Arvet frimerkesamling

Filateli
Post Reply
Roydad
Posts: 6
Joined: 28 Aug 2013 10:04

Arvet frimerkesamling

Post by Roydad »

Nr3
Nr3
image.jpg (350.31 KiB) Viewed 2119 times
Nr2
Nr2
image.jpg (327.94 KiB) Viewed 2119 times
Nr1
Nr1
image.jpg (285.46 KiB) Viewed 2119 times
Hei...
Arvet for en god stund siden masse frimerker fra en meget ivrig frimerkesamler. Noe fra Norge, Tsjekkoslovakia men mest fra USA og en hel haug fra Vest Tyskland Ettersom jeg har liten peil på frimerker setter jeg min lit til at noen av dere kan hjelpe meg. Legger ut noen bilder av de ifra Norge og håper dere kan si litt om de er noe av verdi
Roydad
Posts: 6
Joined: 28 Aug 2013 10:04

Re: Arvet frimerkesamling

Post by Roydad »

En liten samling men litt dårlig fotokvalitet
En liten samling men litt dårlig fotokvalitet
image.jpg (241.63 KiB) Viewed 2113 times
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Arvet frimerkesamling

Post by vivavegas »

Vanligvis sier jo jeg og alle andre at det er kilovare, men denne samlingen ser definitivt ikke ut til å være kilovare.
Men det første merket ser jo skadet ut, slik at det da er viktig med litt bedre bilder for å vurdere kvaliteten.

Du kan jo i tillegg grovt fortelle hva resten av merkene fra Norge er. Siden det er såpass mange skillingsmerker kan jo dette f.eks. være en komplett samling.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Arvet frimerkesamling

Post by Olav K »

Du får neppe noen fullgod vurdering av hele samlingen her, selv med bedre bilder. Det første merket (Norge nr. 1) er neppe skadet, men sentreringen er svak, rendene smale og riststempelet er "fett", alle elementer som trekker ned. De to merkene fra Oscar I ser ut til å ha taggeskader/feil - også verdireduserende. Slik må man gå igjennom merke for merke.
Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Skanfil og be dem foreta en verdivurdering for mulig salg. De dekker hele Skandinavia, som kan være viktig for de merkene som ikke er norske. Ikke forvent de store verdiene, frimerkemarkedet er svakt - men innimellom kan det jo finnes en raritet som i tillegg er pent, og slikt kan ennå ha verdi.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Arvet frimerkesamling

Post by vivavegas »

Skanfil er ett godt alternativ ja.

Verdi er så mangt. Er det en komplett norgessamling så kan man vel i normalkvalitet forvente ca. 3-5000?
Og 2-3-4- enkeltmerker vil påvirke verdien ganske mye
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Arvet frimerkesamling

Post by Olav K »

Verdi er så mangt, ja!
Komplette Norgesamlinger kjøpes av frimerkehandlere, som så stykker dem opp - vel vitende om at vanlige merker i halvgod eller dårligere kvalitet må selges som lotter til begynnere det blir stagig færre av. Mitt poeng er at trådstarter neppe får noen realistisk vurdering av en stor samling her i forumet, og at av de handlere som fortsatt er i aktivitet er Skanfil den mest realistiske. Basert på de tre bildene som kunne leses er jeg rimelig sikker på at Kjell Germeten ikke vil ta i samlingen. Andre frimerkehandlere kjenner jeg ikke, om de finnes kan noen kanskje gi en vurdering som Skanfil. Tsjekkoslovakia har visstnok en meget interessant posthistorie, en av Norges store filatelister hadde det som spesiale - men samlingen hans ble solgt utenfor Norge. Det er helt klar mulighet for verdier i de norske skillingmerkene, men pushet ned i en samleperm som det siste bildet viste er muligheten for verdiforringende lyter sterkt tilstede. Norge nr. 1, som vist øverst - vil kanskje en handler betale kr. 100 for med en utsalgspris på 300 vil han kanskje få solgt det om ett eller to år, hvis han ikke må putte det i en lott tilsist.
Roydad
Posts: 6
Joined: 28 Aug 2013 10:04

Re: Arvet frimerkesamling

Post by Roydad »

Takk for alle svar.... Var hos en frimerkeforhandler i Oslo i går, og han bekreftet vel det samme som dere. Frimerkene var av ymse kvalitet, og derfor var verdien på dem mellom 500 - 800kr.
Post Reply

Return to “Frimerker”