Je blir forbanna !!

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: Je blir forbanna !!

Post by arnetech »

jeg lurer på om det strider mot noen lover å legge ut en liste her på sf over useriøse aktører, og jeg er enig i at det er lett å kvalifisere mynter feil, men det er enkelte selgere som virkelig tar kaka og som setter 0 eller usirkulert på mynter du ser at f.eks trikvetraen er nedslitt endel (ser jo som regel forskjell på svakt trykk og slitasje/riper) så på qxl de siste dagene på jern myntene 2 verdenskrig og det var flere som sto som 0 selv om de ikke var helt svart, bl.a var trikvetraen blankslipt og det er jo da tydelig tegn på at den ikke er 0. frekt eller uvitende? jeg har sett flere 1 ører 1945 som ikke er helt svart glinsende (som etter min mening er usirkulert) blitt omtalt som Praktmynt. det blir for drygt syns jeg. jeg har selv alle 1 ører 41,42,43,44,45 usirkulert og sammenligner med disse. halvparten av de jeg ser på som blir omtalt som prakt 0 usirkulert er ikke i nærheten av mine.
Live long & prosper
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Je blir forbanna !!

Post by SaccoMan »

Nyttig tråd, men jeg har en anelse om at trådstarter har lagt sin elsk på to spesielle selgere i sitt første innlegg.

Jasså har jeg aldri kjøpt noe fra, og kommer heller aldri til å gjøre det. Enig med brafin når det gjelder denne selgeren.

Men TØD har jeg faktisk kjøpt et par mynter av. Den siste en 25-øring lagt ut med ok bilder og beskrevet som "høykvalitetsmynt" og "denne finner jeg ingenting å utsette på". Jeg kjøpte mynten fordi den så ut til å være veldig pen. Mynten som kom tilsvarte forventningene og hva som ble vist på bildene.

Jeg syntes selv at mynten holdt kv. 0. Alle mynter jeg kjøper pleier jeg med ujevne mellomrom å ta med til min faste- og favoritt "mynthandler på hjørnet" for gradering. Mynthandleren på hjørnet fant heller ingen grunn til å sette mynten i annet enn kv. 0.

Personlig synes jeg det blir veldig feil å henge ut selgere på denne måten, særlig hvis man ikke har noen erfaring med dem selv!

Og når det snakkes om å legge ut en liste her på Samlerforum over useriøse selgere da kjenner jeg at håret reiser seg. Hvem pokker skal sitte på sin høye hest å administrere en slik liste? Og hva er kriteriene for å havne på lista? Et misfornøyd forummedlem, er det nok?

Jeg husker for en tid tilbake at det gikk en diskusjon her på forumet der enkelte påstod at det var feigt å legge ut mynter på QXL uten å anngi kvalitet. Vel, det er sannelig ikke lett å gjøre de ærede forummedlemmene til lags. Legges mynter ut med kvalitetsangivelse så er man stort sett uening, så sant man ikke har et kjent navn i miljøet da. Da slipper man unna med det meste. Legger man ut mynter der man antyder at det er en bra mynt men skriver "by på bilder" så er det feil også. Her kunne jeg gjerne tatt med et eksempel på myntgradering der to andre forummedlemmer som har kommentert i denne tråden med bastante meninger har vært innvolvert.

Samlerhuset gidder jeg ikke kommentere. Alle mynter de selger eller kan skaffe kan kjøpes til markedspris via andre kanaler som f.eks mynthandleren på hjørnet, QXL, eBay, Tradera osv osv. Vet man hva man vil ha, så løp ikke til nærmeste butikk men sjekk prisene fra forskjellige kanaler. Da finner man markedsprisen og slipper å betale overpris. Upps, jeg kommenterte visst Samlerhuset allikevel :) Men det siste var et generelt råd til alle som samler mynter, det være seg norske mynter, bullion mynter eller hva man nå samler på.

Det vi har til felles, enten man er mynthandler, erfaren eller uerfaren er vi alle graderer feil innimellom. Her er det en læringskurve basert på erfaring. Det samme gjelder det å kjøpe mynt basert på bilder, det krever erfaring.

Den erfaringen synes jeg forummedlemmene skal konsentrere seg om å dele, istedenfor å henge ut folk i sin personlige gapestokk!

Kanskje kan det opprettes en egen avdeling på forumet med tips til både nye samlere og uerfarne selgere?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Je blir forbanna !!

Post by Arve »

Jeg har heller ikke sans for å henge ut selgere her på forumet. Hvis kjøperne ikke er fornøyd gir dette seg utslag i negative karakterer. Det burde være nok å sjekke karakterene.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Je blir forbanna !!

Post by samler607 »

Å henge ut selgere er nok ikke tanken bak tråden.

Det er viktig at et emne som dette blir tatt opp. For oss som ikke er så erfarene, og bruker qxl og andre handelsplasser ofte, er det viktig.
Det er ikke alltid nok å se på karakterboken til selgeren i min oppfatning, men man kan jo ikke dømme en selger selv om man ikke har handlet av den. ( Men man kan ha en mening ) Ordtak : ( En fornøyd kunde sier det videre til 1 person, mens en ufornøyd kunde sier det til 10 personer )

Qxl er Norges størte markedsplass for samlere, så fra tid til annen vil det alltid forekomme at noen selgere prøver å lure kjøpere, men min oppfatning av samlere generelt er at de fleste er ærlige mennesker.


Ja jeg er enig at det er mye fokus på negative ting på forumet, og at skryt og ros ikke alltid er et samtaleemne. Men her kommer "Ordtaket" inn igjen.

En hendelse jeg husker godt fra qxl var et kjøp av en mynt jeg hadde kikket etter en stund, hvor bildene var gode. Jeg så etter denne type mynten i en hvis kvalitet. Og var fornøyd med tilslaget på auksjonen. Men når mynten kom så jeg da at dette store bilde hadde utelatt en liten del av randen på mynten. Denne randen var det et stort hakk i. Dette var jo ikke en veldig trivelig fornøyelse når jeg hadde sett etter denne mynten en periode og " endelig " fant den i den kvalitet jeg kikket etter. ( kanskje dumt av meg å kjøpe uten at hele mynten var avbildet, men det så på bilde ut som det var ren tilfeldighet at ikke denne delen var med ) Det var i mine øyne ganske opplagt at denne delen av bilde var klippet vekk .

Konsekvensen av denne handelen endte med at jeg ikke orket bryet med å klage til selger ( Som hadde bare positive karakterer ) over 1000 , og endte med å gi positiv karakter til selger. Skal bemerkes at dette ikke var en dyr mynt, men en viktig mynt for min samling.

Jeg er da ikke en av de "nyrekruterte" samlerne som ga opp med dette men rett og slett droppet denne selgeren uansett objekt av prinsipp.


Men som "nyrekrutert" samler er jeg heller ikke intresert i at marked og interessen for myntsamling skal gå ned. ( Slik som det har hendt med frimerker , hvis jeg ikke har misforstått! )

Alt i alt er erfaringer veldig viktig, og man lærer av å feile. Men ikke alle som godtar en feil like godt og kanskje gir opp.

Men det er flere selgere som jeg setter stor pris på og har handlet av ved flere anledninger.
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”