Hvorfor 'forbidden' å laste opp bilde?

Her kan du diskutere forumet. Feil og spørsmål om funksjoner hører også hjemme her.
Post Reply
Opprydding
Posts: 52
Joined: 22 Jan 2012 21:45

Hvorfor 'forbidden' å laste opp bilde?

Post by Opprydding »

Hei til dere,

Først takk for flott mulighet for oss som ikke vet noe, men ønsker å få vite litt mer :D

Har nå lagt inn et emne med bilder under kunst (Nr. 1). Ville så legge inn emne nr. 2. Også under kunst og med bilder.
Da får jeg kun opp teksten 'Forbidden. You don't have permission to access /posting.php on this server.'
Bildene er tatt med samme kamera og forminsket til det samme som i innlegg nr 1 (320x240 pixel) og egenskaper viser at det er jpg bilder.

Har forsøkt å logge meg ut + gå helt bort fra siden. Kalle den opp og logge meg inn på nytt, men nei. Samme beskjed.

Noen tanke om årsak til dette?
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Hvorfor 'forbidden' å laste opp bilde?

Post by Espen »

Fungerer her. Eneste restriksjonen er at bildene må være under 2mb.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hvorfor 'forbidden' å laste opp bilde?

Post by Olav K »

Nei, jeg har også blitt "stanset" når suffixet er ".phb", men gå inn bildetittel og endre til".jpg" så går det igjennom.
Opprydding
Posts: 52
Joined: 22 Jan 2012 21:45

Re: Hvorfor 'forbidden' å laste opp bilde?

Post by Opprydding »

Bildet er på 61,7Kb og allerede jpg bilde utfra 'Egenskaper' som kommer opp med bildet.
Har forsøkt igjen, men nei, umulig.
En annen ting; av feil forsøkte jeg å laste opp bildet i original størrelse. Altså for stort. Da kom det opp denne beskjeden:
Bildet må minst være piksler bredt og piksler høyt, og maksimalt piksler bredt og piksler høyt. Bildet du lastet opp er piksler bredt og piksler høyt.
Jeg kan jo godt forstå at mange ikke forstår denne beskjeden :!: :)

Ellers hva betyr og hvor ligger dette suffixet ?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hvorfor 'forbidden' å laste opp bilde?

Post by Olav K »

Sorry. prefix og suffix. I denne sammenheng den lille forkortelsen etter filen, som forteller en ekstremt byråkratisk maskin hva som står foran punktumet. Bildefilene dine har navn. "Suffixet" kan være bestemt av kilden, om du har hentet det ned fra nettet, eller har et avansert kamera med markeringsbehov. Hvis du har bildet på din maskin som "BildeavHansen.phb" kan du få nekt. Du kan rette dette til "BildeavHansen.jpg", men det kan endre filen - så hvis du vil være sikker lager du først en kopi, og retter så kopien.
Nå har jeg Apple, som er en betydelig mer vennligsinnet maskin en de som drives på andre operativsystemer, med mulig unntak for Unix-drevne. Her går jeg inn i bildetittelen i bildearkivet, og dobbeltklikker på denne og kan fritt endre tekst. Også det bak det siste punktumet. Det samme (altså nekt) kan oppstå hvis du bruker forbudte tegn som kolon og andre. "Maleri: A.Hansen.jpg" vil ikke slippe inn, kolon diskvalifiserer - jeg er usikker på om flere punktum enn sluttpunktumet gjør det, jeg ville derfor ha skrevet "MaleriAHansen.jpg" for å være sikker.
Opprydding
Posts: 52
Joined: 22 Jan 2012 21:45

Re: Hvorfor 'forbidden' å laste opp bilde?

Post by Opprydding »

:lol: nå fikk jeg meg i alle fall en god latter - av meg selv :)
Så innlysende og takk for din tolmodige forklaring.
Post Reply

Return to “Om forumet”