AFA kataloget og dets norske brukere?

Filateli
Post Reply
Posthornet
Posts: 416
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

AFA kataloget og dets norske brukere?

Post by Posthornet »

Vi brukte tidligere AFA katalogen som prisgrunnlag for Europeiske frimerker både samlere og handlere. Hvordan er det idag? Er det fortsatt AFA som brukes av de aller fleste samlere og handlere i Norge?

Jeg bare spør da jeg har bodd i Sverige de siste år. Her er det nesten bare Michel det går på når det gjeller Europa og selvfølgelig Facit på Norden. Jeg Abonnerer på Michel online catalog da jeg sysler med hele verden, men har mine innstiksbøker oppsatt etter AFA numerering.

Ser AFAs fremtid lovende ut? Det ble snakket en del om dette da mannen i Nordfrim overtok forlaget og om jeg ikke husker feil så lovet han en fortsatt fremtid for AFA.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: AFA kataloget og dets norske brukere?

Post by vivavegas »

Min kunnskap til frimerker er ikke det helt store, og spesielt internasjonalt.
Men se startsiden til Skanfil:
http://skanfil.no/LotMenu.aspx?n=101002 ... EVT/100002

Her er det jo en oversikt over hva som brukes av kataloger.

Noen kataloger som har mer realistisk prisantydning enn andre. Når jeg bruker katalogene så bruker jeg tommelfinger-regel at jeg kan stryke en null. Altså dele prisen på 10. Da snakker vi ikke om de virkelige godbitene, men mer vanlige, men allikevel skjeldne merker.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: AFA kataloget og dets norske brukere?

Post by hertervig »

Michel-katalogene er jo langt bedre enn AFA, de går mye mer i dybden. Men det er raskere å bruke AFA av samme grunn samt på grunn av språket.

Akkurat språket er nok en god grunn for at det er et marked for AFA, tysk faller naturlig tyngre enn dansk, for ganske mange betydelig tyngre.

AFA Norden synes jeg egentlig aldri har vært hverken god eller spennende, der er Facit i en helt annen klasse. AFA Europa, derimot er helt OK. Lett å finne frem i, og stort sett tilstrekkelig med opplysninger til at de fleste merker lar seg bestemme. I tillegg har de to bind for Vest-Europa og to for Øst.

Michel har etter hvert blitt så omfattende at det behøves hele 8 kataloger for å dekke Europa, og inndelingen er noen ganger litt ulogisk. Foreløpig tror jeg det er marked for begge, men AFA går nok først inn om frimerkesamling som hobby etter hvert svinner.
Posthornet
Posts: 416
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: AFA kataloget og dets norske brukere?

Post by Posthornet »

Takk så mye for synspunkter.
Som du nevner så begynner katalog bindene å bli mange, og da også anskaffelsesprisene en må betale spesielt om en har hele verden som samle område. Når jeg ser på Skanfil sine auksjoner brukes det fortsatt mye henvendelser tile AFA Europa kataloger. Det kommer seg vel delvis av at utbudet/innleveringer skjer til Skanfils Danmarks avdelinger. Jeg synes det er bra at AFA greier å eksistere. Uten AFA vil jeg nok være litt fortapt og jeg blir nok nødt til å investere 2000.- i de fire AFA Europa bind. Det er noen år siden siste gang jeg kjøpte.
PhrakDude
Posts: 16
Joined: 08 Dec 2010 23:34

Re: AFA kataloget og dets norske brukere?

Post by PhrakDude »

Jeg bruker AFA Europa katalogene kun for oversikt, da enkeltkataloger pr. land ville blitt kostbart.

Det er imidlertid ikke spesiell utvikling I prisnivået. En katalog fra 2004 har same prisnivå som 2013/2014 på enkelte områder.

Frimerker som omsettes I Norge går ofte for 25-50% av AFA pris, så det kan diskuteres hva katalogen brukes til.

Mvh,
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: AFA kataloget og dets norske brukere?

Post by vivavegas »

PhrakDude wrote:Jeg bruker AFA Europa katalogene kun for oversikt, da enkeltkataloger pr. land ville blitt kostbart.

Det er imidlertid ikke spesiell utvikling I prisnivået. En katalog fra 2004 har same prisnivå som 2013/2014 på enkelte områder.

Frimerker som omsettes I Norge går ofte for 25-50% av AFA pris, så det kan diskuteres hva katalogen brukes til.

Mvh,
25-50%????
Jeg er bare ganske overflatisk inne i ikke norske frimerker. Men jeg har flere ganger lagt merke til den store forskjellen mellom AFA-pris og hva objektet blir solgt for.
Som nevnt i den andre tråden om frimerker kan jeg si 10% av handlerkatalogprisen og jeg har også brukt 10% på AFA som utgangspunkt.
Nå er jo ikke auksjonene ferdige, men ofte kommer det ikke så mange bud inn og når jeg søker på AFA og sjekker auksjoner som det er kommet inn bud på så virker det som 10% nettopp er den prisen som oftest går igjen, og det er vanligere og finne eksempler under i pris enn over 10%. Men igjen, man må jo følge auksjonene nøyere for og se om det har kommet inn bud rett før auksjonen slutter. Men i utgangspunktet trur jeg ikke det forandrer så mye.
Post Reply

Return to “Frimerker”