Skilling, posthorn og Oscar frimerker

Filateli
Post Reply
proteinbastard
Posts: 1
Joined: 20 Mar 2014 17:37

Skilling, posthorn og Oscar frimerker

Post by proteinbastard »

Hei
Har et par fine frimerker som jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å verdsette.
Har sjekket litt selv men verdiene varierer voldsomt med tanke på kvaliteten på merkene så jeg blir ikke så lur på dette...
På forhånd takk.
Frimerke I
Frimerke I
bilde 4.JPG (660.16 KiB) Viewed 1360 times
Frimerke II
Frimerke II
bilde 5.JPG (224.88 KiB) Viewed 1360 times
Frimerke III
Frimerke III
bilde 1.JPG (597.52 KiB) Viewed 1360 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Skilling, posthorn og Oscar frimerker

Post by karstkri »

Hei, og velkommen til forumet :D .Må først få si at jeg ikke er noen ekspert på frimerker.Men jeg synes mange av merkene har mangler -mangler hjørne tagger eller tagger.Når det er sagt er det jo gamle merker, mye skillingsmerker så det er mulig noen har en del verdi så mitt råd er viss du bor i en by med en frimerke handler så ta de med for en verdivurdering. Kansje noen med bedre kompetanse på frimerker kan gi bedre svar.
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Skilling, posthorn og Oscar frimerker

Post by Olav K »

Det er mange år siden jeg samlet frimerker, men jeg tror jeg kan supplere Karstkri litt. Ingen av merkene du viser er sjeldne. Som Karstkri påpeker har nesten alle kantskader/taggingsfeil. Men få unntak er stemplene lite pene. Alt trekker ned. Jeg ser et greitt stempel: "Berge" - om dette er et sjeldent stempel vet jeg ikke,og stempelsamlerne vil helst ha dem på røde 3 skill/10 øre frimerker, så om en 8 skill Oscar 1 er interessant vet jeg ikke. Som Karstkri skriver, søk en frimerkehandler som ville kunne plukke de salgbare ut. Slik merkene synes lagret fremstår de ikke som en hovedsamling, men en dublettsamling som eier har håpet kunne brukes til bytter e.l. Frimerkemarkedet har stort sett kollapset for ordinære merker, og det betyr igjen at sekunda dubletter neppe har noen verdi. Men for all del, den kan ligge en perle skjult - selvom jeg ikke kan se noen på bildene. Det kommer en årlig katalog "Norges katalogen" som gir priser, men merk at dette er utsalgspriser for toppeksemplarer, ingen handler vil kjøpe for mer enn en brøkdel av katalogpris, selv gode merker kan han bli sittende med på lager i mange år - dårlige merker risikerer han aldri å få solgt annet enn som kilovare.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Skilling, posthorn og Oscar frimerker

Post by Olav K »

Når jeg ser nøyere på "Berge", så er det nok Bergen, og da er stempelet ikke sjeldent, og nesten utvisket N trekker også ned. Sorry.
Post Reply

Return to “Frimerker”