Ønsker å bli kvitt stor samling

Filateli
Post Reply
stronst
Posts: 3
Joined: 13 Jan 2013 22:00

Ønsker å bli kvitt stor samling

Post by stronst »

Jeg har hatt en kasse med noe jeg trodde var et par frimerkealbum stående i et skap i mange år. I dag bestemte jeg meg for å kikke nærmere på den, og den inneholder tusenvis av merker, fra hele verden og alle mulige årstall.

Alt har i sin tid blitt fint sortert og organisert, merket, indeksert i øst og vest av en eldre frimerkentuiast. Jeg antar at 99% av merkene er såpass vanlige at de er nærmest verdiløse, men det må da være potensiale for noen godbiter oppi her, spesielt når det er såpass organsiert?

Norske merker fra ~1870 til ~2000

Det er også noen få eksemplarer med:
- Kort med full tekst og frimerke/stempel
- Førstegangsbrev
- Ubrukte frimerker
- Samlealbum/jubilemsgreier fra posten

Har lagt ut NOEN bilder her: http://www.sttr.no/gallery/index.php/Frimerker
gandhara
Posts: 81
Joined: 20 Jul 2009 22:20

Re: Ønsker å bli kvitt stor samling

Post by gandhara »

Hei - det beste er å lever det inn til ett auksjonshus for salg eller vurdering - men det er fort gjort å bli litt skuffet - markedet for frimerker av det mer ordinære slaget er ikke så stort og heller tregt - slike kasser du har her; vil på en auksjon starte på fra gi bud til kanskje 500 kroner - med mindre det ikke er mye nytt fra Norge som kan brukes som porto. Det meste av samlerprodukter fra Posten eller nyere førstedagsbrev etter ca 1960 er vanskelig å selge.
Min vurdering er gjort ut i fra noen av de bilder du har lagt ut på nettet - og som i all hovedsak viser det man kan kalle for massevare.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Ønsker å bli kvitt stor samling

Post by vivavegas »

Dette er nok i kategorien massevare. Så bare noen få av bildene du har lagt ut.
Man kan levere det inn til auksjonshus, men det er litt jobb å frakte det dit, men da vil du jo ha fordelen av at noen oppdager noen skjeldenheter (lite sannsynlig).

Alternativt legg de ut på finn.no, men ha tolmodighet. Forsøk deg med pris f.eks. kr. 1000, og så kr. 500 og vær forberedt på at du også ikke vil få kjøpere til kr. 500.

Hvis du har noen i familien som har interesse for det så kan det jo gies videre til disse. Evnt. leveres til loppemarked eller noe sånt.
stronst
Posts: 3
Joined: 13 Jan 2013 22:00

Re: Ønsker å bli kvitt stor samling

Post by stronst »

Jeg forventer ikke å bli millionær nei, takk for tips :)

Er potensiale for godbiter, fordi mye av dette er "arvegods" fra eldre samlere og ikke "kjøpt i butikk". Men tror de merkene som evt er verdt noe enkeltvis er utenlandske, og derfor kanskje ikke har så mye verdi i Norge.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Ønsker å bli kvitt stor samling

Post by vivavegas »

Tja....
Trur nok også de utenlandske merkene så veldig ordinære ut. Man kan få mange tusen merker bare for noen få kroner og i utgangspunktet så det meste her ordinært ut. I tillegg så faller ofte prisen når det er omfattende samlinger. Hadde vært bedre med ett godt album her fra f.eks. Ungarn og noen gode norske frimerker.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ønsker å bli kvitt stor samling

Post by Olav K »

Jeg vet ikke hvor du bor, men google Skanfil og se om du har en basene deres nær deg. Den kan være snas i 1800-talls delen, her kan stemplene være avgjørende. Postkort er en annen særgren, her er det motivet mer enn frimerket som kan gi verdi. Eneste spesialbutikk for postkort jeg vet om er Ragnér på Fritjof Nansens plass bak Rådhuset i Oslo. Da vi ryddet opp etter min mor fant vi en bunke postkort, helt ordinære syntes jeg - hilsener fra familie på ferie og til jul, alt etter 1920 - det ble 4.000 av det. ellers er mitt inntrykk at Skanfil får solgt "alt" av frimerker, ikke store beløp, men en viss mengde blir penger lkevel. De regner 20% provisjon. Ellers er det riktig som det er sagt ovenfor, massevare har liten verdi, frimerkemarkedet har tørket opp og det er ingen sammenheng mellom "katalogpris" og det du får.
stronst
Posts: 3
Joined: 13 Jan 2013 22:00

Re: Ønsker å bli kvitt stor samling

Post by stronst »

Solgt for 2000,-

Det er en pris både selger og kjøper er fornøyd med, og det er jo det viktigste. Jeg tror samlingen er verdt mer dersom man bruker litt tid på å forvalte den rett :)

Tusen takk for gode innspill og råd folkens.
gandhara
Posts: 81
Joined: 20 Jul 2009 22:20

Re: Ønsker å bli kvitt stor samling

Post by gandhara »

Godt å se at samlingen ble solgt og at begge var fornøyd - håper at kjøper gjør noen funn inne i mellom :)
Post Reply

Return to “Frimerker”