The future of philately

Filateli
Post Reply
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

The future of philately

Post by Posthornet »

Richard Lehmann beskriver i sin artikkel THE FUTURE OF PHILATELY om filateliens fremtid. Jeg finner den meget interessant og fikk lyst til å dele:
The industry survives on a cycle of stamp turnover driven by the death of older collectors and the buying by younger ones whose economic well being allows them to expand the scope of their collecting activity. The survival problem comes from the fact that the rate of collectors dying is greater than of new collectors joining or increased buying by existing ones. Add to this the fact that the quantity of existing stamps remains fairly static and you have an industry where available supply is increasing at a faster rate than demand. As a result, for the vast majority of stamps, their value does not increase at more than the rate of inflation, if even that. The Internet has allowed dealers to sell more and thereby, overcome a slow death spiral, but things need not be this way.
Link til det hele: THE FUTURE OF PHILATELY
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: The future of philately

Post by raniE-noJ »

Ja det er jo interessant, selv om jeg ikke forstod alt. For frimerkesamling er fortsatt den største hobby worldwide. Men selve filatelisten er nok, om ikke en utdøende rase, hvertfall manglende rekruttering.
Kanskje Internett overtar noe av en filatelists rolle, en vanlig frimerkesamler finner jo enormt mye info med Google. Her er det viktig at eksisterende filatelister kommer seg på nett og publiseres korrekt info. Vi har jo store aktører allerede som Skanfil, Tubfrim, og Nordfrim som tilbyr gode produkter til ok priser. Jeg mener det er viktig at en ny frimerkesamler ikke blir utnyttet med abonementer som pøser på med overflod av produkter hver måned. Et riktig sted å starte er vasking av tubfrim klipp. Lære seg å sortere ut gode merker med gode stempler, og på sikt samle områder. Slik begynte jeg i min ungdom på 80 tallet. Har hatt en veldig lang pause, men nå er interessen tilbake:) Til og med uten å være medlem i frimerkeklubb
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: The future of philately

Post by Posthornet »

Jeg hadde engelsk som hoved/arbeidsspråk i flere år, men likevel det tar litt tid med oversettelse om det skal bli korrekt. De store frimerkesamlerne som det har vært mange av går bort og frigjør en mengde frimerker. Jeg har levd en stund og kan huske mange som samlet ikke bare for å få enkelte land komplett, men i masser.

Tilgangen på frimerker er større enn etterspørselen. Prisene har gått drastisk ned.

Jeg har jeg stor tro på at spesielt klassiske frimerker og da i god/bra kvalitet har en framtid. Likevel idag er det gleden som gjør at jeg fortsatt holder koken, ikke som tidligere hvor verdien og profitt også spilte inn.

Får jeg lov til å si at frimerker er billige idag?

Klassisk filateli.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: The future of philately

Post by raniE-noJ »

Ja uten tvil! En får jo tak i Norges samlinger til under 1000. Ikke komplette, men likevel mye bra.
For ikke å snakke om arbeidsinnsatsen som er lagt ned i div samlinger.....
Førstedagsbrev og annet førstedags-relatert går til spottpriser, eller forblir usolgt på auksjoner.
Så har man noen kroner tilovers kan man bygge seg opp en solid samling på kort tid.
Post Reply

Return to “Frimerker”