Hvor mange slike ?

Bilder og informasjon om feilpreg og varianter av mynt og seddel

Moderator: vestmar

User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

Takk for din mening Oli,
dette er ett kjempe tema, og NOT står der som ett klingende skoleeksempel.

Jeg bare fant dette på nett:
Axel Ernst, 1891-1964, dansk møntforsker og møntsamler. Store dele af Axel Ernsts betydelige samling blev testamenteret til Nationalmuseet. Den formue, som han og hans søster Alfrida Ernst efterlod, danner grundlag for et legat til fremme af dansk numismatik.
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Hvor mange slike ?

Post by Stein Knutsen »

Samlingen til Axel Ernst var totalt på ca 24000 lot-nr og
store deler av samlingen tilfalt KMMK og Fyns Stiftemuseum
På hans 2 store auksjoner i 1965 og 1966 ble vel ca kun 10% av
hans opprinnelige samling lagt for salg.
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Hvor mange slike ?

Post by madsemann »

Hvor mye skulle du hatt for mynten trygvem? For å levere den inn altså. Etter det jeg kjenner markedet er det ikke snakk om de voldsomt store summene en variant er verdt. Jeg kjøpte feks en 24 skilling 1767 som til da var et unikt stempel. Den kostet ca 6000,- Altså ikke mer enn en med mange kjente eksemplarer gjør. Hadde dette derimot vert et ukjent årstall, da hadde pipen fått en annen lyd.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Hvor mange slike ?

Post by rega65 »

madsemann wrote:Hvor mye skulle du hatt for mynten trygvem? For å levere den inn altså. Etter det jeg kjenner markedet er det ikke snakk om de voldsomt store summene en variant er verdt. Jeg kjøpte feks en 24 skilling 1767 som til da var et unikt stempel. Den kostet ca 6000,- Altså ikke mer enn en med mange kjente eksemplarer gjør. Hadde dette derimot vert et ukjent årstall, da hadde pipen fått en annen lyd.
Hei,nå viste det seg vel i ettertid at denne mynten hadde et spesielt stempel.Om dette var kjent før auksjonen hadde den muligens oppnådd noe høyere pris.Jeg var underbidder på den,og hadde nok bydd mer om dette var kjent,men er glad jeg ikke visste dette,da måtte jeg betalt mer når jeg kjøpte den av deg.Og nei,den skal ikke doneres til myntkabinettet.(skal bli morsomt og se hvor lenge den er "UNIK" som stempelvariant. :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Hvor mange slike ?

Post by madsemann »

rega65 wrote:
madsemann wrote:Hvor mye skulle du hatt for mynten trygvem? For å levere den inn altså. Etter det jeg kjenner markedet er det ikke snakk om de voldsomt store summene en variant er verdt. Jeg kjøpte feks en 24 skilling 1767 som til da var et unikt stempel. Den kostet ca 6000,- Altså ikke mer enn en med mange kjente eksemplarer gjør. Hadde dette derimot vert et ukjent årstall, da hadde pipen fått en annen lyd.
Hei,nå viste det seg vel i ettertid at denne mynten hadde et spesielt stempel.Om dette var kjent før auksjonen hadde den muligens oppnådd noe høyere pris.Jeg var underbidder på den,og hadde nok bydd mer om dette var kjent,men er glad jeg ikke visste dette,da måtte jeg betalt mer når jeg kjøpte den av deg.Og nei,den skal ikke doneres til myntkabinettet.(skal bli morsomt og se hvor lenge den er "UNIK" som stempelvariant. :wink:
Det var ukjent av meg og deg ja :wink: Men ikke av andre. Og jwg solgte den videre til samme pris vel vitende om det :-) Jeg vil anta at en del av de som samler varianter har mange unike mynter de sikkert har gitt langt under 10000,- for, ja sågar under 1000,-
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

madsemann wrote:Hvor mye skulle du hatt for mynten trygvem? For å levere den inn altså. Etter det jeg kjenner markedet er det ikke snakk om de voldsomt store summene en variant er verdt. Jeg kjøpte feks en 24 skilling 1767 som til da var et unikt stempel. Den kostet ca 6000,- Altså ikke mer enn en med mange kjente eksemplarer gjør. Hadde dette derimot vert et ukjent årstall, da hadde pipen fått en annen lyd.
:shock: Må jeg stå på tv å si det, hvor mye jeg skulle hatt for å donere NOT ? :lol:
Vel det var ett vanskelig spørsmål å svare på Madsemann, jeg hadde nok ikke sagt noe. Lite vits i å fortelle det rundt, og kanskje sikkert hadde det nok vært endel av dilen.
Vet du jeg tror at i Numismatikkens trange kår så gir ikke folk ved dørene for mynt di ikke kjenner godt, som en sjelden eller for den saks skyld en Unik variant. At du kanskje hadde veldig flaks ved ditt kjøp det vet ikke jeg,
men du hadde kanskje det ?
For hver gang mynten blir solgt videre så stiger den i verdi, fordi den blir mere kjent, desto flere som vil ha den.
Men du solgte mynten videre til samme pris som du gav for den ?
Vel det høres kanskje rart ut, men ikke sikkert det var det for deg, kanskje hadde du en grunn til å gjøre som du gjorde hva vet jeg...
:)
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Hvor mange slike ?

Post by rega65 »

Jeg kan bekrefte at madsemann solgte mynten for det samme som han gav for den,det har han gjort med flere mynter han har solgt,og nei det har ikke vært bytting o.l :D
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Hvor mange slike ?

Post by kråkerøy »

Sitat fra tidligere kommentar:
For hver gang mynten blir solgt videre så stiger den i verdi, fordi den blir mere kjent, desto flere som vil ha den.
Men du solgte mynten videre til samme pris som du gav for den ?
Vel det høres kanskje rart ut, men ikke sikkert det var det for deg, kanskje hadde du en grunn til å gjøre som du gjorde hva vet jeg...
-----------------------------------------------------
Mynter er ikke dop. Det er ingen logikk i at de skal selges dyrere for hver gang.
Varianten med NOT er morsom, og foreløpig kun dokumentert (!) i et eksemplar.
Angående pristillegg på slike varianter, så er det nok litt morsomt og godt synlig, men ikke vanskeligere enn et porterett som ikke er dokumentert fra før.
jeg mener prisen derfor kun bør være moderat over en normal omsetning. Min helt subjektive mening!
Normalvariant av 1702 går vel oftest for rundt 2000 kr i 1+, så en pris på rundt 2500 burde være riktig på denne varianten dersom man skal fastsette pris. Blir det derimot to "må-ha" budgivere på en auksjon, kan den gå betydelig høyere, men det kan også enhver annen mynt gjøre.
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

.. så nettopp derfor kan en mynt være som ett sukketøy for en unge,
og gå for hva som helst, dette vet en aldri, og mye får vi aldri høre om heller.
Sette en pris på NOT er ikke bare å sammenligne med andre vanlige mynter for så å legge til 500kroner.
Da kan mann f.eks. se hva en sammenlignbar Unik mynt har og kan gå for. Vanskelig det når man ikke har noe å sammenligne med.
For NOT er unik til det motsatte er bevist.
Men da er det jo rart at budgivninger startet med telefonstorm på 12000 og det doblet seg fort.
Dette har aldrig vært noen hemmelighet.
NOT er sukkertøyet som frister, jeg har ikke ett sekund prøvd på å selge den.
Hvis jeg ivret etter å selge den, hvorfor gjorde jeg ikke det da ?
Nei hvorfor det, den var da mye morsommere å ha den selv for å finne ut av den, og det tok sin tid.
Jeg driver ikke med kjøp og salg av mynter, jeg er bare en som plokker det jeg finner for så å prøve å finne ut av det.
Der er min store glede. :D
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Hvor mange slike ?

Post by Myge »

En hver vare er verdt det en eller annen er villig til å betale. I dag er en del sølvmynter verdt mer enn for noen år siden, men når sølvprisen etterhvert faller igjen, vil de synke i verdi. Denne mynten vi omtaler her inne er verdt mye mer enn en ordinær, og det finnes garantert mer enn to kjøpere som er villige til å by en del på denne. Mynter som blir omtalt har en mye høyere markedsverdi enn andre, se f.eks. 2 øre 1917 enkeltstrek. Den har ligget i ro i katalogene i årevis, selv om "alle" har visst at den var mye sjeldnere enn dobbeltstrek. Etter en del omtale har man gjerne funnet det korrekte prisnivået på den.

En slik variant ville jeg spart på. Jeg er også samler, og vet at gleden ved å finne en slik mynt er verdt mye mer enn de kronene en kan tjene på den. Om man er interessert i å tjene penger, så er ikke det vanskelig å få til i dagens marked om man har tid. Kjøp store lotter, stykk dem opp, så sitter man etterhvert igjen med en pen slump.

Nei, spar på mynten, kos deg med den, pass på den, og klapp deg selv på skulderen for at du har funnet en liten skatt.

:)
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

Takk det skal jeg fortsette å gjøre Myge :D
Jeg skal sitte her å glise fra øre til øre,
mens jeg snuser i meg eimen av NOT... Why NOT :lol:
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Hvor mange slike ?

Post by Arve »

Det er bare en måte å finne ut hva en mynt er verdt, og det er å selge den på auksjon.
Jeg synes det er på tide å akseptere at trygvem ikke vil selge denne, men heller ha den i stua og kose med den. Jeg synes også det er mer interessant med en fin mynt hjemme enn en saldo i nettbanken.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Hvor mange slike ?

Post by kråkerøy »

trygvem wrote:.. den var da mye morsommere å ha den selv for å finne ut av den, og det tok sin tid.
Jeg driver ikke med kjøp og salg av mynter, jeg er bare en som plokker det jeg finner for så å prøve å finne ut av det.
Der er min store glede. :D

Det er ekte myntsamling !!!
Du har en morsom variant, som det er vanskelig å verdisette.
Noen har tydeligvis "satt" høyere pris enn jeg ville gjort, men jeg taper kanskje for mange auksjonsrunder :roll:

Det må jo være en fin start til å bygge opp en variantsamling av parykk-8 skillingene.
Selv har jeg bruk noen år på å få en grei rekke med alle årstallene.

Igjen, som tidligere i tråden, Gratulerer med en morsom mynt til samlinga!
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

:D
Jo tusen takk karer !
.. ja det er bare så mye hyggeligere å la det få være i samlinga, av mine funn.
Jeg glemmer ikke min første parykk som også er mitt vakreste funn,
kunne det være passende å vise den frem her ?
Den er fra året 1705, og den skiinte så i sola så jeg ble helt blenda :D
Jeg våger meg til å vise den frem jeg....
Attachments
1705b.jpg
1705b.jpg (174.03 KiB) Viewed 3547 times
1705a.jpg
1705a.jpg (165.81 KiB) Viewed 3547 times
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

Det ble så stOre bilder av 1705. ..så jeg kjenner nesten ikke mynten igjen.
Jeg prøver med ett mindre gammelt sammensattett,
som gjør at mynten heller ikke da viser sitt sanne jeg,
for mynten er tross alt ikke oval i virkligheten :wink:
bare at den ligner mer på sin sanne sjarme.
Attachments
8 Skilling Fredrik IV 1705, Norsk.jpg
8 Skilling Fredrik IV 1705, Norsk.jpg (127.69 KiB) Viewed 3699 times
Post Reply

Return to “Feilpreg og varianter”