50 øre - feilpreg?

Bilder og informasjon om feilpreg og varianter av mynt og seddel

Moderator: vestmar

Post Reply
Asmoyg
Posts: 14
Joined: 31 Dec 2016 13:36

50 øre - feilpreg?

Post by Asmoyg »

Denne 50-øringen (til venstre) har et svært svakt preg på begge sider (mynten til høyre er kun for sammenligning). Er dette feilpreg? Hvor mye er slikt verdt? Ser at Skanfil selger noe lignende:

http://www.skanfil.no/ArtDetail?n=242610
http://www.skanfil.no/ArtDetail?n=242608

Image

Image
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: 50 øre - feilpreg?

Post by vn2hare »

Er det noe preg i det hele tatt? For meg ser dette heller ut til å være en rondell, dvs et myntemne som ikke er blitt preget. Har ingen formening om verdi, men synes vel umiddelbart at prisene til Skanfil er veldig høye. Har selv inntrykk av at det er begrenset med samlerinteresse for slike feilpreg, men kan meget vel ta feil der. :?:
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: 50 øre - feilpreg?

Post by MarkusLømo »

Ser mest ut som en rondell det der, ja. De har nok litt verdi de også. Numisma solgte en 1-krones og 20-kroners rondell på auksjon i 2010. Tilslag 718,- for hver (+10%).
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: 50 øre - feilpreg?

Post by ramazotti »

Jeg synes jeg kan skimte preg, men det kan hende det skyldes for mye julebrus.
Vei den på en nøyaktig vekt, om den er undervektig , er den trolig manipulert.
Asmoyg
Posts: 14
Joined: 31 Dec 2016 13:36

Re: 50 øre - feilpreg?

Post by Asmoyg »

Det kom ikke så godt frem på bildene, men mynten har et svært svakt preg, og kan vel derfor ikke kalles en rondell(?) Preget synes kun i en bestemt vinkel når lyset gir gjenskinn. Vet ikke om dette er feilpreg eller skyldes (unormal) slitasje? Synes at preget er for svakt til å være vanlig "sirkulasjonsslitasje", men jeg kan ta feil der. Her er et tydeligere bilde:

Image
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: 50 øre - feilpreg?

Post by ramazotti »

Nå er det i alle fall ikke tvil om at den har preg, har den riktig vekt er nok
forklaringen at den er preget gjenom fett/olje. Det er jo litt rart at den har sirkulert så lenge som den bærer tegn av,
kvaliteten er neppe bedre enn 1+, men verdien i det daglige var jo ikke stor, og verdien på butikken var mer til heft enn nytte.

Om du vil selge den, hadde jeg forsøkt online-auksjonene til Numisma. Jeg tror ikke du sitter på en skatt, men noen hundrelapper kan du nok få.
Post Reply

Return to “Feilpreg og varianter”