Jeg er overrasket over hvor positiv (eller lite negativ) du er. Jeg har angret siden jeg bestilte, og tenkte å returnere alt untatt 50-kroningen. Men nå er jeg usikker.Jeg kommenterte vel ikke (sukk) "Tryggvarsonpenningen"........
Hvis du ikke har en interesse av myntene, er det nok like greit å returnere dem.
Mynter er ikke en særlig god "investering", så kjøp av mynter bør springe ut i fra en interesse for historie, design, samleglede, osv. Er man god og heldig, kan man selge med fortjeneste også, eller i hvert fall låse pengene i noe som følger inflasjonen, men dette bør ikke være motivet. Synes jeg.
Jeg vet ikke hva Rødøymannen selges for på annenhåndsmarkedet, men jeg kan tenke meg rundt 3000? Noen år etter OL i Vancouver kommer sikkert mange OL mynter til salgs, akkurat som det har vært med Lillehammer myntene. Det er gjerne da det gjelder å kjøpe dem. Hvis man ikke har lyst til å ha dem som lykkeskillinger under skiskytterstafetten, da:)
Etter at turister har solgt ut myntene de ikke lengre hadde interesse av, lander disse hos samlere og handlere. Da begynner prisstigningen på de.
(Er det ikke sånn det virker, folkens?)
Hvis du har en returordning, og kan få pengene greit tilbake, kan du jo bruke dem på et samleområde du bestemmer selv

50 kroningen er det ingen vits i å selge eller returnere, du vil tape noen tiere på det, og være en flott mynt fattigere.
Når du gir 5000 kroner for en mynt: Tenk da på at du for den summen kan kjøpe f.eks 10 denarer fra ulike romerske keisere i fin kvalitet, eller en stor og flott 4 drakme fra Athen 500 BC + en 4 drakme fra Alexander den Store, eller en dukat fra middelalderen, eller Kjetil sin Morgan dollar samling på 21 fine mynter, eller en Speciedaler, eller en Oscar II 20 kroning, mulighetene er ganske spennende, satt opp mot å kjøpe en moderne minnemynt som koster 2 gangen av metallet den er laget av. Jeg synes i hvert fall de alternativene jeg nevnte er mer spennende, det er selvsagt en smakssak
Det er utrolig mye hype i myntverden, ikke minst takket være
samlerhuset, men i utgangspunktet fordi vi betaler store summer for gjenstander med noen form for reell verdi. Alt går på å skape interesse og vekst, slik at markedet beveger seg oppover. Den dagen det ikke er mat i butikkhyllene får du problemer med å bytte en 20 kroning 2001 med en kylling, selv om det er en liten * på 20 kroningen.