Samlerforum

Mynter og sedler, frimerker, antikviteter, litteratur, kunst, våpen og mye annet
Dato/klokkeslett: 31 Jul 2010 15:26

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: trenger forumets råd angående samlerhuset
InnleggSkrevet: 13 Sep 2009 17:16 
Avlogget

Min mor døde i fjor , og hun var trygdet hele livet.Hun brukte mesteparten av de meget begrensede midlene hun hadde til å kjøpe objekter fra samlerhuset.Hun var helt klart i den formening at dette var en god investering.Hun sa til meg flere ganger at hun hadde investert for meg og mine barn.Som alle vet så er jo ikke dette noen investering i det hele tatt,men etter min oppfatning reinspikka svindel.
Har noen prøvd dette juridisk før??? er det noen jurister her på forumet???
hva mener erfarne samlere/investorer her på forumet kan gjøres for å stoppe dette og hva har blitt gjort tidligere fra andre som er blitt lurt???
Hadde min mor visst hva hun hadde kjøpt , er jeg sikker på at hun hadde dødd en gang til.

jeg takker for alle innspill
marius

Topp

Innleggets emne: Re: trenger forumets råd angående samlerhuset
InnleggSkrevet: 13 Sep 2009 18:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Huff, får vondt inni meg av å høre slikt. Det jeg kan si er at det finnes de som trodde de kjøpte mynter, som faktisk var medaljer, og at disse fikk igjen penger. Det er også en her på forumet som fikk igjen en del penger, 50% tror jeg, på overpriste mynter.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2009 18:25 
Avlogget

Jeg skrev ett brev til FBI for noen uker siden (har ikke hørt noe), jeg skal forsøke å huske å purre på den saken angående Samlerhuset.

Hvor mye er det snakk om. Media vil jo helst ha høye beløp.

Først returnerer du evnt. de produktene de har tilbakekjøp garanti for.
Så får du forsøke å få noen til å se på hva hun har kjøpt. Det er jo noen få unntak ifht. produkter som har steget/holdt seg i verdi, men det er ganske få. Post gjerne en liste her. De fleste her på forumet vil raskt kunne luke ut hva som evnt. har verdi over pålydende.

Neste jeg ville gjort er å ring/skrivd brev til forbrukerkontoret ifht. om de har forsøkt å kjøre noen saker mot Samlerhuset. Forsøk både lokal/sentralt.

Neste trinn er å bruke lokal presse og riksavisene/FBI/TV2 hjelper deg.

Dette er definitivt lange prosesser og sannsynligheten for at du får utrettet noe er nok dessverre ganske liten. Forsøk hele tiden å være høflig og nøktern og ikke bruk banneord og ord som Svindlerhuset etc. etc. Forsøk også flere fremgangsmåter og flere henvendelser hvis den første ikke fører fram.

Dvs. det er ikke nødvendigvis sikkert du får svar på den første mailen du sender. Forsøk deretter brev og evnt. ring. Min erfaring er at skriftlig brev blir bedre besvart enn mail.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2009 18:26 
Avlogget
Veteran
Brukerens avatar

Huff. Vent til Gard leser denne...
S***erhuset er omtalt i x antall tråder her på forumet tidligere. Ikke mye positivt kan du si.

Nytt samleområde; Tranquebar

Styremedlem i Trøndelag Numismatisk Forening
Medlem av Norsk Numismatisk Forening

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2009 20:23 
Avlogget
Numismatiker

Stig Westerhus skrev:
Huff. Vent til Gard leser denne...
S***erhuset er omtalt i x antall tråder her på forumet tidligere. Ikke mye positivt kan du si.

hehe ;)

Jeg synes dette er tragisk. Dette viser hvor kyniske Samlerhuset er som utnytter eldre mennesker på denne måten. Og i dette tilfellet går det ut over arven til arvingene. Samlerhuset hadde jo en omsetning i 2007 på over 300 millioner. Det forteller litt om hvor mye penger til klarer å tyne ut av folk!

Jeg håper du kan legge ut en fullstendig liste over hva du har. Det må også finnes regninger som din mor har betalt til Samlerhuset. Disse bør dere gå igjennom, og finne ut hvor mye hun har betalt for hver av tingene / settene. Så kan du legge ut resultatet her, og forumets medlemmer kan vurdere hvor mye i overpris din mor har betalt. Det vil ikke hjelpe deg på noen som helst måte, men vil kunne gi deg et bilde av hvor mye Samlerhuset har lurt din mor for.

Har du noen mulighet til å skaffe en fullstendig liste over hva hun har etterlatt seg til arvingene, og hvor mye hun har betalt for hver av tingene innen en uke? Jeg vurderer om jeg skal sette inn enda et framstøt mot Samlerhuset i løpet av neste helg! Men det er ikke helt sikkert enda. Jeg må tenke igjennom hva jeg kan innlemme i en sik artikkel. Det er ihvertfall nok å ta av.

Til slutt kan jeg legge til at min mormor har tenkt litt i de baner selv. Jeg sitter på noen medaljer og amerikanske mynter som hun har insistert på å kjøpe til meg. Hun har også kjøpt en frimerkesamling gjennom Samlerhuset. Den har jeg ikke kunnskaper om hvor mye hun har betalt for. Men den skal visstnok gå til et av søskenbarna mine når han blir gammel nok....... Hun har med andre ord også blitt lurt trill rundt.

Samlerhuset med Simon Rasmussen som daglig leder, Reidar Hellandsvik Nilsen som styrets leder, Ole Bjørn Fausa som styremedlem og Arild Moldskred som varamedlem og som ble startet opp av Sigmund Jakobsen, Reidar Nilsen, Ole Bjørn Fausa og Helge Hellebust skal få slite med meg for å ha lurt min mormor :lol:
Som dere ser bruker jeg navnene på dem alle sammen, for det er disse personene som er sleipe åler og som har lurt ut penger av min mormor og din mor!

På wikipedia står det at styreformannen er Tormod Hermansen. Men det står ikke på proff.no. Noen som vet hva som er rett?

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2009 20:32 
Avlogget
Moderator
Brukerens avatar

ZZzzz skrev:
Samlerhuset med Simon Rasmussen som daglig leder, Reidar Hellandsvik Nilsen som styrets leder, Ole Bjørn Fausa som styremedlem og Arild Moldskred som varamedlem og som ble startet opp av Sigmund Jakobsen, Reidar Nilsen, Ole Bjørn Fausa og Helge Hellebust skal få slite med meg for å ha lurt min mormor :lol:

For noen år siden anklaget Ole Bjørn Fause meg for å ha en vendetta gående mot dem. Det har jeg jo ikke, men det tror jeg jammen du har ZZzzz! :lol:

Medlem av American Numismatic Association

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2009 20:33 
Avlogget

ZZzzz skrev:
På wikipedia står det at styreformannen er Tormod Hermansen. Men det står ikke på proff.no. Noen som vet hva som er rett?

Kan nok stole på Brønnøysundregistrene :)

http://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_en. ... =871189862

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2009 20:55 
Avlogget

tusen takk for denne responsen
jeg skal legge ut det jeg finner fra dette med bilder.
problemet er at min mors samboer, tok omtrent alt som var av verdi etter min mor og garantert mye av dette kan jeg ikke få tilbake.det var en hel haug med brosjyrer,fakturaer, ordrebrekftetelser osv fra samlerhuset som ble kastet,men det er hevet over all tvil at hun hadde kjøpt mye i god tro.
jeg vil ta kontakt med samlerhuset og be om en oversikt over hva hun har kjøpt.
Noe av det tragiske her er at hun "investerte" ikke bare fra samlerhuset , også arven fra mine besteforeldre er borte (dette var en god del penger).
jeg er ikke ute etter egen vinning her på noen måte , men jeg er forbanna på at det er så lett å lure gamle mennesker på en slik måte og slippe unna.Hun var handicappet og hadde ca 8000.- i mnd ,og jeg vet med sikkerhet at hun kjøpte dette for å la det gå videre i familien.
Det som gjør meg virkelig forbanne her , er at det var ikke engang penger til hennes begravelse,men jeg hadde mynter fra samlerhuset.
Jeg ønsker ikke å skade noen mennesker/firmaer, men dette er et grovt overtramp på enkeltmennesker, som har handlet i god tro.
kan jeg bidra med noe for å få stoppet dette, ikke bare bla bla på et forum,så kan jeg kontaktes på grehan123@hotmail.com

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2009 21:33 
Avlogget
Numismatiker
Brukerens avatar

Hmm. Dette var ikke bra. Nok et eksempel på utnyttelse av uvitenhet fra Samlerhuset. Hvis man skal hekte Samlerhuset på noe, må vi nok se på markedsføringen. Hva er det lover? Og hva er virkeligheten? Her må vi nok se på villedende markedsføring. Jeg tror nok ZZzz tar seg av dette. Ser frem til artikkelen din.

Det som derimot skurrer i ditt innlegg daleren, er at din mors samboer tok alt av verdi. Ved en persons bortgang, er det en del lover en må rette seg etter. Slik jeg forstår innlegget ditt var de ikke gift, og da gjelder ikke reglene i Ekteskapsloven. Samboere har ikke de samme rettighetene i dette landet - var de registrerte samboere? Samboerkontrakter med mer. Dette bør du undersøke. Skifteloven vil ikke få relevans i dette tilfellet siden de ikke var gifte, og han kan ikke sitte i uskiftet bo. Barn har krav på en lovfestet minstearv etter sine foreldre. Undersøk hva som har vært tilfelle i ditt tilfelle. Jeg kunne skrevet side opp, og ned om dette temaet. Og mer om alle relevante lover, med rettspraksis. Men har berørt noen sentrale temaer.

Men som er sagt tidligere - post det du har tilgjengelig. Her er det mye kompetanse som kan gi deg en pekepinn på reell verdi på det materialet din mor kjøpte fra Samlerhuset.

Lykke til

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2009 21:45 
Avlogget

hei jenskr
takk for ditt svar
jeg vet at toget har gått når det gjelder oppgjøret etter min mor,men det er heller ikke mitt poeng.
jeg skal som sagt legge ut det jeg har,men med mitt innlegg så ønsker jeg at andre "investorer" kan unngå å bli lurt.
og etter min oppfatning er dette bare mulig ved å tå samlerhuset for bevisst villedende markedsføring.
det skulle vært veldig interresant å se de bevise økningen i verdi på deres produkter opp igjennom årene.'

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2009 22:27 
Avlogget
Numismatiker
Brukerens avatar

Hei daleren.

Jeg forstå ditt innlegg på den måten du her beskriver. Men jeg følte det var riktig å redegjøre for det. Det er komplisert juss, og greit å beskrive det svært overfladisk. Ser frem til postingene dine vedr. hva din mor faktisk har kjøpt fra de. Her på forumet er vi relativt samstemt på hva vi mener, og prøver å dokumentere det. Å skrive hva jeg mener om deres forretningsvirksomhet egner seg ikke på trykk...

Hører fra deg, i hva de har solgt din mor.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2009 22:43 
Avlogget
Numismatiker

Kjetil Kvist skrev:
ZZzzz skrev:

For noen år siden anklaget Ole Bjørn Fause meg for å ha en vendetta gående mot dem. Det har jeg jo ikke, men det tror jeg jammen du har ZZzzz! :lol:

Det stemmer så absolutt Kjetil :lol: Og mer lyst til å toge frem mot dem, fikk jeg da Det Norske Myntverket fjernet linken til Numismatikeren, fordi jeg skrev en kritisk artikkel om Samlerhuset som eier nettopp halvparten av Myntverket! Jeg tok det som en bekreftelse på at det jeg skrev måtte være riktig, da de rett og slett prøvde å sensurere meg ;)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2009 22:59 
Avlogget

Den beste antiinformasjon som omhandler samlerhuset skjer her på forumet.Skal disse menneskene settes til ansvar må dette taes på et annet sted.de vet veldig godt at de har hele den åpne bransjen imot seg ,og suger inn etthvert innlegg her på forumet,tro meg.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2009 23:45 
Avlogget
Numismatiker

Kupsi skrev:
ZZzzz skrev:

Kan nok stole på Brønnøysundregistrene :)

http://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_en. ... =871189862

Da må jeg få med at Tormod har vært styreformann! Er det andre jeg bør nevne i mine kommende artikler? Har de vært med på å lure penger ut av det norske folk, så synes jeg de bør nevnes for ettertiden? Hva sier dere?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Sep 2009 00:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Tragiske greier,men har du ingen kviteringer/garanti papir,har du ikke retur rett. Ikke at jeg tror du hadde fått retunert noe særlig heller da siden disse er kjøpt over en lengre tid.
Mynter er som og kjøpe bil det,har en her til 1mil,legger den ut for salg for 2mil,noen kjøper den og det er ikke noe lover eller regler mot den slags,kun moral og etikk,og er det snakk om mye penger(noe det heller ikke trenger være) vil jeg tro di fleste glemmer moralske og etiske regler.Angrerett finnes jo da i et vist tidsrom i visse tilfeller,mye og avhengig av klausel i kontrakt, skal love deg det selv om du leser noe i en kjøpskontrakt,så kan dette av selger vært ment/tolket på en annen måte,så har du det gående.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: MSN [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: