Varianter?

Bilder og informasjon om feilpreg og varianter av mynt og seddel

Moderator: vestmar

Post Reply
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Varianter?

Post by Askeladd »

Er en mynt (årgangsmynter) med blankettfeil og/eller stempelsprekk(er) en variant?
Jeg mener at det ikke er det.
Hva mener andre om akkurat disse to spm.
Vet at varianter/typer har vært diskutert og kommentert på forumet utallige ganger, men finner ikke noe om akkurat mine spm.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Varianter?

Post by mynt01 »

Jeg mener det samme. Ikke varianter.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Varianter?

Post by samler607 »

De blir nok ikke vurdert som varianter,
Men samlerne av disse feilpregene, er ofte variantsamlere og ikke vanlige årgangssamlere eller typesamlere.
En mynt i kv. 1 + preget med f.eks. ufullstendig blankett har jeg sett gå høyere i pris en en "vanlig" mynt i kv 1+.
Så det finnes en del samlere for både varianter og feilpreg.
Helt enig forskjell på variant og feilpreg!
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Varianter?

Post by jba »

Etter mitt begrep er jeg enig med dere:
Varianter er varianter i stempel, eksempelvis feilstavinger, stort og lite årstall, overpreg, stor og liten avstand mellom tall og/eller bokstaver, høyt og lav årstall, manglende pull i krona, ulik utforming av monogram/krone, etc. etc.

Feilpreg er noe annet (og forså vidt samleområde). Eksempler er ufullstedig blankett, skjevt preg, svakt preg, dobbeltpreg, begge sider av mynten med sammepreg hvorav et er speilvendt, manglende hull i de moderne 1kr og 5 kr osv. osv.

Stempelsprekk er vel følgen av et skadet stempel og sånn sett i alle fall ikke en vaiant og egentlig heller ikke et feilpreg. Stempelsprekk vil vel normalt bety prisavslag ved en handel?
Post Reply

Return to “Feilpreg og varianter”