Kjøp av samling

Filateli
Post Reply
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Kjøp av samling

Post by arnetech »

Jeg har fått spørsmål om å kjøpe ei samling fra hovedsaklig 1900-1979 (90% norsk), men nesten alt ligger i poser og konvolutter, feks 500-1000stk 10øre posthorn 1909-10 rød og flere 100stk av hver av disse posthorn merkene, masse forskjellige stempler i enkel og par og 4blokk osv det er endel annet også men mest posthorn\løve og disse mellomstore haakon og olav? merkene på 1kr 1og1/2kr og 2kr osv i grønt og endel offsak merker, det jeg lurte på er om dette er noe av intresse eller flyter det over av de? sjelden jeg ser så store mengder med disse posthorn merkene fra 1910 (mange konvolutter med 100-400stk i hver)
Live long & prosper
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: Kjøp av samling

Post by arnetech »

slapp respons
Live long & prosper
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Kjøp av samling

Post by Arve »

Dette er det vanskelig å svare på uten å vite hva slags tilbud du har fått. Hvis prisen er lav og du har fritidsproblemer ville jeg ha slått til. Det høres ut som det venter adskillige timer med katalogisering her.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Kjøp av samling

Post by Posthornet »

Jeg synes alle posthornmerkene som du nevner er det mest interessante. Selv om verdien på disse er lav kan det finnes stempler om de ikke er gjennomgått av tidligere eiere. Verdien på frimerker med fine stempler kan ha forholdsvis bra verdi. Selv har jeg samlet frimerker i noen tiår, men har aldri hatt interessen for såkalt lux stempler, men når jeg ser verdien på disse så lurer jeg på om jeg skal ta fram alle mine Håkon og Olav massevare som har ligget i årevis. Kanskje finnes det noen gullkorn. Eldre Posthorn med fine stempler burde vel være mer eftertraktet en Håkon og Olav.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Kjøp av samling

Post by Olav K »

Det er lenge siden jeg samlet frimerker, min siste katalog er fra 2002. Selv her (prisene har jo gått i bånn siden) er posthorn 1909/1919 jevnt over priset lavt med mindre det er trykkfeil på merket. Stempelvarianter på posthorn gjelder vel primært før 1893, da mynt- og medaljegravør Trondsen laget nye stempler med antikvaskrift, og Centraltrykkeriet og Knudsen begynte "masseproduksjon". Praktstempler drar alltid opp, men en økning fra katalog kr. 1 til kr. 2 er likevel ikke så sexy. Frimerkehandlere vil nok slippe å få massevare som dette, men Skanfil kan nok legge det ut med lavt utrop og høy provisjon. Her kan nok sorterings- og katalogiseringsgleden være betydelig høyere enn salgsverdien.
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: Kjøp av samling

Post by arnetech »

takker så mye for svarene, jeg takket nei til dette tilbudet siden vedkommede trodde de var gull verdt, det var også en del postfriske merker fra 30-70 tall men hele samlingen har vært oppbevart feil\fuktigt så de ustemplede hang sammen i klaser dessverre.
Live long & prosper
Post Reply

Return to “Frimerker”