ARVET SAMLING HJELP

Filateli
mmemj
Posts: 3
Joined: 07 May 2009 20:47

ARVET SAMLING HJELP

Post by mmemj »

Heisan dere her :D

Har arvet en frimerkesamling, og etter mye googling var dette eneste siden jeg fant som kanskje kunne være til hjelp.
Hva skal jeg gjøre med samlingen som jeg nå har arvet, den inneholder en del førstedagsbrev og frimerker. Hverken jeg eller min samboer har noen interesse av dette, så vi aner ikke hva vi burde gjøre.

Fins det noen som "verdi-vurderer" frimerkesamlinger eller hva?

Er nesten 3 bananesker med frimerker ymse slag.

Bor på sørlandet, men finner lite om dette på nettet.

Blir veldig gla om noen kan svare meg på hva jeg burde gjøre eller hvem jeg burde ta kontakt med.

Ha en fin dag dere.

Med vennlig hilsen en som bare tittet innom.
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: ARVET SAMLING HJELP

Post by storbrum »

Hei!

Velmommen til samlerforum!

Finnes det albumer som er komplett her?
Hvilket land kommer disse frimerkene fra?
Er førstedags brevene Norsk? Hvor mange og hvilket årstall?

Jeg ville forhørt meg med en lokal Myntforening, spør en leder eller medlem der, mulig di kan hjelpe deg.

Ellers er det en del Mynt og frimerke handlere som sikkert gjerne tar en rask kikk..

Ikke for å skuffe deg, men som regel er slike samlinger lite verdt....
mmemj
Posts: 3
Joined: 07 May 2009 20:47

Re: ARVET SAMLING HJELP

Post by mmemj »

Tusen takk for svar :)

Kan prøve å få en form for oversikt av dette. Det meste er i ryddige permer, så det burde jo ikke være det største problemet.

Kan/burde jeg legge det inn på deres nettside, eller blir det litt feil?

Fin-fin kveld videre :)
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: ARVET SAMLING HJELP

Post by Espen »

Bilder har da aldri skadet noen, er vel noen som besitter den nødvendige kunnskapen her.
mmemj
Posts: 3
Joined: 07 May 2009 20:47

Re: ARVET SAMLING HJELP

Post by mmemj »

Takker og takker.

Da er det bare å knipse i vei. Sikkert noen av dere som klarer å se hva det er for noe.

Bilder kommer over helgen, og igjen tusen takk :D

fin-fin kveld videre til dere her :D
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: ARVET SAMLING HJELP

Post by Myge »

Jeg jobber selv i Skanfil, og det er flere frimerkeeksperter både i Sarpsborg og Oslo. Du kan ta turen til Prinsen gate 6, så kan de i alle fall gi deg tips hva du kan gjøre videre med det. Lettere å fordele arv når den er i kroner og øre enn på brev o.l.

Men Førstedagsbrev har nok ikke den aller største verdien, da skal det aller helst være eldre årganger. Hvis de er fra 70-80-tallet, så kan du regne med at de er verdt noen kr pr stk, de med fireblokker noe mer.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: ARVET SAMLING HJELP

Post by vivavegas »

Dessverre er det slik at 9 ut av 10 slike samlinger har relativt begrenset verdi.

Det er selvsagt veldig vanskelig å vurdere det ut i fra det relativt korte du har skrevet, men mest sannsynlig så er dette massevare. Min erfaring er at det som regel er det når det er snakk om banankasser og mange førstedagsbrev. Med massevare så mener jeg da noen tusenlapper. Dessverre er det slik at mange slike samlinger er mindre verdt enn det man har betalt for albumene og også betydelig mindre verdt enn det man har betalt for det som nypris.

Det er forøvrig ikke nødvendig å gå helt berserk med kamera. Førstedagsbrevene er det bare å beskrive sånn overflatisk hvor mange og fra hvilke år. Her trenger man ikke noen bilder. Som regel er det jo fra slutten av 70-tallet/begynnelsen av 80-tallet og relativt begrenset verdi.

På frimerkealbumene/instikkbøkene så er det som regel nok å se først i bøkene og ta bilde av de første sidene.

Beklager at jeg var litt negativ her og ikke noe gleder meg mer (på deres vegne) hvis jeg tar feil......
Off. Sak
Posts: 3
Joined: 10 Aug 2009 22:18

Re: ARVET SAMLING HJELP

Post by Off. Sak »

Hei, dersom man har arvet en stor samling (type 8-10 bananesker der det meste ligger løst og noe i permer), hva er den enkleste og raskeste måten å kjapt få oversikt over hva som er verdt noe eller ikke?

Sortere de fra eldst til yngst og deretter etter kvalitet (det vil ta mange år)? Noen bedre forslag?
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: ARVET SAMLING HJELP

Post by Knugen »

Off. Sak wrote:Hei, dersom man har arvet en stor samling (type 8-10 bananesker der det meste ligger løst og noe i permer), hva er den enkleste og raskeste måten å kjapt få oversikt over hva som er verdt noe eller ikke?

Sortere de fra eldst til yngst og deretter etter kvalitet (det vil ta mange år)? Noen bedre forslag?

Bare å kikke over noen tilfeldige sider i hver perm hvis man går utifra at de er noenlunde bra samlet og ikke kun tilfeldig.

Mitt tips er bare å ta å se på litt tilfeldig i hver bananeske og sjekke ut verdien av de. Man får følelsen at fordeom alt man sjekket var bare ymse verdi på så kaaaaan det ligge en eller annen som er verdt mye. I 99,99% av tilfellene blir det bare av den følelsen. Dessuten er 8 esker med frimerker mer en arkiveringshobby enn en samlingshobby.

Mitt aller beste tips er å bli sammen med ei sikkelig ryddefanatiker og etter hun har ryddet huset ditt setter bananeskene forran henne.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: ARVET SAMLING HJELP

Post by vivavegas »

Sortere ifht. salg, eller sortere ifht. at man selv er interessert i å få oversikten.

Som sagt så er stort sett alt av slike samlinger veldig ordinære. Det ser nesten ut som det er en negativ sammenheng mellom mengde og kvalitet. Dvs. har man ett par album så kan det være godsaker, har man 8 banankasser så taler mengden i seg selv for at det er ordinære saker.

Er halvtrent (som meg selv) og ett fulltrent øye vil se dette relativt raskt. Entimes tid bør være nok for å kategorisere det under massevare, trenger mer gjennomkikk eller veldig interessant.

En klassisk slik banankassesamling er følgende:
1-2 kasser med FDC (begrenset verdi hvis de ikke er før 1970)
1-2 kasser med album med utenlandske frimerker (også som regel begrenset verdi, og man får skjelden verdien av albumene engang når man selger)
1-2 kasser med klipp, diverse konvolutter etc. etc. (også som regel begrenset verdi)
1-2 kasser med Norge. Typisk 1-2 fortryksalbum og så utallige innstikksalbum. Som regel begrenset verdi også her, men her er det selvsagt umulig å uttale seg uten og ha sett samlingen.

Passer denne samlingen inn i det mønsteret som er nevnt her, så er det som regel så enkelt å se hva som er første FDC og så se på fortryksalbumene og sjekke de 10 første sidene. Er det tynt besatt her så er det ganske sikkert en ordinær samling som man kan selge kassevis.

Dvs. også i kassevise samlinger vil det åpenbart være "skatter", men da må man han interessen for å stykke den opp og kanskje bruke ett par hundre timer med en ganske lusen timeslønn.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: ARVET SAMLING HJELP

Post by vivavegas »

Glemte:

I tillegg 1-2 kasser med postens OL-samling, LOOC OL-samling, diverse årbøker, årssett, etc. etc.

Angående de første merkene. Tell opp hvor mange skillingsmerker det er. Er det 4-5-6 stk. så er det ganske sikkert en ordinær samling. Er det fra 7 til 21 stk. og flest mulig forskjellig begynner det å bli en ganske interessant samling. Er den komplett på skillinger og kanskje med mange dubletter/varianter så begynner det virkelig å bli interessant.
mynten
Posts: 115
Joined: 07 Sep 2008 07:55

Re: ARVET SAMLING HJELP

Post by mynten »

mmemj wrote:Heisan dere her :D

Har arvet en frimerkesamling, og etter mye googling var dette eneste siden jeg fant som kanskje kunne være til hjelp.
Hva skal jeg gjøre med samlingen som jeg nå har arvet, den inneholder en del førstedagsbrev og frimerker. Hverken jeg eller min samboer har noen interesse av dette, så vi aner ikke hva vi burde gjøre.

Fins det noen som "verdi-vurderer" frimerkesamlinger eller hva?

Er nesten 3 bananesker med frimerker ymse slag.

Bor på sørlandet, men finner lite om dette på nettet.

Blir veldig gla om noen kan svare meg på hva jeg burde gjøre eller hvem jeg burde ta kontakt med.

Ha en fin dag dere.

Med vennlig hilsen en som bare tittet innom.
Siden du bor på sørlandet så kan du stikke innom Sørlandets frimerke og myntsenter i Kristiansand og få en verdivurdering der.
Bare et tips.
Off. Sak
Posts: 3
Joined: 10 Aug 2009 22:18

Re: ARVET SAMLING HJELP

Post by Off. Sak »

Takk for svar :)

Det viser seg at blant de som er sortert er det en perm med komplett skillingsmerkesamling og to permer hvor halvparten av skillingsmerkene er til stede. Ellers er det en god del eldre merker og så blir det stadig færre jo nyere merkene blir (svært få merker etter 1960 er satt i perm). Dessuten er det mye V-merker fra 2. verdenskrig.

Jeg tenkte etterhvert å prøve å selge en del av disse, noen gode tips om hvordan få en mest mulig reell verdi for merkene?
mynten
Posts: 115
Joined: 07 Sep 2008 07:55

Re: ARVET SAMLING HJELP

Post by mynten »

Du har jo en mulighet for å stykke ut samlingen å legge det ut på QXL.
Så hvis du tar tiden til hjelp vil jeg nok tro at du får mest penger på det viset.
En annen mulighet hvis du ikke orker å stykke det ut er å sende til Skanfil slik at de setter det opp på sine auksjoner.
Men husk at Skanfil tar oppimot 20 % salær av salgsprisen.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: ARVET SAMLING HJELP

Post by vivavegas »

Det tyder ihvertfall på at dette er en god samling og ikke en slik tradisjonell banankasse-samling som jeg nevnte i mitt innlegg.

Det beste er jo å stykke opp mest mulig, men ellers er det jo god ide å forsøke å selge komplette serier.

Da er det nok en fordel at du skaffer deg Norgeskatalogen. Ligger vel sannsynligvis en slik katalog i en av banankassene antar jeg. At det er en gammel betyr ikke så mye. Husk imidlertid å ikke stirre deg blind på katalogpris. Man kan nok dele den ihvertfall på 2 og ofte både 3 og 4.

Forsøk deretter å selge de i komplette serier. Dvs. NK1 kan du selge alene. Så kan man selge NK2-5 samlet osv. osv.

Det som er litt spesielt med frimerker er at det kan være varianter som er mye mer verdifulle enn standardutgaven. Slik at hvis man selger selv så kan man risikere at man overser godbitene. F.eks. vil det være en enorm forskjell i pris på spesielt ett av v-merkene ifht. om det er vannmerke eller ikke.

Forsøk også å beskrive merkene godt og å ta gode bilder. Hvis man er en ny bruker på QXL så kan man nok risikere å få dårligere priser enn andre, hvis man ikke har gode bilder og/eller god beskrivelse. Mange vil med ikke fullgode bilder og/eller beskrivelse ta utgangspunkt i at merkene kan ha mindre/større feil.

Er det noen andre eldre objekter i samlingen. F.eks. førstedagsbrev, brev, postkort og slikt. Disse kan også ha en betydelig verdi.
Post Reply

Return to “Frimerker”