Stempelmerke ST-88 ll ??

Filateli
Post Reply
ALien
Posts: 21
Joined: 26 Mar 2013 20:06

Stempelmerke ST-88 ll ??

Post by ALien »

Hei :)

Jeg trenger litt hjelp av noen kyndige filatelister som ikke er fargeblinde (som meg selv :) ), til å identifisere noen flotte stempelmerker jeg har liggende.
Etter mange timers studering av de ulike typene, synes jeg det er vanskelig å avgjøre hvilke jeg har.

Jeg vet at avstanden mellom Kr. og 15.oo er 1mm, og at merkene høyst sannsynlig har sittet på et brev fra 1966. I følge de opplysningene jeg har er det ST-88 ll som stemmer overens med avstanden på 1mm mellom disse punktene.
Da mine kunnskaper om frimerker er relativt begrensede, håper jeg noen her kan hjelpe meg å bli litt klokere :)

Legger inn noen bilder!

På forhånd takk :)

Vennlig hilsen
Andre Lien
Attachments
stempelmerke kr 15 - bilde 2.JPG
stempelmerke kr 15 - bilde 2.JPG (88.06 KiB) Viewed 2597 times
stempelmerke kr 15.JPG
stempelmerke kr 15.JPG (72.41 KiB) Viewed 2599 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Stempelmerke ST-88 ll ??

Post by Arve »

Dette er ikke frimerker, men stempelmerker som ble brukt på dokumenter for å vise at avgift var betalt. Dette kunne gjelde f.eks. tinglysingsavgift eller andre offentlige dokumentavgifter. De har aldri sittet på noe brev.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
ALien
Posts: 21
Joined: 26 Mar 2013 20:06

Re: Stempelmerke ST-88 ll ??

Post by ALien »

Da er det jeg som har formulert meg på en feilaktig måte. Dokumentet disse har sittet på er høyst sannsynlig fra 1966.
ALien
Posts: 21
Joined: 26 Mar 2013 20:06

Re: Stempelmerke ST-88 ll ??

Post by ALien »

Er det generelt lite kunnskaper om disse merkene, eller er det interessen som er liten?
Eller er det sånn at dette forumet ikke anerkjenner en tråd omkring disse merkene fordi det ikke er frimerker?
Ser det er en gruppe opprettet på frankering, men min forespørsel om å få bli med lar vente på seg hva svar angår.
Personlig synes jeg disse merkene er både spennende og interessante :)
Så jeg spør igjen jeg... Er det noen som har noen kunnskaper omkring disse?
Jeg har også et svenskt merke "etthundra kronor", samt et annet merke fra samme dokument "kungl.Justitie Departementet".
Stempelmerke EttHundraKronor.JPG
Stempelmerke EttHundraKronor.JPG (46.3 KiB) Viewed 2501 times
Kungl.Just.Dept 1.JPG
Kungl.Just.Dept 1.JPG (61.13 KiB) Viewed 2501 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Stempelmerke ST-88 ll ??

Post by Arve »

Som du sier, lite kunnskap og liten interesse. Det er selvfølgelig legitimt med en tråd om disse merkene. Jeg tror ikke disse omsettes i noen særlig grad i Norge.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
HansKristian
Posts: 65
Joined: 19 Mar 2014 21:26
Location: Telemark

Re: Stempelmerke ST-88 ll ??

Post by HansKristian »

Hei ALien.
Eg er ny på dette forumet.
Om du ikkje har fått svar før kan eg hjelpe deg litt. Den nyaste katalogen over norske stempelmerker m.m. er "The Revenue Stamps of Norway and Related Non-Fiscal Issues," av Bjørn Kristian Wang 2007.
Dine stempelmerker er ST-151 eller ST-166(fosfor). Verditalla er i same farge som ramme/ornamenter. Desse er utgjeve i 1964. Katalogverdi US$ 5,- per stk.
Eit spennande samleområde.
Post Reply

Return to “Frimerker”