Svenske frimerker

Filateli
Dr.borris
Posts: 35
Joined: 01 Nov 2014 07:53

Svenske frimerker

Post by Dr.borris »

Har en hel haug med svenske frimerker. Alt fra de man finner i ulike oversikter til slike sære som ulike årsutgaver i form av juletider og lignende.

Jeg har NULL peiling på dette, men jeg vil heller at noen som samler skal ha disse, enn at de sitter i treesken sin i et av skapene her hjemme.
Mange har stempel på seg, noe har ikke, noen ser veeeldig bra ut, mens andre ikke helt.

Istedet for at jeg legger ut en hel haug av dem her på forumet, kan jeg like godt få en forespørsel om jeg eventuelt besitter noen som noen kunne ha interesse av, og heller si ifra om jeg har de eller ikke.

Så det er bare å sende meg en PM, så skal jeg når jeg får tid se igjennom frimerkene og eventuelt sende bilde til vedkommende dersom det er av interesse.

Dersom noen er interessert i å se dem selv, så bor jeg i Oslo.

Er det noen som også er interessert i mynter, så har jeg også det, alt fra 1øre til 5 kr, og fra sent 1800 og nyere (dette kun i den ene eska jeg ser i nå) har også flere mynter lagret en lur plass et annet sted også.

Og sist men ikke minst, eldre kanner og slikt også produsert i Sverige med stempelmerking etc...:)
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Svenske frimerker

Post by Stein Knutsen »

Så lenge vi ikke har bilder av frimerkene/myntene,så kan man vel
for så vidt si at muligheten er stor for at de Svenske frimerkene er massevare.
Dette gjelder egentlig også for myntene du nevner,men her spiller myntenes
tilstand(kvalitet)en vesentlig rolle når vi snakker verdi.
Siden du bor i Oslo er for øvrig mulighetene mange for å få en vurdering av objektene dine.
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
Dr.borris
Posts: 35
Joined: 01 Nov 2014 07:53

Re: Svenske frimerker

Post by Dr.borris »

Har vært på tre antikkbutikker, og alle sa at de kanskje kunne hjelpe meg med noe, men de hadde ikke mye peiling.

Vet du om noen, eller en butikk som har greie på svenske objekter, så er jeg mer en gjerne interessert :)
Dr.borris
Posts: 35
Joined: 01 Nov 2014 07:53

Re: Svenske frimerker

Post by Dr.borris »

Prøver å legge ut et par bilder, men dette er en liten del av de jeg har liggende.
Attachments
prøver å legge ut et par bilder etterhvert
prøver å legge ut et par bilder etterhvert
IMG_1567.JPG (526.37 KiB) Viewed 2970 times
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Svenske frimerker

Post by Stein Knutsen »

Hvis du skriver f.eks Frimerke butikk i Oslo og søker på nettet
kommer det nok opp noen vil jeg tro.
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Svenske frimerker

Post by Olav K »

Skanfil i Østensjøveien 29 på Bryn har forstand på frimerker og vanlig mynt.
Er frimerkene du viser på bildet representative for samlingen, er den neppe store verdier å hente - enn si noen, samtlige er i kategorien "skadet". Defekt massevare har ikke verdi.
nojacx
Posts: 3
Joined: 19 Oct 2014 18:10

Re: Svenske frimerker

Post by nojacx »

Alle merkene på bildet er massevare som nok ingen vil betale en krone for uansett kvalitet.

Når de i tillegg er defekte, kan du trygt kaste dem.
Dr.borris
Posts: 35
Joined: 01 Nov 2014 07:53

Re: Svenske frimerker

Post by Dr.borris »

Ok men da vet jeg disse er noe dritt!

Men har mange flere, og noen i veldig bra stand, så kan jeg også vise disse og få deres vurdering før jeg eventuelt går videre med disse.

Som dere ser på stemplet på noen av disse så er de fra 1902 osv, hvordan stilles kvalitet om de allerede er klistret på et konvolutt som er uåpnet?
Jeg har neon frimerker som ifølge svensk frimerkeside er verdt opp til 3500kr i god stand
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Svenske frimerker

Post by Olav K »

Frimerker "klistret på en konvolutt som er uåpnet" - k a n så lenge de fortsatt sitter på konvolutten - ha større verdi enn om de var fjernet. Det forutsetter at frimerket har en verdi o g at stemplene på konvolutten gjør brevet interessant. Men et ordinært frimerke på en konvolutt med stempel fra Stockholm etter 1900 har neppe stor verdi, om noen. Men dette er bare folk med kjennskap til filateli og posthistorie som kan hjelpe deg med - og igjen, kvalitet på objektene er viktig.
Dr.borris
Posts: 35
Joined: 01 Nov 2014 07:53

Re: Svenske frimerker

Post by Dr.borris »

Synd at de fleste av disse satt på en uåpnet konvolutt, men er det feks noen verdi i disse?
Attachments
Noen er løse, mens andre satt på konvolutt i sin tid
Noen er løse, mens andre satt på konvolutt i sin tid
IMG_1582 (640x480).jpg (206.6 KiB) Viewed 2867 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Svenske frimerker

Post by Arve »

Ingen verdi på disse og det hadde det heller ikke vært hvis de fortsatt satt på konvolutten. Her du et bilde av de som skulle være verdt inntil 3500?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Dr.borris
Posts: 35
Joined: 01 Nov 2014 07:53

Re: Svenske frimerker

Post by Dr.borris »

skal se om jeg ikke finner de, men de er nesten som de første jeg la ut, så det er vell ingen verdi på de heller tenker jeg da

jeg sammenligner med denne nettsiden: http://www.scand.net/svenska/1855_1944.html

Jeg har veldig mange av de ulike, men jeg har kun "frittstående" eller pålimt en bit av en tidligere konvolutt, så det holder vell ikke noen verdier etter det som du har sagt :(

får håpe det er noe verdi i de andre tingene jeg har lagt ut på forumet.
Dr.borris
Posts: 35
Joined: 01 Nov 2014 07:53

Re: Svenske frimerker

Post by Dr.borris »

http://www.facitstamps.se/sv/

feks så står det at 5øre, selges for 375 svenske kroner. men denne er sikkert topp kvalitet.
Jeg har en slik påklistret en brevbit med stempel. Betyr det da at den ikke er verdt noe?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Svenske frimerker

Post by Arve »

Du ser av den første linken din at det er minst seks forskjellige typer 5 øre grønn med stående løve. Verdien varierer fra 0 til flere hundre kroner så du må nok først finne ut hvilken type du har. I den andre linken du kommer med så ser du at Facit selger et merke med katalogpris 1800 for 375 kroner. Da kan du jo tenke deg hva de betaler for et slikt merke hvis de skal tjene penger på det. Hvis du skal selge dyre enkeltmerker så kan du regne med å få opp til 10 % av katalogverdi hvis de er feilfrie i topp kvalitet. En liten brett eller en tagg som mangler og verdien er 0. Massevare som du har kommet med bilder av her er verdiløst.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Dr.borris
Posts: 35
Joined: 01 Nov 2014 07:53

Re: Svenske frimerker

Post by Dr.borris »

Er det såpass ja, men da har jeg lært noe iallefall.

Du skal ha en takk for at du tok deg tiden å gi meg gode svar. Som sagt så har jeg ikke mye erfaring på dette området og setter pris på alle vurderinger:D
Post Reply

Return to “Frimerker”