Vurdering av mynt

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
User avatar
Fyrsten
Posts: 31
Joined: 30 Jan 2012 14:32

Vurdering av mynt

Post by Fyrsten »

Hei

Jeg er ny her på forumet, men håper at jeg poster i riktig kategori.

Det sies at det å vurdere mynter er en kunst og at ulike samlere kan vurdere mynter forskjellig. Jeg er noe usikker på denne myntens verdi og lurer på hvordan dere vil vurdere den? Kvalitet og pris altså.
2 kroner 1906 full.jpg
2 kroner 1906 full.jpg (447.13 KiB) Viewed 2042 times
Bildekvaliteten er nok ikke den beste, men det er ikke så lett å ta bilde av mynter i plastkapsel tror jeg.

På forhånd takk :)
Jeg har dessverre ingen kostbar mynt å bruke som avatar...
...men jeg har i alle fall en UNIK en :)
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Vurdering av mynt

Post by ramazotti »

Lett,jevn slitasje,og utfra bildene mener jeg den holder 01.Ingen skjemmende hakk eller
riper. Det finnes mange av denne i gode kvaliteter,og katalogverdien er for høy for denne
typen. Jeg følger ikke så godt med på slike,men ca.800.- tror jeg du får om du velger å selge den
på f.eks. QXL.

Velkommen til forumet !
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: Vurdering av mynt

Post by losset »

Hei Fyrsten!

Velkommen til forumet!

Støtter ramazotti sin vurdering til 01, ser spesielt på teppeknutene advers, der ser du noe slittasje.
Du ser noe slitasje generelt advers. Flott mynt, så her er det nok greit med 1+/01 på Hartbergeren på denne.

Må legge til at det er gode bilder, sjekk opp linken Numistografi her inne. Her er det noen tips vedrørende forbedre fotograferingen din.

Lykke til :wink:
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Vurdering av mynt

Post by kråketoppen »

Din mynt er flott og etter myntvurd.katalog står denne i 1450.- kvalitet 01.
User avatar
Fyrsten
Posts: 31
Joined: 30 Jan 2012 14:32

Re: Vurdering av mynt

Post by Fyrsten »

Takk for svar dere :)

Jeg tror at bildet mitt er litt misvisende, jeg puttet nemlig mynten under en halogen lampe da jeg fotograferte. Og med plastkapsel på, så virker kanskje mynten blankere enn den egentlig er?

Observert under lupe så er det ingen myntglans på Advers, men det er litt på Revers. Men det er også litt slitasje på de nederste hendene på Reversen, som kanskje ikke kom så tydelig frem på bildet. Også er det "skjolder", ujevn farge på Adversen.

Selv vurderte jeg mynten til kvalitet 1/1+ og ca 850,- i katalogverdi.

Klarer dere å gjette hvor mye mynten kostet meg?
Jeg har dessverre ingen kostbar mynt å bruke som avatar...
...men jeg har i alle fall en UNIK en :)
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Vurdering av mynt

Post by jornkris »

kråketoppen wrote:Din mynt er flott og etter myntvurd.katalog står denne i 1450.- kvalitet 01.
Vurderingsprisene i myntkatalogen er alt for høye for minnemynter, ikke bare de moderne også de eldre.
Har du noengang sett en slik bli solgt for 1450 i kvalitet 01?
De selges jo for 1.500 i flott kvalitet 0 på auksjonene til Skanfil og Oslo mynthandel. I 01 går de for 800-900.
Fyrsten wrote:Takk for svar dere :)

Jeg tror at bildet mitt er litt misvisende, jeg puttet nemlig mynten under en halogen lampe da jeg fotograferte. Og med plastkapsel på, så virker kanskje mynten blankere enn den egentlig er?

Observert under lupe så er det ingen myntglans på Advers, men det er litt på Revers. Men det er også litt slitasje på de nederste hendene på Reversen, som kanskje ikke kom så tydelig frem på bildet. Også er det "skjolder", ujevn farge på Adversen.

Selv vurderte jeg mynten til kvalitet 1/1+ og ca 850,- i katalogverdi.

Klarer dere å gjette hvor mye mynten kostet meg?
Vanligvis er det et postordrefirma som renser myntene og puttet myntene i slike kapsler. De tar vel 2.500 kroner.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Vurdering av mynt

Post by Alex R »

jeg er mer enig i din egen vurdering.
Flat krone, jevnt slitt over skjoldet og ingen glans såvidt jeg ser
User avatar
Fyrsten
Posts: 31
Joined: 30 Jan 2012 14:32

Re: Vurdering av mynt

Post by Fyrsten »

jornkris wrote: [...] Vanligvis er det et postordrefirma som renser myntene og puttet myntene i slike kapsler. De tar vel 2.500 kroner.
Den kostet meg hele 1650,- kroner, er nesten sikker på at jeg har blitt lurt.
Alex R wrote:jeg er mer enig i din egen vurdering.
Flat krone, jevnt slitt over skjoldet og ingen glans såvidt jeg ser
Takk Alex. Så du er enig i at det er en 1/1+ med katalogverdi på 850,- og markedsverdi på 500-600 kanskje?

Hva mener dere andre? Er dere enige?
Jeg har dessverre ingen kostbar mynt å bruke som avatar...
...men jeg har i alle fall en UNIK en :)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Vurdering av mynt

Post by Arve »

På meg virker det som du er ute å fisker etter støtte til å ta noen. Jeg ville gjerne vite i klartekst hva agendaen din er. Dessuten kunne det være opplysende med bilder av denne mynten uten plastkapsel.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Vurdering av mynt

Post by ramazotti »

Jeg skiter i agendaen, og om du har betalt 1650.- for denne har du uten tvil blitt lurt.
Det er godt mulig jeg bommer på kvaliteten bak all plasten,men det dobbelte av hva jeg mente var riktig pris
er på grensa til svindel,om den da ikke er kjøpt uten gradering og "by etter bilder" er hva du har å forholde deg til.

En flott 0/01 bør du kunne skaffe deg for 12-1300.- ,og det er denne ikke på langt nær.
Kan vi få noen bilder uten kapsel ?

Enten har du lurt deg selv,eller så har noen lurt deg.
Jeg tror jeg hadde tatt en diskusjon med selger før jeg hadde utlevert ham/henne på forumet,men om du ikke kommer noen vei
synes jeg det er legitimt å "utlevere" denne til forumet.
Der vil rette vedkommende få som fortjent,noen er for og andre i mot......
User avatar
Fyrsten
Posts: 31
Joined: 30 Jan 2012 14:32

Re: Vurdering av mynt

Post by Fyrsten »

@Arve: Jeg har ingen agenda, så vidt jeg vet om.

@Ramzotti: Jeg har kjøpt den usett i "god samlerkvalitet". Men syntes nok det ble litt i drøyeste laget. Men jeg har ikke til hensikt å utlevere noen.
Jeg har dessverre ingen kostbar mynt å bruke som avatar...
...men jeg har i alle fall en UNIK en :)
Thomas B
Posts: 293
Joined: 11 May 2009 11:18

Re: Vurdering av mynt

Post by Thomas B »

For absolutt alle slike mynter tar svindlerhuset (samlerhuset) ca 2,5 ganger det de har betalt.
Det de kjøper slike mynter for er det normale samlere også betaler, de kjøper det på de samme stedene, auksjoner og hos småmynthandlere. Det man betaler 2,5 ganger så mye for er reklamen.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Vurdering av mynt

Post by Arve »

Hvis du har kjøpt denne mynten fra en seriøs selger og mener at prisen ikke står i forhold til kvaliteten så bør du returnere den. Hvorvidt det er seriøst å selge noe i "god samlerkvalitet" eller lurt å kjøpe noe usett er en annen sak.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Fyrsten
Posts: 31
Joined: 30 Jan 2012 14:32

Re: Vurdering av mynt

Post by Fyrsten »

Thomas B wrote:For absolutt alle slike mynter tar svindlerhuset (samlerhuset) ca 2,5 ganger det de har betalt.
Det de kjøper slike mynter for er det normale samlere også betaler, de kjøper det på de samme stedene, auksjoner og hos småmynthandlere. Det man betaler 2,5 ganger så mye for er reklamen.
Hum, det var jo litt av et tilnavn. Men om jeg hadde sett mynten i en mynthandel og bestemt meg for å kjøpe den, så ville jeg neppe gitt mer enn 550,-
Men i utgangspunktet ville jeg nok ha valgt et penere eksemplar om jeg først skulle kjøpe den.

Reklamen? Mener du de 6 brevlignende sidene som fulgte med, med masse skryt og superlativer?
De gikk forresten rett i søpla.
Jeg har dessverre ingen kostbar mynt å bruke som avatar...
...men jeg har i alle fall en UNIK en :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Vurdering av mynt

Post by Olav K »

"God samlerkvalitet" er et begrep som bare brukes av én myntselger - Samlerhuset. Som flere har antydet, mulighetenfor at du har betalt overpris er meget påtrengende. Du har jo fått noen indikasjoner underveis - "pusset og pakket i plastkapsel" er også en sterk peker mot Samlerhuset. I stedet for dine noe "rundt grøten"/gjøre seg litt kostbar" type spørmål - tror jeg du scorer på å gå direkte på sak; "Denne mynten har jeg betalt X kr. for hos SH, har jeg blitt lurt?". Det er ingen skam, mange her inne har begynt hos Samlerhuset, har så sett lyset og fått sympati her - du er m.a.o. ikke alene: bare sjekk t "Samlerhuset" på søkefunksjonen her. Jeg aner et håp hos deg om at noen skal si at "du var ikke så dum likevel". At du som mange andre, også jeg, er blitt lurt av SH har ikke noe med dumhet å gjøre, men ikke å ta lærdom av det kan ha det. Kanskje du får igjen pengene dine om 20 år? Jeg solgte gullmynter kjøpt av SH i høst da gullprisen gikk over $1700 - da fikk jeg vel sånn omtrent pengene mine igjen, og gullprisen hadde tatt seksgangeren siden jeg kjøpte en "trygg investering" rundt 2000-tallet. Og minnemyntene fra 1906 er av godt sølv - så bare vent.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”