Interresant brev

Filateli
Post Reply
Erik1979
Posts: 10
Joined: 11 Aug 2015 09:16

Interresant brev

Post by Erik1979 »

Hei.

Jeg kom over dette brevet på loppemarked. Tenkte det helt sikkert var verd femmeren jeg ga for det. Jeg likte utseende og syntes det var fin pynt i hylla mi.
Men kan noen si meg litt om det? Det er både frimerker, stempler og segl på det. Årstall 1904.
På seglene og stemplene foran står det "kvenvær". Flere stempler bak. Gjøvikbanen, Bergen-Trondhjem, Nordbanerne, Kristiansund N.
Attachments
IMG_1767.JPG
IMG_1767.JPG (788.47 KiB) Viewed 2422 times
IMG_1766.JPG
IMG_1766.JPG (912.44 KiB) Viewed 2422 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Interresant brev

Post by Olav K »

Artig sak, og det er vel stemplene som gjør det interessant. Det forteller nok brevets reiserute. Først postkontoret på Kvenvær (Hitra) så med lokalbåt til Kristiansund, hvor man har sendt brevet med rutebåten Bergen-Trondheim, om jernbanen over Røros/Elverum het Nordbanen vet jeg ikke, men det kan vel hende. Brevet har kommet til Kristiania og har derfra blitt sendt med Gjøvikbanen til Lena på Toten. I sin tid antagelig kjappeste transport. (Jeg har en ide om at Gjøvikbanen het "Nordbanen" når den startet sin ferd norover fra Grefsen stasjon, men mangler litteratur her jeg sitter).
Brevet er et Bancobrev, dvs et verdibrev. For de enkelte postekspedisjonene kan det ha vært viktig å markere at de har mottatt brevet og har sendt det videre - og vise det med stempel.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Interresant brev

Post by Posthornet »

Et interessant brev med en interessant historie. Bare så synd at det er litt "røft" åpnet.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Interresant brev

Post by vn2hare »

Olav K wrote: 04 Jul 2017 14:19 (Jeg har en ide om at Gjøvikbanen het "Nordbanen" når den startet sin ferd norover fra Grefsen stasjon, men mangler litteratur her jeg sitter).
Nåværende Gjøvikbanen het egentlig Nordbanen da den ble åpnet (fra Grefsen til Røykenvik) i 1900. Den ble forlenget til Gjøvik og Christiania Ø i 1902.

Men stemplet sier jo som Erik1979 skriver "Nordbanerne", ikke "Nordbanen". I følge Wikipedia var dette fellesnavnet på banestrekningene Eidsvoll-Hamar, Hamar-Røros-Trondheim og Trondheim-Storlien.

Brevets rute blir vel da slik som Olav skriver:
Innlevert på Kvenvær (13. mars), deretter til Kristiansund og båt til Trondheim (fortsatt samme dato). Så med tog via Røros, Hamar og Eidsvoll til Christiania hvor det to dager senere ble sendt med Gjøvikbanen nordover til Toten.
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: Interresant brev

Post by arnetech »

hadde vært flott om du kunne lagt ut bedre bilder av voks seglene. artig se hvordan de ser ut osv
Live long & prosper
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Interresant brev

Post by karstkri »

Litt redigering :)
Attachments
Segel.jpg
Segel.jpg (296.39 KiB) Viewed 2186 times
karstkri
Post Reply

Return to “Frimerker”