Legion frimerket stemplet Skudeneshavn?

Filateli
Post Reply
Posthornet
Posts: 409
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Legion frimerket stemplet Skudeneshavn?

Post by Posthornet »

Det har gjennom tidene vært utbudt ganske mange Legion frimerker stemplet Skudeneshavn. Rykter har gått om at avstemlingene ble gjort i ettertid med stjålet stempel. Jeg har aldri fått vite om detter er sant. Om det er sant eller ikke så er iallefall ingen ting i veien med markedsprisen på disse frimerker.

Image

Jeg lurte bare da jeg plutselig idag så tre av disse på auksjon hos Skanfil
Stjålet stempel eller ikke. Legion frimerker stemplet Skudeneshavn er ekte?
Er det kanskje noen som vet mer om det?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Legion frimerket stemplet Skudeneshavn?

Post by Olav K »

Frimerkene er nok ekte, men historien om stemplene kan være sann. Frimerkene 1940-45 kan deles i to grupper: de med NS (nazi)-budskap, og de nøytrale som f.eks Grieg, Wessel og Stiklestad. Legionfrimerkene var overmåte "nazi" - i tillegg med overpris: Porto 20 øre, bidrag til Legionen 80 øre. Bare hardbarka Q-tilhengere ville kjøpe slike. Nå er det lenge siden jeg kjøpte Norgeskatalogen for frimerker, men det var iallfall slik at ustemplede nazifrimerker var mindre verd enn de stemplede, fordi de som faktisk var i bruk var sjeldnere. Derfor kan det være butikk i å få stemplet de som reelt var ubrukt. Jeg stusser også på stempelet, 1? august 1941. Tyskland invaderte Sovjet i juni 1941, og hadde Norge virkelig fått stablet en legion på bena allerede i august?? Her på fjellet mangler jeg litteratur, men for meg lukter dette av at noen har rappet et stempel fra Skudeneshavn (vakker liten by/tettsted sør på Karmøy - neppe et nazireir) kjøper et ark ustemplet Legion og dunker løs. Skygg unna eller i all fall sjekk: Når ble Legionfrimerkene først utgitt. Og sjekk mer...Dette lukter.
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Legion frimerket stemplet Skudeneshavn?

Post by signum »

Nesten helt uten kunnskap om frimerker, tror jeg at 1.august 41 var utgivelsesdagen for dette merket. Med andre ord, et førstedagstempel, om det er "ekte" da.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Legion frimerket stemplet Skudeneshavn?

Post by Olav K »

Nå er jeg hjemme og har funnet frem Norgeskatalogen 2002.
Her finner jeg at frimerket faktisk kom ut 1. august 1941(ganske skremmende, visste Quisling regimet om invasjonen av Sovjet i juni? Verving til legionen startet allerede 25.juni 1941).
Men i katalogen sto mer. Merket ble bare solgt i Oslo. Bergen, Trondheim, Stavanger og Kriistiansand S. Det hadde et spesielt 1. dagsstempel (som avviker fra dert på bildet).
Falskstempling av dette merket er vanlig, og under kapitelet "Forfalskninger" foran i boken står at falske stempler fra Skudeneshavn "forekommer i stort antall" for dette merket.
Katalogprisene fra 2002 viser hvorfor noen har tatt seg bryderiet: Ustemplet kr, 350, stemplet 525. (Brukt på brev kr. 1500). FDC bare 450, men det var de med spesialstempel som gikk ut i opplag på over 10.000, mye den gang vil jeg tro.
Dette er informasjon Skanfil lett ville kunne skaffe, og bør skaffe, når de legger merkene ut på auksjon.
Posthornet
Posts: 409
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Legion frimerket stemplet Skudeneshavn?

Post by Posthornet »

Så har jeg endelig fått svar på ryktene som jeg aldri fikk stadfestet. Nå vet jeg. Norges katalogen har det vært smått om her i huset.
Takker så mye.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Legion frimerket stemplet Skudeneshavn?

Post by raniE-noJ »

Hei Posthornet!

En liten avsporing i forhold til emnet i denne tråden. Men jeg må spørre hvordan din vannmerkesøker Sherlock fungerer. Er du fornøyd?
Posthornet
Posts: 409
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Legion frimerket stemplet Skudeneshavn?

Post by Posthornet »

Vel, det har gått en tid da jeg skrev at jeg ville anskaffe Sherlock vannmerkesøker noe det ikke har blitt noe av. Likevel holder jeg nesten daglig på med all verdens frimerker. Jeg har alltid hatt et ønske om å spesialisere meg på posthornmerkene, men det har også uteblitt. Som du tidligere tipset meg om så kjøpte jeg fra lageret til Skanfil de resterende "Håndbøker over norske frimerker" som omhandler klassiske norske frimerker.Vannmerkesøkeren ble glemt og andre områder prioritert. Kanskje blir det en julepresang til meg selv?
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Legion frimerket stemplet Skudeneshavn?

Post by raniE-noJ »

Ok:) Da kan jeg fortelle deg hvordan den virker før du bestiller. For jeg bestilte en Igår kveld. Jeg synes signoskopet er svært vrien å bruke. Så er det tidkrevende å plassere og bytte merker. For mye håndtering.
Ja de håndbøkene er uunnværlige på posthornmerker, men da må man ha mikroskop for å se detaljene for å skille merkene. Skanfil hadde kampanje på et USB mikroskop til 1500kr Det koster nå 2500.
Det er helt rått hvor godt det fungerer, man studerer altså merket på en PC skjerm med opptil 300 x forstørrelse.
Jeg kommer tilbake og forteller hvordan Sherlocken fungerer!
Posthornet
Posts: 409
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Sherlock Vannmerkesøker.

Post by Posthornet »

Det ser jeg frem til.

Jeg fikk Leuchtturms nye tilbehørkatalog i posten idag. hvor Sherlock er gitt en hel side med bilde og skryt hvor god den er. Nå er dette selgerens ord, men likevel jeg ser frem til å høre dine ord. Listeprisen ser ut til å være 1600.- danske kroner Norske = 2000.- så det ville være bra å få høre om den er verdt prisen?
Post Reply

Return to “Frimerker”