Hvor mange slike ?

Bilder og informasjon om feilpreg og varianter av mynt og seddel

Moderator: vestmar

User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Hvor mange slike ?

Post by kråkerøy »

1705 8 skillingen var flott.
Behagelig patina og passe slitt.
Jeg synes ikke slike mynter skal se helt nyslåtte ut, da mister de jo litt av det historiske suset!
Også flott bilde av mynten.

Når du kan vise frem slike funn som dette, som er plukket opp av jorda etter 300 år, så kan man jo lure på hvor samleverdige diverse mynt i kvalitet 1- er. :!:

Kunne vært morsomt å opprettet en tråd med fine bilder av parykk 8-skillinger i Showroom tråden.
Både for å se forskjellige varianter på myntene, og se hvor pene de kan være og som referanse på hvor slitasjen dukker opp.

Skal se om jeg ikke kan få dratt i gang det dersom ikke noen andre gjør det før meg.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Hvor mange slike ?

Post by madsemann »

trygvem wrote:
madsemann wrote:Hvor mye skulle du hatt for mynten trygvem? For å levere den inn altså. Etter det jeg kjenner markedet er det ikke snakk om de voldsomt store summene en variant er verdt. Jeg kjøpte feks en 24 skilling 1767 som til da var et unikt stempel. Den kostet ca 6000,- Altså ikke mer enn en med mange kjente eksemplarer gjør. Hadde dette derimot vert et ukjent årstall, da hadde pipen fått en annen lyd.
:shock: Må jeg stå på tv å si det, hvor mye jeg skulle hatt for å donere NOT ? :lol:
Vel det var ett vanskelig spørsmål å svare på Madsemann, jeg hadde nok ikke sagt noe. Lite vits i å fortelle det rundt, og kanskje sikkert hadde det nok vært endel av dilen.
Vet du jeg tror at i Numismatikkens trange kår så gir ikke folk ved dørene for mynt di ikke kjenner godt, som en sjelden eller for den saks skyld en Unik variant. At du kanskje hadde veldig flaks ved ditt kjøp det vet ikke jeg,
men du hadde kanskje det ?
For hver gang mynten blir solgt videre så stiger den i verdi, fordi den blir mere kjent, desto flere som vil ha den.
Men du solgte mynten videre til samme pris som du gav for den ?
Vel det høres kanskje rart ut, men ikke sikkert det var det for deg, kanskje hadde du en grunn til å gjøre som du gjorde hva vet jeg...
:)
Først vil jeg pirke litt. Når man donerer noe, gjør man det uten vederlag. Det du snakker om er å selge mynten til umk, ikke donere. Jeg hadde nok ikke flaks med mitt kjøp, jeg betalte markedspris. At jeg selger videre uten fortjeneste er mye pga at jeg synes mynter allerede er dyrt nok. Fortjeneste etter å ha hatt en mynt i så kort tid mener jeg er forbeholdt mynthandlere som faktisk lever av dette. Det er anderledes dersom man har hatt mynten over tid, da vil man ha en avkastning. Videre så stiller det seg anderledes dersom noen kontakter meg om å kjøpe en mynt jeg ikke "må" selge. Ta feks 2/3 specien jeg har kjøpt. Hvis noen ville kjøpt den av meg, måtte de blødd kraftig, og jeg hadde ikke solgt den for under 100K til tross for min innkjøpspris på 50K. Men da er det fordi at jeg ikke vil selge :)
Det er din mynt Trygvem, og du gjør med den akkurat som du vil. Når du skal selge den kan du forlange hva du vil, men det er ikke sikkert du får så mye som du forlanger. Jeg tror heller ikke vi skal overvurdere variansamlere, de er vel vitende om at de ikke får noen komplett samling, og vil da muligens ikke bruke et "statsbudsjett" på en mynt.

Jeg for min del kunne mer enn gjerne tenkt meg å donere en unik mynt til UMK, om ikke for annet enn å komme i historiebøkene :)
Uansett, så får du kose deg masse med den uomtvistelig kjekke myntene din :)
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

Jo mange takk Madsemann det skal jeg gjøre :D
og Kråkerøy mange takk, og hvilket av bildene likte du best når det gjelder 1705 ?
god ide med den Showroom tråden hadde vært artig å sett. :D
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Hvor mange slike ?

Post by kråkerøy »

Synes begge bildene er fine på hver sin måte.
Det første Store med hvit bakgrunn er vel klarest og får frem alle detaljer.
Kanskje litt mange detaljer pga størrelsen :wink:
Det mindre med mørk bakgrunn er lettere å se på, da størrelsen virker mer naturlig, og man kan se begge sider på en gang.

Jeg synes mynten virker lett oval på begge bildene, men mulig det er synsbedrag på skjerm etc.
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

Takk for meningers mot Kråkerøy, og ja det er valgetskvale med disse bildene noen ganger altsaa.
At mynten ser oval ut på det dobbelbilde er fordi bildene er presset for mye sammen.
Ellers er mynten ganske rund å fin i virkligheta.
Skal vi prøve med Norsk parykk 8 skilling traad for perioden 1700- til 1715 for å være konsekvente,
i Showroomet da ?
Eller bare lett blanding av "Di norske parykker" :wink:
Her kan dere se så lenge dere vil på mitt aller siste jordfunn saa lenge,
av Fredriks parykk, den er i fra det herrens aar 1704.
denne fant jeg da nå sist høst den 17 Oktober 2010.
Da var det ikke lenge etter at frosten kom og rammet oss haardt.
:shock:
1704b.jpg
1704b.jpg (174.83 KiB) Viewed 3218 times
Vær naa endeliige klar over:
hvor sliike sterke forstørrelser urettferdiigjør mynten, som jo ogsaa kan ses paa med de blotte Oine. :shock:
Attachments
1704a.jpg
1704a.jpg (185.27 KiB) Viewed 3217 times
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

:arrow: Oli sitt innlegg i toppen på side 10 er blitt fjernet :?:
Slikt er synd da sammenhengen i tråden blir ødelagt.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Hvor mange slike ?

Post by mynt01 »

trygvem wrote::arrow: Oli sitt innlegg i toppen på side 10 er blitt fjernet :?:
Slikt er synd da sammenhengen i tråden blir ødelagt.

Det er ikke første gang innlegg eller tråder forsvinner i løse lufta. :roll:
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

:shock: Synd det der egentlig,
Blir jo fort mye rart på forumet her da,...hmmm.
forfatteren som sletter sine innlegg, kjører nok fort i grøfta,.. blir fort satt ut.
men om det er moderatorarbeid, ja da .. men selvfølgelig om det er for mye visvas så bør det vel vekk.
..men jeg synes Oli sitt innlegg var strakt og renhårig, om jeg husker det rett.
Der var meningens mot og det skal man jo få ha.
Kan ikke huske jeg så noe useriøst i det innlegget jeg men.. :roll:
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Hvor mange slike ?

Post by madsemann »

trygvem wrote::shock: Synd det der egentlig,
Blir jo fort mye rart på forumet her da,...hmmm.
forfatteren som sletter sine innlegg, kjører nok fort i grøfta,.. blir fort satt ut.
men om det er moderatorarbeid, ja da .. men selvfølgelig om det er for mye visvas så bør det vel vekk.
..men jeg synes Oli sitt innlegg var strakt og renhårig, om jeg husker det rett.
Der var meningens mot og det skal man jo få ha.
Kan ikke huske jeg så noe useriøst i det innlegget jeg men.. :roll:
Problemet med Oli, er at han har 5-10 andre navn her fra før! Han skriver for det meste piss!!
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

Det har ikke jeg sett Madsemann,
og hans innlegg i denne tråden var jo ikke det du henviser til , ikke på noen måte. Husker jeg feil ?
Men altså der er og blir problemet med dette Samlerforum,
med tanke på at folk som ble useriøse underveis kan skrive hva di vil,
for så å forsvinne uten å ha lagt igjen nr og navn.
Ja sånn er dilen her ombord. :(
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Hvor mange slike ?

Post by madsemann »

trygvem wrote:Det har ikke jeg sett Madsemann,
og hans innlegg i denne tråden var jo ikke det du henviser til , ikke på noen måte. Husker jeg feil ?
Men altså der er og blir problemet med dette Samlerforum,
med tanke på at folk som ble useriøse underveis kan skrive hva di vil,
for så å forsvinne uten å ha lagt igjen nr og navn.
Ja sånn er dilen her ombord. :(
Det han skrev i denne tråden var for det meste ok. Men han begynte på en annen tråd, da forstod jeg 100% at det er samme mann. Om det er ham selv som har slettet innleggene eller en moderator, vet jeg ikke. Men moderatorer pleier å legge igjen "spor" etter seg. De sier altså ifra.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Hvor mange slike ?

Post by Espen »

Jeg har nå fjernet muligheten for å slette egne innlegg. En forsmådd bruker som har vært på ferde igjen uten at jeg kan skjønne hva som motiverer vedkommende.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Hvor mange slike ?

Post by madsemann »

Espen wrote:Jeg har nå fjernet muligheten for å slette egne innlegg. En forsmådd bruker som har vært på ferde igjen uten at jeg kan skjønne hva som motiverer vedkommende.
Jeg ser at Oli er helt borte fra medlemslisten også.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Hvor mange slike ?

Post by Espen »

Ja, ser nå at han har fått fjernet sine innlegg etter utestengelse. Dette er noe jeg har gjort av en feiltagelse. Jeg har fulgt standard prosedyre for spammere av gammel vane i dette tilfellet. Beklager dette.

Man lærer så lenge man lever.

Videre diskusjon om forumets moderering eller drift kan tas på PM.
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

oki, takk skal dere ha for oppfølginger og forklaringer. :D
Post Reply

Return to “Feilpreg og varianter”