Samlerforum

Mynter og sedler, frimerker, antikviteter, litteratur, kunst, våpen og mye annet
Dato/klokkeslett: 08 Sep 2010 16:27

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Mynter,kjøp,salg dobbeltmoral,profitt,egeninteresser osv
InnleggSkrevet: 05 Nov 2009 01:30 
Avlogget

Hei samlerforum
Jeg skriver dette pga en en nylig stoppet tråd av ledelsen her,og det var helt riktig gjort i dette tillfellet.
Dette gikk totalt over streken.
Hva er et forum?
jo et forum er først å fremst et media hvor forskjellige mennesker kan diskutere meninger,informasjon ,råd ,opplysninger,sosial kontakt osv.
Her inne på myntforumet så har man også forskjellige interresser.Noen samler for moro skyld,noen har en arv de vil ivereta,noen ser på dette som en investering,og noen vil tjene penger på dette.
Men uansett så må man respektere (ikke akseptere nødvendigvis)de forskjelliges synspunkter.
Det er utrolig hvor mye man kan lære inne på dette forumet her med å høre på "proffene" ihvertfall har min kone og jeg lært mye.
En ting er ihverfall sikkert , og det er at vi må iveretas alles interreser på en vennlig informativ måte,så vi kan utveksle det beste ut av alle .
Og hvordan gjør vi det??
Vi må kjøre et ærlig løp.og ikke den utrolige dobbeltmoralen på denne tråden som ble stoppet(har sikkert x antall hundre kommentarer til mange på dette).
Denne tråden som ble stoppet ,beviser bare at mange tenker kortsiktig(selger,som forsvarte seg til the bitter end,uten å lykkes) , qxl som ville ha sin kortsiktige annonseprofitt (ebay gjør det samme)osv.
Konklusjonen er helt klar fra vår side,tenk lengre enn nesa og lommeboka.
FORUMET LENGE LEVE,HER KAN ALLE LÆRE.
mvh
geir

Topp

Innleggets emne: Re: Mynter,kjøp,salg dobbeltmoral,profitt,egeninteresser osv
InnleggSkrevet: 05 Nov 2009 01:57 
Avlogget

Vel , som jeg skrev tidligere " utrolig at enkelte må kolidere med hele skogen for å oppdage den ..
Og det som kom klart frem .. var at å bruke dette forum til reklame for det de fleste av oss
bannlyser , var ikke spesielt lurt ..
Det positive her , var at mange fikk et klarere syn (forståelse) at omsettning og det å gjøre disse kopier
populere , skader oss seriøse samlere ikke bare idag , men kansje mest våre etterfølgere og det er vår
plikt å følge opp dette , og også lage informasjon rundt dette til våre arvtakere......
Og ikke spre dette som et nytt samleområde , da vil det snart ikke være mulig å skille ekte
fra kopi .............

mineline
norway5 skrev:
Hei samlerforum
Jeg skriver dette pga en en nylig stoppet tråd av ledelsen her,og det var helt riktig gjort i dette tillfellet.
Dette gikk totalt over streken.
Hva er et forum?
jo et forum er først å fremst et media hvor forskjellige mennesker kan diskutere meninger,informasjon ,råd ,opplysninger,sosial kontakt osv.
Her inne på myntforumet så har man også forskjellige interresser.Noen samler for moro skyld,noen har en arv de vil ivereta,noen ser på dette som en investering,og noen vil tjene penger på dette.
Men uansett så må man respektere (ikke akseptere nødvendigvis)de forskjelliges synspunkter.
Det er utrolig hvor mye man kan lære inne på dette forumet her med å høre på "proffene" ihvertfall har min kone og jeg lært mye.
En ting er ihverfall sikkert , og det er at vi må iveretas alles interreser på en vennlig informativ måte,så vi kan utveksle det beste ut av alle .
Og hvordan gjør vi det??
Vi må kjøre et ærlig løp.og ikke den utrolige dobbeltmoralen på denne tråden som ble stoppet(har sikkert x antall hundre kommentarer til mange på dette).
Denne tråden som ble stoppet ,beviser bare at mange tenker kortsiktig(selger,som forsvarte seg til the bitter end,uten å lykkes) , qxl som ville ha sin kortsiktige annonseprofitt (ebay gjør det samme)osv.
Konklusjonen er helt klar fra vår side,tenk lengre enn nesa og lommeboka.
FORUMET LENGE LEVE,HER KAN ALLE LÆRE.
mvh
geir

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2009 11:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja en diskusjon som går litt varmt for seg på en "rimelig" grei måte er vel bare fint. Ja og om alle liker det eller ikke så må folk få lov samle,mynter,biler,stein,gull,dritt eller hva di måtte ønske,så lenge en eks selger "dritt" som dritt da 8)
Forumet er topp det,både på godt og vondt,akurat slik som menneske og verden fungerer,nå fungerer vi mennesker så enkelt som at, alle kan ikke like alle,en enkel ensartet rase er vi. Vi som sammler på ting vil jeg vel påstå er sære,hvertfall 99% av DERE :lol: Jeg er helt "normal" :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2009 11:35 
Avlogget

Jeg er helt enig Torashe. Derfor blir selvsagt en diskusjon av den typen som gikk varm i går kveld litt håpløs etterhvert. For noen mener jo at det enten skal være forbudt å selge ting en ikke selv liker på QXL, eller ihvertfall at selgeren skal skamme seg, mens andre (deriblant jeg) er mer opptatt av å begrense skadevirkningene, og se hva forumet og vi samlere kan gjøre for å begrense skadene ved at det flommer kopier, forfalskninger og manipulasjoner ut i markedet.

Det er et levende og positivt marked for feilpreg, prøvemynter, kopier og forfalskninger (jeg kan vel styre min begeistring for manipulasjon av ekte mynter). Istedenfor å si at alle som liker disse områdene driver med "dritt", er det mer konstruktivt å avgrense dette til et eget samleområde, også på QXL og evt. i vurderingskataloger osv. (Det ble foreslått på en annen tråd her). Det er sammenblandingen og det å late som en kopi er ekte vare som er hele problemet.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2009 11:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg er selv en erklært motstander av disse kinakopiene.

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor Storebrum's salg av KOPI merkede kinadalere fikk så mange her inne til å gå fullstendig fra konseptene. Spesiellt siden det er andre aktører som selger UMERKEDE kopier uten å være i nærheten av å få så mye "juling" som Storebrum. Storebrum's kinadalere var tross alt gravert med KOPI, og som Myge uttalte "ufarlige".

Registrerer også at mange av de største kritikerene er forummedlemmer som tidligere med ymse "hederlige hensikter" har forsøkt å skaffe seg tilsvarende "mynter" på tidliger auksjoner. En annen interessant observasjon er at de som åpent har sagt at de har skaffet seg såkalte "referanseeksemplarer" behendig holdt seg unna diskusjonen. De samme innehaverene av "referanseeksemplarer" har også i stor grad unngått kritikk. Spesiellt de som har en slags status i myntmiljøet. Det virker som at det er akseptert at så lenge man har en status som "storsamler", "kunnskapsrik", medlem av en myntforening osv. så er det ok å ha en stabel falske mynter liggende. Er man derimot en "vanlig mann i gata" så er det fy fy. Fellesnevneren er derimot det faktum at man har umerkede forfalskninger liggende som kan komme på avveier hvis de blir stjålet eller at eieren faller fra.

Jeg synes at denne diskusjonen har en eim av dobbeltmoral over seg, og tviler på at alle kritikerene har sin sti ren når det gjelder kinakopiene. Personlig har jeg ingen respekt for noen som har kjøpt eller ønsker å kjøpe kinamynter, uansett hvor hva grunnen måtte være og uansett hvor stor statusen til vedkommende er i myntmiljøet. Ett unntak er det, og det er også en kamel jeg må svelge siden jeg var en kritiker som skrek både høyt og lenge over innkjøpene. Myge har som han lovet gjort en god jobb med å bruke sine innkjøp til å spre informasjon som kommer oss samlere tilgode. Selvsagt i samarbeid med KK og OMH som har laget infohefte, lagt ut bilder osv.

Alle andre innkjøp, uansett hvor noble hensiktene er skaper bare et marked for kinamannen. Uten et marked ville interessen for å lage forfalskninger av norske mynter blitt borte. Så beklager alle dere som har kjøpt på bakrommet for å informere naboen eller vise de fram i den lokale myntklubben. Dere bidrar bare til å gi kinamannen et økonomisk grunnlag for videre drift og dermed mulighet til å lage enda bedre forfalskninger!

Sist endret av SaccoMan den 05 Nov 2009 14:40, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2009 11:48 
Avlogget

Som de fleste andre har jeg flere interessseområder og er er i diskusjonsgrupper også andre steder. Jeg har opplevd at forum har blitt stengt for godt fordi enkelte misbruker intensjonen bak et slikt sted for å promotere egeninteresser. Jeg vil ikke påstå noe, men det er svært enkelt å opprette seg selv med konto på flere maskiner og så skrive innlegg om det en selv fremmer av synspunkter. Jeg sier ikke at slikt er gjort, men muligheten er der.
Derfor er seriøsiteten på et slikt forum avhengig av at det skrives i en ryddig tone. Verdens enkleste sak er å være ufin, men man møter stort sett seg selv i døren svært fort.
Mange før meg har satt pris på forumets villighet til å dele kompetanse og synspunkter.
Og den kan ikke fullroses.
Det er flott at det er høyde i en debatt og at engasjementet er stort. Det hadde vært enda flottere om sakligheten ble beholdt og følelsene ikke fikk fullstendig herredømme.
Jeg har mye å lære om mynter og myntsamling, og mange her inne har hjulpet meg. Jeg er av prinsipp ikke interessert i å fortelle folk hva de skal gjøre, men denne usakligheten går utover ikke bare enkeltpersoner, men også forumet - og derfor meg. Og jeg ser at det er ikke bare en som har vikarierende motiver.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Jærbuen, Yahoo [Bot] og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: