Har det noen verdi?

Filateli
Post Reply
VesleSarah
Posts: 43
Joined: 25 May 2013 00:19

Har det noen verdi?

Post by VesleSarah »

image.jpg
image.jpg (16.8 KiB) Viewed 858 times
Fant et enslig frimerke i en smykkeeske i min avdøde farmors leilighet. Er det noe å spare på, eller skal jeg bare slenge det sammen med de andre frimerkene jeg har planer om å selge?
Med vennlig hilsen Sarah
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Har det noen verdi?

Post by Olav K »

Det er fra den såkalte "Londonserien" som ble trykket i London i 1943, til bruk i handelsflåten, marinen og på Jan Mayen og tenkt brukt i frigjorte områder av Norge når den tid kom. Enhver Norgessamler "må ha" dette merket (og de øvrige i serien), men problemet er at det finnes ganske mange av dem. De var lovlig porto i Norge en tid etter krigen, så de finnes både stemplet og ustemplet. I min siste katalog, som nå er ganske foreldet, var et pent ustemplet merke verd den svimlende sum av kr. 6. Men siden etterspørselen av vanlige frimerker ikke har steget siden siste århundreskifte, tror jeg ikke det er verd så meget mer i dag. Men dette merket har historie, det er laget på trass av den norske eksilregjering i England, på et tidspunkt man slett ikke kunne være sikker på at Nazi-Tyskland ville bli slått og at man ville få en uavhengig norsk regjering i Norge. Motivet er en norsk skiløpertropp på trening i Skotland. Andre frimerker viser til jubileer og minner fra fortiden, dette - og de øvrige fra Londonserien - er konkret samtidshistorie. Har det en familietilknytning ville jeg ha beholdt det som et familiært krigsminne.
VesleSarah
Posts: 43
Joined: 25 May 2013 00:19

Re: Har det noen verdi?

Post by VesleSarah »

Tusen takk for utfyllende og nyttig informasjon! Har ingen tilknytning til det, men har en ganske stor, arvet samling av både norske og utenlandske merker som skal vurderes og selges, så da går det med der :) Igjen, takk!
Med vennlig hilsen Sarah
Post Reply

Return to “Frimerker”