Hei. Hva skal jeg gjøre?

Filateli
Post Reply
drappelfd
Posts: 2
Joined: 06 Jan 2015 01:50

Hei. Hva skal jeg gjøre?

Post by drappelfd »

I 1984 hadde jeg et par mnd som plutselig frelst på frimerker. I en periode på 2 mnd skaffet jeg alt av aktuelle frimerker fra epoken på begynnelsen av 80 tallet og mye tidlig 60talls internsjonale som min far hadde beholdt fra brev han hadde sendt hjem fra reiser over hele verden da han var til sjøs fra 60-65. Jeg aner ikke om dette har noen verdi og det er ikke organisert som tiltenkt i frimerker samler boka jeg kjøpte den høsten i 84. Frimerkesamling var ikke for meg. Jeg ble vinyl samler og har vært det siden. Det kan jeg og plater har jeg. Disse frimerkene dro jeg ut av en eske de har ligget i 30 år og jeg vet ikke om jeg skal kaste det eller hva. Anntar at det meste er av liten eller ingen verdi, men hvem vet. Jeg vet jo hvordan det er med vinylplater og der sitter jeg på mye. Takk for tips. Vil bli kvit det. Alt sammen. Dumt å kaste om det skulle ha verdi.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Hei. Hva skal jeg gjøre?

Post by hertervig »

Det var nok ikke det verste valget du kan ha gjort, å gå fra frimerker til vinyl i 1984. 1983 -84 var vel toppårene for ordinære frimerkeutgivelser, mens du var i begynnelsen av den perioden da veldig mange byttet ut LP mot CD. Når det gjelder frimerkene så er det neppe store verdier du sitter på. Kjøpte du postfriske frimerker den gangen, så er de fortsatt gyldige til frankering. Hvis du innen overskuelig fremtid ikke ser behovet for å sende pakker og brev i den størrelsesorden du har porto for, så betaler markedet ca 40% av pålydende. Stemplede ordinære merker fra perioden er svært tungsolgt med mindre du var forutseende nok til å få merkene luksusstemplet og i tillegg bodde på et lite sted med postkontor som bare var i drift en kort periode.

Det var mange sjøfolk i utenriksfart som sendte brev hjem, og 60.-tallet er ikke den beste perioden. Tok du vare på brevene, så kan det være enkelte som har stempelkombinasjoner av interesse. Var faren din hvalfanger, så har alt av brev verdi. Når det gjelder løse merker fra perioden, så får du mye for en femtilapp. Alt er vel i og for seg salgbart, de som samler i bøtter og spann er fortsatt der, men de vet at de etter hvert får store mengder for pengene. Det finnes vel unntak her også, men de er ikke mange.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Hei. Hva skal jeg gjøre?

Post by Askeladd »

Dersom du ikke skal beholde eller forsøke å selge frimerkene så kan du jo sende de til:
Tubfrim
3540 Nesbyen

Du må riktignok betale noe i porto, men støtter en god sak (Nasjonalforeningen for Folkehelsen). :)
drappelfd
Posts: 2
Joined: 06 Jan 2015 01:50

Re: Hei. Hva skal jeg gjøre?

Post by drappelfd »

Takk. Mulig jeg sender de til den adressen. Gidder ikke gå i dybden på dette da det trolig ikke er verdt nok til å kjøpe en LP. Mye fra LA Olympics her i 84.
nrps
Posts: 2
Joined: 22 Dec 2014 23:18

Re: Hei. Hva skal jeg gjøre?

Post by nrps »

"Sjømannsbrev" kan alltid være interessante, så sant de er intakte og ellers i skapelig kvalitet. Det mtp. avsender og avsendersted, adressat, portokombinasjoner, evt.videreforsendelse mm. Akkurat de bør du kanskje la noen se på, postfriskt i den perioden du nevner er som andre påpeker (med unntak av noen få utgaver og papirtyper) best egnet som porto, dessverre.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hei. Hva skal jeg gjøre?

Post by tho »

Apropos gamle postfriskmerker, gjerne med lavt pålydende.

Er det noen begrensing på hvor mange frimerker Posten godtar på et og samme brev?

Vil Posten eksempelvis godta 350 stk 10 øres merker på en sending til 35 kr i porto?

Trenger kanskje en stor konvolutt? :shock:
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Hei. Hva skal jeg gjøre?

Post by hertervig »

Så lenge du ikke setter frimerkene så de ikke dekker over hverandre, så vil jeg mene du kan bruke så mange du vil. Med 10-øringer vil du fort få plassproblemer, det er ikke plass til 350 stykker på noe som koster kr. 35,- i porto. Det er ikke så lenge siden jeg fikk en 10-øre fra grunnlovsjubileet 1914, NK 115, på brev fra Moldenhauer.
Posthornet
Posts: 416
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Hei. Hva skal jeg gjøre?

Post by Posthornet »

Jeg skrev dette innlegg i kladdeboka for noen dager siden, men postet det ikke. Det understreker/bekrefter vel litt av det som du skriver Hertervig.

I prinsippet er det vel lovlig å bruke så mange frimerker det er plass til
på framsiden av et brev eller "brevpakke" bare det er plass til navn og
adresse til den som skal ha brevet. Nå får man ikke lov å sette frimerker
på pakker, men i gamle dager hendte det at jeg brukte jubileumsfrimerker i
ark og hefter i antall. Det er vel dog begrensninger hvor stor brevet ha
lov til å være. 350 frimerker behøver en diger konvolutt :-)
Post Reply

Return to “Frimerker”