Hvor mange slike ?

Bilder og informasjon om feilpreg og varianter av mynt og seddel

Moderator: vestmar

User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

Tusen takk !
:D
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

jenskr wrote:Hei

Det er sakset fra Oslo Mynthandels auksjon nr. 58, som ble avholdt 21. - 22. april 2007. GOR varianten var lot nr. 117 på denne auksjonen.

Oslo Mynthandel har scannet de fleste av sine kataloger, og du finner de http://www.oslomynthandel.no. Trykk på siste auksjonskatalog slik at du kommer inn på forrige auksjon, og så finner du de tidligere auksjonene i menyen til venstre.
Tusen takk Jenskr :D
Bernt B
Posts: 157
Joined: 19 Jan 2009 23:00

Re: Hvor mange slike ?

Post by Bernt B »

De aller fleste stempelvarianter av norske skillingsmynter fra 1600- og 1700-tallet er meget sjeldne - altså som stempelvariant, og det gjelder enten mynten har stavefeil eller ikke :!:

Eksempelvis har Trygve sendt meg bilder av en annen 8 skilling 1702 (uten stavefeil), og den er foreløpig også unik som stempelvariant i følge mine registreringer :) . Men det finnes en mengde bevarte mynter som ikke er undersøkt mht. stempelstudier, og blant disse vil det nok etter hvert fremkomme mange "uoppdagede"/uregistrerte "stempler"/varianter.
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

Bernt B wrote:De aller fleste stempelvarianter av norske skillingsmynter fra 1600- og 1700-tallet er meget sjeldne - altså som stempelvariant, og det gjelder enten mynten har stavefeil eller ikke :!:

Eksempelvis har Trygve sendt meg bilder av en annen 8 skilling 1702 (uten stavefeil), og den er foreløpig også unik som stempelvariant i følge mine registreringer :) . Men det finnes en mengde bevarte mynter som ikke er undersøkt mht. stempelstudier, og blant disse vil det nok etter hvert fremkomme mange "uoppdagede"/uregistrerte "stempler"/varianter.
Hei,
Jeg deler og legger til bildene av denne mynten som Bernt her henviser til nemlig 8 Skilling 1702 uten stavefeil, men den er altså da i følge hans foreløpige registreringer er unik som stempelvariant.
Det er her snakk om ett jordfunn gjort av Jahn.
Attachments
Jahns 1702.jpeg
Jahns 1702.jpeg (66.79 KiB) Viewed 3581 times
Jahn 1702.jpeg
Jahn 1702.jpeg (63.9 KiB) Viewed 3581 times
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Hvor mange slike ?

Post by ramazotti »

Denne har to små punkter mellom 17 og 02. Er det det som gjør den spesiell,eller er det noe
jeg overser ?
Bernt B
Posts: 157
Joined: 19 Jan 2009 23:00

Re: Hvor mange slike ?

Post by Bernt B »

ramazotti wrote:Denne har to små punkter mellom 17 og 02. Er det det som gjør den spesiell,eller er det noe
jeg overser ?
8-skillingene fra Frederik IV ble (på samme måte som øvrige skillingsmynter fra den tiden) preget med et stort antall ulike stempler. Pregestemplene ble laget for hånd, og de ble derfor helt ulike. Stempelforbruket var såpass stort at det bare for årgangen 1702 m/stor blankett sannsynligvis ble benyttet ca 25 (ulike!) stempelpar til produksjonen. Ettersom adversstempel og reversstempel ikke alltid (men heller sjelden) ble skiftet ut samtidig finnes det antakelig i overkant av 40 ulike stempelkombinasjoner. Dette innebærer at man skal samle en stund for å finne to helt like mynter. Sannsynligheten for at to eksemplarer fra samme årgang er ulike (preget med ulike stempler) er langt større enn sannsynligheten for at de skal være like.

Det er de ulike stempelkombinasjonene jeg kaller "stempelvarianter". Det behøver altså ikke være noen ekstra eller manglende prikker på mynten for å være en stempelvariant. Alle myntene er en stempelvariant, men har du to mynter preget med samme stempler på begge sider er de altså samme stempelvariant. Det eneste spesielle med den som er avbildet ovenfor er at jeg ikke hadde registrert stemplene fra før. Det er mange stempelvarianter som jeg kun har registrert på én enkel mynt, og som således kan kalles "unik" som stempelvariant. Inkludert stempelvarianten med NOT viser mine registreringer nå 22 ulike stempelvarianter, fordelt på 17 ulike adverser og 14 ulike reverser - av 1702 m/stor blankett. Jeg er altså omtrent halvveis med registreringene, som jeg har holdt på med i snart 15 år. Alle nye stempelvarianter som dukker opp er kjent i bare ett eksemplar (inntil neste fremkommer), men i realiteten er de neppe unike så lenge bare en liten brøkdel av bevarte mynter er undersøkte.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Hvor mange slike ?

Post by vemod »

Bernt B wrote:
ramazotti wrote:Denne har to små punkter mellom 17 og 02. Er det det som gjør den spesiell,eller er det noe
jeg overser ?
8-skillingene fra Frederik IV ble (på samme måte som øvrige skillingsmynter fra den tiden) preget med et stort antall ulike stempler. Pregestemplene ble laget for hånd, og de ble derfor helt ulike. Stempelforbruket var såpass stort at det bare for årgangen 1702 m/stor blankett sannsynligvis ble benyttet ca 25 (ulike!) stempelpar til produksjonen. Ettersom adversstempel og reversstempel ikke alltid (men heller sjelden) ble skiftet ut samtidig finnes det antakelig i overkant av 40 ulike stempelkombinasjoner. Dette innebærer at man skal samle en stund for å finne to helt like mynter. Sannsynligheten for at to eksemplarer fra samme årgang er ulike (preget med ulike stempler) er langt større enn sannsynligheten for at de skal være like.

Det er de ulike stempelkombinasjonene jeg kaller "stempelvarianter". Det behøver altså ikke være noen ekstra eller manglende prikker på mynten for å være en stempelvariant. Alle myntene er en stempelvariant, men har du to mynter preget med samme stempler på begge sider er de altså samme stempelvariant. Det eneste spesielle med den som er avbildet ovenfor er at jeg ikke hadde registrert stemplene fra før. Det er mange stempelvarianter som jeg kun har registrert på én enkel mynt, og som således kan kalles "unik" som stempelvariant. Inkludert stempelvarianten med NOT viser mine registreringer nå 22 ulike stempelvarianter, fordelt på 17 ulike adverser og 14 ulike reverser - av 1702 m/stor blankett. Jeg er altså omtrent halvveis med registreringene, som jeg har holdt på med i snart 15 år. Alle nye stempelvarianter som dukker opp er kjent i bare ett eksemplar (inntil neste fremkommer), men i realiteten er de neppe unike så lenge bare en liten brøkdel av bevarte mynter er undersøkte.
Respect!
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

For den interesserede som nu mere kan se,
kan vi nu vise til 2 postfriske fotografier af NOT, som avfstedskom Lørdags aften.
De har fluksens blivet tilsendt fra den kjente Nuumiismatiikeren Hr. Bernt Bertelsen som har de fået arrangeret.
:wink:
Attachments
8 sk 1702 NOT rev.jpg
8 sk 1702 NOT rev.jpg (173.88 KiB) Viewed 3410 times
8 sk 1702 NOT adv.jpg
8 sk 1702 NOT adv.jpg (187.16 KiB) Viewed 3410 times
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Hvor mange slike ?

Post by jenskr »

Bernt B wrote:Ovennevnte 8 skilling 1702 NOT er typen med stor blankett, dvs. NM.22/Schou 7. Jeg kjenner 21 øvrige stempelvarianter (kombinasjoner) av 1702 med stor blankett, herav 16 ulike adverser og 13 ulike reverser. Ut fra opplagstall og beregnet stempelholdbarhet er det sannsynligvis preget ca 40 ulike stempelvarianter av denne årgangen med stor blankett. Dette eksemplaret med NOT har både ”ny” advers og revers, dvs. jeg kjente ingen av sidene fra før. I tillegg finnes det altså mange hittil ”ukjente” stempler – bare av denne ene årgangen.

8 skilling 1702 NOT er studert under (mikroskop-)lupe, og det har utvilsomt blitt punslet inn en T i stedet for en R i pregestemplet. Mynten har dermed fått stavefeilen NOT, i stedet for NOR. Det er benyttet samme punsel til denne T-en som til øvrige T-er på samme mynt, og det kan ikke være en beskadiget R. Tverrstreket i T er særegent, og kan ikke forveksles med øvre del av R. Mynten er for øvrig fullpreget i det aktuelle området.

Dette er en interessant variant og utvilsomt et morsomt funn, men på ingen måte noen sensasjon. En gjennomgang av Schou viser en rekke skrivefeil på eldre norske mynter, og da særlig på 1600-talls mynter fra Frederik III. Noen ganger mangler det en bokstav, mens det i andre tilfeller er blitt punslet inn feil bokstav i pregestemplet slik som her. Eksempelvis ble det på Numisma’s nettauksjon (SAS) den 7. januar d.å. solgt en pen 2 skilling 1660 med NSS på reversen, der det skulle vært (DA)NSK. Det dukker stadig opp slike varianter, også nye og ukjente som ikke ble beskrevet av Schou eller Rønning. Dette gjør det særlig spennende å samle varianter av eldre mynter, og som oftest er det ikke mye ekstra man må ut med for spesielle varianter. Dette skyldes nok at vi er relativt få variantsamlere.

Det blir fort helt feil når slike varianter listes i priskataloger som Norges Mynter eller Sieg. Det mest kjente (og muligens eneste) tilfellet blant norske skillingsmynter er vel 8 skilling 1710 med stavefeilen GOR, som av en eller annen grunn ble tatt med som en særskilt ”type” i Norges Mynter. Hvordan havnet denne der – som absolutt eneste stavefeilvariant, mens f.eks. ingen av Frederik III’s mange norske mynter med stavefeil ble tatt med? Mitt svarforslag er at en av katalogforfatterne (Brekke) hadde en slik mynt i sin egen samling, og derfor ønsket å få denne med i katalogen.

Brekke sitt eksemplar av 1710 GOR ble for øvrig solgt på Oslo Mynthandels auk. nr 3, og ligger for øyeblikket i min stempelvariantsamling :) . Men det finnes ingen saklig grunn til å ta den med i kommende utgaver av Norges Mynter, med mindre katalogforfatterne er konsekvente og også har med ekstra oppføringer av alle øvrige mynter med kjente stavefeil. I så fall har katalogforfatterne en betydelig utfordring, ikke bare for å kartlegge kjente skrivefeilvarianter, men også mht. ”fastsettelse” av markedspriser (såkalte katalogpriser) for slike. Og hvor bør grensa gå om man først skal liste slike varianter? Vi ser f.eks. ofte ”overpunsling” (som mange kaller ”overpreg”) hvor feilen er rettet opp med en ny bokstav (eller tall) oppå feilen, skal slike varianter også ”godkjennes”? Jeg velger å betrakte den unike oppføringen av 1710 GOR som en slurvefeil som lukes bort ved fremtidige utgivelser. Det er min mening at man må være konsekvente, og en ”single” oppføring av varianten GOR bør ikke videreføres bare fordi den tidligere fikk et tvilsomt innpass.

Uansett; Gratulasjoner til "trygvem" for funnet av en meget spennende variant :D !
Igjen gratulerer til Trygve med den flotte skrivefeilvarianten NOT.

Det har nylig vært ytterligere 2 skrivefeilvarianter i markedet som er ytterst sjelden.

Bernt nevnte NSS skrivefeilen av 2 skilling 1660, som forøvrig er sjeldnere en 8 skilling 1710 GOR. Nå i februar ble et eksemplar solgt av NSS skrivefeilen, hvor dette også var opplyst. Markedet lot denne passere i forholdsvis stillhet.

I tillegg så ble det også tilbudt markedet en annen skrivefeilvariant av parykk 8 skilling - nemlig med skrivefeil DNA (1711). Dette er forøvrig en skrivefeilvariant som også er bedre en 1710 GOR. Denne fikk heller ikke spesiell oppmerksomhet av markedet.

Jeg er spent på hva som skjer med 1710 årgangen i kommende katalog, og støtter Bernt i at den bør fjernes som eget NM nummer. Da bør også NOT og DNA innlemmes, samt alle andre skrivefeilvarianter på de øvrige kongene. Et arbeid som synes svært omfattende.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Hvor mange slike ?

Post by mynt01 »

Jeg trodde ADLUTOR og DNA var en spøk. Det er vel bare feil med stempelet.
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Hvor mange slike ?

Post by jenskr »

Når det gjelder 2 Skilling 1660 NSS, så er det ingen tvil. Dette er en skrivefeilvariant, og årsaken er at bokstavene er alle slått inn med punsler, og i dette tilfellet er det slått feilaktig inn en S istedenfor en K. Denne kan sammenlignes med 1710 GOR, som på lik linje har en feilpunslet bokstav. Dog synes NSS å være en bedre variant.

Når det gjelder 1711 DNA, ser jeg at jeg ikke kan stå inne for begrepet skrivefeilvariant for dette er ennå ikke dokumentert. Så her er det en mulighet at M har blitt til en N grunnet at et stempel har sprukket etter at det ble tatt i bruk. 1711 er av de årganger av parykk 8 skillinger med flest stempler benyttet, og en stempelstudie vil kunne dokumentere om vi her snakker om en feilskriving, eller et sprukket stempel etter at det var tatt i bruk. Dette er noe som sannsynligvis vil bli dokumentert i nær fremtid.

Kurt Guldborg Larsen har beskrevet at DNA skyldes defekt punsel, men dette kan nok like gjerne skyldes stempelfeil oppstått etter at stempelet er tatt i bruk. Men selv Guldborg Larsen har har valgt å definere denne som en egen variant ref. Guldborg Larsen Type 2.1 variant 3.

Men det som gjør denne varianten interessant, (ikke på linje som 1710 GOR), men som trekker den opp interessant messig på nåværende tidspunkt er omsetningen på OMH 34 lot 377. Her ble det gjort et poeng av DNA, og sett at GOR har blitt trukket frem i NM 1976 så blir den interessant. I tillegg var omsetningen nå i februar 2011 den første beskrevede omsetningen av DNA varianten siden OMH 34 (07. oktober 1994).

Uansett er det en interessant variant, som tidligere har blitt trukket frem. Så vil fremtiden vise om den kan sidestilles med 1710 GOR.

Avslutningsvis så var poenget med min første post i dag mangfoldet av varianter, herunder skrivefeilvarianter.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Hvor mange slike ?

Post by rega65 »

Hva med adLutor,er dette skrivefeil eller stempelsprekk? har denne selv,er den vrien eller finnes det en del.
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

Om detaljer og varianter.
Jeg må si jeg fryder meg hver gang jeg kan gå inn i litteraturen og lese om detaljer,
da i særdeleshet er det så frydefult å trekke frem Herr Schous utrolig morsomme verk om "beskrivelse av danske og norske mønter"
Se detaljen om GOT/GOR 1710 S 5.
Tenk da at di allerede i 1926 var opptatt av denslags detaljer, og at di la det ut for all ettertid så vi kunne få se hva di hadde funnet.
Slike ting beriker oss i den enkleste form, vi kan alle bare slå det opp å se det selv.
Det er slikt som gjør numismatikken morsom.
Når ble GOR oppdaget ?
Sikkert leenge før 1926, som jo ikke er lenge siden.
User avatar
Valkendorf
Posts: 158
Joined: 19 Nov 2008 21:23

Re: Hvor mange slike ?

Post by Valkendorf »

Det er helt klart at du har oppdaget en morsom og interessant variant av 8 skilling preget på Kongsberg.

Jeg vil oppfordre deg til å donere ditt eksemplar til Myntkabinettet i Oslo, eller en annen offentlig samling i Norge, slik mange før deg har gjort. Da kan ganske mange flere få glede av denne mynten.

Hvis du synes det blir en vanskelig oppgave, vil jeg minne deg på Axel Ernst som for ikke lenge siden donerte 304 norske mynter til Myntkabinettet i Oslo. Du kan lese mer om det i NNF-Nytt, 1992, s. 30.
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

Hei Valkendorf.
Flotte tanker og meninger som du legger frem her, og takk for det !
Artikkelen har jeg ikke,og den skulle jeg jo gjerne ha lest først,...men finnes den evt.på nett ?
....hmmm NOT som en donasjon til myntkabinettet ville vært en æresfull sak å gjøre, helt klinkende klart,
.. så sant det ikke er noe annet sted den hører bedre hjemme i selvfølgelig, det vet ikke jeg.
Men Jeg vet mange som ville betale mye penger for NOT, di ville bli lei seg,
eller kanskje bare bli lettet over å få visshet om at den mynten fikk di aldrig kjøpt.
Men jeg undrer meg nå litt på om donasjon er så riktig, med tanke på at staten skal ha den donert,..hmm
..men si så skulle staten gi meg en grei finnerlønn for en unik mynt,.. alikevell så måtte di nok kanskje det, og hadde di da gitt meg en fot og en arm(se første del av tråden) ? ... det spørs....
"HUSK at dette er egentlig ett drømmetema for noen, det er der ingen tvil om."
Du setter min samvittighet i sving her nå, Hr.Valkendorf.
I England betaler staten glatt markedverdi for interessante funn, Norge har bedre råd,men di betaler ingenting, og da tar di ikke ansvar for funn heller, sett at de FAKTISK roter di bort, og forsker di i hjel, så det ville være en stor sjangse å ta, der er ingen garanti å få.
Mynten ble jo kjent her etterhvert, med fine bilder og utfyllende studiebeskrivelse, som jeg nok aldrig fikk noe annet sted, ....hmmm tenk om jeg hadde donert den uten å vise den frem til andre så fikk ingen høre om den noen gang. Det hadde vært for galt !
Men nå som den stOre jobben er gjort, så hadde det vært flott å kunne donert den bort til museets monter,
der hører den hjemme, det er der ingen tvil om.
For NOT kan ikke sammenlignes med noen andre varianter i morsomhet, det kommer man ikke forbi, og heller ikke det at mynten er UNIK til det motsatte er bevist.
Ble ett par tanker,.. og..
(Spørs om ikke det er en artikkel her som jeg burde ha lest først, men jeg har ikke tilgang til den så om noen kunne være så snill å sende meg eller linke til.)
Post Reply

Return to “Feilpreg og varianter”