Samlerforum

Mynter og sedler, frimerker, antikviteter, litteratur, kunst, våpen og mye annet
Dato/klokkeslett: 31 Jul 2010 15:23

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Meksikansk Libertad 2009, Gull
InnleggSkrevet: 21 Aug 2009 16:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei! :)

Jeg kjøpte denne meksikanske gullmynten (medaljen?) fra Samlerhuset for kr 3450:
http://www.samlerhuset.no/utenlandske-gullmynter/libertadgull/

Var 3450,- kjempemye for dyrt for dette "kunststykket"?
Jeg kjøpte den via en brosjyre, på den står det "1.000 i verdensopplag - kun få i Norge". Jeg vil jo ikke tro at de lyver, men jeg synes 1000 i verdensopplag høres lite ut. :?:

Spesifikasjoner fra brosjyren:

Utgivelsesår: 2009
Diameter: 23 mm
Vekt: 7,78 g
Gullinnhold: 99,9 %
Pålydende: 1/4 Libertad
Pregningskvalitet: Proof

"1/4 Libertad"?! Det virker nesten mer som medalje enn som mynt. Valutaen i Mexico er peso så vidt jeg vet. Men det gjør kanskje ikke noe. :?

Bilde
Bilde

Vakker er den i alle fall. :)

Sist endret av Hårek den 21 Aug 2009 17:06, endret 1 gang

Topp

Innleggets emne: Re: Meksikansk Libertad 2009, Gull
InnleggSkrevet: 21 Aug 2009 17:03 
Avlogget
Moderator
Brukerens avatar

Det var godt priset av Samlerhuset, ja. Du får i alle fall fjorårets variant for omtrent 1850 kroner: http://www.muenzauktion.com/vatea/item. ... 84&lang=en (den er i vanlig usirkulert kvalitet, og din er proof, men det spørs vel om det verdt så mye mer.)

1000 eksemplarer er også mer enn nok av en slik mynt.

Medlem av American Numismatic Association

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2009 17:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Den er nok verdt omtrent gullprisen, ca 1500 kroner.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2009 17:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Gullprisen på denne er ca 1500,-. Opplaget stemmer nok, siden bullion mynter først og fremst er ment som investerings objekter i edelt metall. Siden denne er proof er den nok litt mer verdt enn en vanlig 1/4 Libertad, dog ikke mye. Er du heldig får du 2000,- på QXL

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2009 17:16 
Pålogget
Administrator
Brukerens avatar

Spennende med slike bullionutgivelser med lavt opplag, skal ikke se bort i fra at den en gang i fremtiden blir verdt det du ga for den, men ja, du ble flådd, hadde du bladd opp 200kr ekstra så kunne du vært i besittelse av to slike som Kjetil her linket til.

Kjetil: Den du linket til var jo ST, ikke PP, proofutgivelser av libertadene pleier vel å oppnå en litt høyere pris.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2009 17:21 
Avlogget
Moderator
Brukerens avatar

Det er riktig Espen. Det er to ulike kvaliteter. Mulig man får litt mer for proof-utgaven i annenhåndsmarkedet, men jeg tror det er forsvinnende få som samler disse etter årstall eller kvalitet i Norge.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2009 17:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Her kom svarene raskt! :D

Den er nok verdt en del mer enn gullprisen alene, det er et vakkert motiv i PROOF.
Det blir vel som med gullsmykker - de er verdt mer en sin vekt i gull. Men fordelen med dem er at man kan gå med dem om halsen, det er jo ikke en mynt egnet til.

Jeg begynte å få en mistanke om at 3450 kroner er overpris. Det er ikke for sent å returnere den (har ikke bestemt meg).
Jeg kjøpte den ikke for å selge med fortjeneste, men jeg vil jo at en mynt skal være verdt det jeg betaler.

Nytt spørsmål: Hva er bullion?

Jeg skulle gjerne også lære mer om kvalitetsbegrepene. Det eneste jeg vet er at proof er best. Alt det andre er i tåken for meg.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2009 17:37 
Avlogget
Moderator
Brukerens avatar

Rent saklig er Libertad fra Mexico en bullion-mynt, det vil si en mynt som selges nær dagsprisen på gullet den er laget av. Den finnes i to kvaliteter, brilliant usirkulert og proof. I gull blir den laget i flere størrelser: 1 unse, 1/2 unse, 1/4 unse (din mynt), 1/10 unse og 1/20 unse. Deb finnes også i sølv.

Det vi ofte ser i Norge er at markedet ikke bryr seg mye om det er en spesiell samlermynt eller ikke. Gullmynter blir omsatt nær sin "smelteverdi", altså verdien på gullinnholdet. Enkelte mer ettertraktede utgaver er mer verdt enn gullinnholdet. Det gjelder nok ikke Libertad-myntene siden de lages hvert eneste år.

Per idag får du kjøpt et sett med fem gullmynter fra 2007 - 1 unse til 1/20 unse - i proofkvalitet til 2000 amerikanske dollar. Det blir ca. 12 500 norske kroner. Det settet inneholder 59 gram rent gull, og verdien av gullet er ca. 11 325 kroner. Det kan jo bli interessant å se om det settet blir solgt til en vesentlig høyere pris: eBay item 140340258078

Og bare for å understreke det vi sier i alle andre sammenhenger: Kjøper man av Samlerhuset, så betaler man for mye for mynten.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2009 17:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Send den i retur. Hvis du vil ha den følg med på ebay og plukk den opp til en lavere pris der.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2009 17:52 
Avlogget
Moderator
Brukerens avatar

Det er jo masse fine mynter både på QXL.no og Auction.no. Mange tidligere Samlerhus-mynter og -medaljer selges for en brøkdel av det de kostet fra Samlerhuset.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2009 18:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Kjetil Kvist skrev:
Rent saklig er Libertad fra Mexico en bullion-mynt, det vil si en mynt som selges nær dagsprisen på gullet den er laget av.

Så det ER en mynt. Jeg tenkte det var en medalje siden den ikke har pålydende Peso.

Sitat:
Og bare for å understreke det vi sier i alle andre sammenhenger: Kjøper man av Samlerhuset, så betaler man for mye for mynten.

Samlerhuset har sikkert høye kostnader som må dekkes inn. Kanskje de må ta seg så mye betalt. Øker de prisene for mye mister de kunder, slikt pleier å regulere seg selv.

Jeg vet ikke om jeg tør handle verdifulle mynter på nettauksjoner, jeg kan ende opp med å kjøpe forfalskninger.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2009 18:34 
Avlogget
Numismatiker

Hårek skrev:
Samlerhuset har sikkert høye kostnader som må dekkes inn. Kanskje de må ta seg så mye betalt. Øker de prisene for mye mister de kunder, slikt pleier å regulere seg selv.

De overpriser så mye at de mister kunder, bokstavelig talt. For fordobling pris, eller her minst 1500 kroner er hårreisende. Så send den inn, og få pengene tilbake. Henvis til Samlerforum. Får du problemer, så fortell oss på forumet.

Problemet er bare at de som ofte kjøper fra Samlerhuset har ingen kunnskaper om virkelig verdi, og er ofte eldre som sitter på det til de dør.

Dette med forfalskninger skal du ikke ta for tungt. Er du usikker, så legg ut en post under spørsmål, så får du svar i løpet av et par timer. NB! Ikke stol på at Samlerhuset har stor kompetanse til å gi deg EKTE mynter. Det er noe du kan finne ut av selv. Går du inn for det, så har du lært mye i løpet av et par måneder, og spart flere tusen ved å finne mynter selv på auksjonssider.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2009 18:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Hårek skrev:

Nei, markedet fungerer ikke perfekt når Samlerhuset har monopol i store deler av befolkningen. SH går med 10-talls millioner overskudd i året
Hårek skrev:
Jeg vet ikke om jeg tør handle verdifulle mynter på nettauksjoner, jeg kan ende opp med å kjøpe forfalskninger.

Skjønner ikke helt dette. For handler du hos Samlerhuset så blir du 100% sikkert lurt...

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2009 19:01 
Avlogget
Moderator
Brukerens avatar

Hårek skrev:

Ja, det har du selvsagt helt rett i. Samlerhuset har høye kostander, og det må de ta inn ved å selge myntene til en høy pris. De tjener også godt med penger på denne virksomheten. Du har også helt rett i at det pleier å regulere seg selv: Myntmarkedet er nemlig slik at dersom du går til en mynthandler med den Libertad-mynten, så vil de i beste fall gi deg gullverdien. Helst litt mindre. Smelteprisen er 192 kr/grammet, mens en mynthandler kanskje betaler 170 kr/grammet. Det vil bety at du kan få mellom 1300 og 1500 kroner for mynten du har betalt 3400 kroner for. Det betyr ikke at alle mynter Samlerhuset selger er like lite verd i annenhåndsmarkedet. Libertad-mynten er en fin, men egentlig ganske kjedelig mynt. Andre typer er mer attraktive og spennende, og da kan man få mer for dem i markedet.

Og selvsagt mister Samlerhuset kunder. De som blir bitt av basillen og seriøst begynner å samle mynter finner ofte veien til en mynthandler og en helt ny verden: Ofte langt mer spennende mynter, langt bedre priser og mye bedre personlig service.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2009 19:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Finner den bare i BU på nettet, sikker på at det er proof?

"Normal" pris er i underkant av US$ 300, se f.eks:

http://www.pandaamerica.com/details.asp ... 1&categ=11

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet