra Athen 500 BC + en 4 drakme fra Alexander den Store, eller en dukat fra middelalderen, eller Kjetil sin Morgan dollar samling på 21 fine mynter, eller en Speciedaler, eller en Oscar II 20 kroning, mulighetene er ganske spennende, satt opp mot å kjøpe en moderne minnemynt som koster 2 gangen av metallet den er laget av. Jeg synes i hvert fall de alternativene jeg nevnte er mer spennende, det er selvsagt en smakssak :)
Det er utrolig mye hype i myntverden, ikke minst takket være samlerhuset, men i utgangspunktet fordi vi betaler store summer for gjenstander med noen form for reell verdi. Alt går på å skape interesse og vekst, slik at markedet beveger seg oppover. Den dagen det ikke er mat i butikkhyllene får du problemer med å bytte en 20 kroning 2001 med en kylling, selv om det er en liten * på 20 kroningen.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2009 16:44 
Avlogget
Numismatograf
Brukerens avatar

"fordi vi betaler store summer for gjenstander med noen form for reell verdi."

Skal være: "fordi vi betaler store summer for gjenstander uten noen form for reell verdi"

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2009 20:19 
Avlogget
Veteran

Hårek skrev:
Espen skrev:

Husker du hva den kostet i 1978?

I 1978 kostet 50-kronen 50 kroner. Med tanke på inflasjonen som har vært siden den gangen er 60 kroner stykket nå ikke noen spesielt høy pris. De lagde simpelthen for mange av dem til at de skulle kunne bli en god investering.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2009 21:48 
Pålogget
Administrator
Brukerens avatar

Var disse fullstendig uten "premium" når de ble utgitt av norges bank? man fikk da ikke kjøpe dem til pålydende?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2009 22:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Loven som åpner for å selge mynter til overkurs ble vedtatt 7. september 1990, Lillehammer myntene er derfor de første myntene som ble solgt til slik overkurs.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 42 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: