verdivurdering enkeltmerker

Filateli
Post Reply
pensjonisten
Posts: 1
Joined: 26 Jan 2018 23:29

verdivurdering enkeltmerker

Post by pensjonisten »

Som nylig pensjonist har jeg bestemt meg for å ta opp frimerker igjen som hobby - etter 40 års pause. I den forbindelse sjekket jeg verdistigningen for brukte enkeltmerker i henhold til Norgeskatalogen. For kr 2075,- kunne man kjøpe NK nummer 1 - 10 i 1972. I 1995 kostet disse kr 10.180,-. I henhold til 2018 katalogen kr. 4.550,-. Dette skulle bety at frimerkene steg fortere enn inflasjonen i perioden 1972 til 1995. MEN fra 1995 til 2015 har verdien av enkeltmerker falt med mer enn halvparten. Tar man hensyn til inflasjonen er frimerkene i dag bare verd noe sånt som 10% av verdien i 1995. Altså et skikkelig krakk. Alt dette i henhold til verdiene i Norgeskatalogen.Det er naturligvis en annen mulighet - at verdivurderingen i NK er anderledes i 2018 enn i 1995.
Spørsmål: hva er situasjonen? Har frimerker som investeringsobjekt falt dramatisk i verdi de siste 20 år eller kan man ikke sammenligne verdiene i 1995 og 2018 utgavene av NK? Noen meninger?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: verdivurdering enkeltmerker

Post by Olav K »

Jeg tror du kan gå ut fra at frimerker som investeringsobjekt har falt dramatisk. Det er riktignok fortsatt høye priser på ekstreme objekter i internasjonal filateli, og noen norske - som fireblokk Norge nr. 1,og noen brev med eksotisk historie. Bladet Kapital har tidvis reportasjer fra auksjoner i utlandet, som viser at det fortsatt omsettes godbiter. Men for standardmerker er prisfallet betydelig og prisene i Norgeskatalogen reflekterer dette, noen mener endog at den er for optimistisk. Fordelen er jo at frimerkesamling nå er rimeligere enn det var på 1990-tallet. Men jeg ville ville ikke sett det som en investering selvom man kan håpe at trenden vil snu,
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: verdivurdering enkeltmerker

Post by hertervig »

Det er fortsatt mange frimerkesamlere - veldig mange. Men de samler nok en del annerledes enn det de gjorde for 30 år siden. Den gang gikk det for de fleste på å få fylt et Norgesalbum så komplett som mulig med merker av god gjennomsnittskvalitet. Ikke alle var så kresne heller. Og det var en utfordring det, og tok flere år for de aller fleste. Slik er det ikke lenger, dertil er det for mye merker i markedet - en kan jo nesten lure på hvor det kommer fra alt sammen.

Faktisk er det så mye at hadde det ikke vært for en ting så ville markedet vel nesten kollapset totalt. Og den tingen - det er stemplene. Hvert lille veikryss hadde sitt stempel, og likeledes hver lille postbefordrer på land og sjø, og ble de slitt eller ødelagt så bestilte de nytt. Som stort sett alltid var litt annerledes enn det de hadde forrige gang. Og når disse stempelavtrykkene i tillegg til å være riktig så uvanlige noen av dem også skal være perfekt plassert midt på merket med nennsom hånd, ja så er vi i gang allikevel. Da kan et merke med katalogpris 30 kroner raskt passere tusenlappen på en auksjon.

Så å begynne å samle på frimerker nå går fortsatt, men for at verdiene med en viss sannsynlighet skal følge med over til neste generasjon så må man være ytterst kvalitetsbevisst. En komplett Norgessamling fra hjemstedet med rettvendte luksusstempler er et mangeårig samlerverk som nesten bare er oppnåelig fra de litt større byene.

Hvis man ønsker å samle ubrukt så er det kun postfrisk som gjelder, i hvert fall etter 1909. Det er fortsatt noe interesse for hengslede merker før 1909, og det er da også en del av disse som er nokså uvanlige.
larsenb
Posts: 6
Joined: 24 Feb 2018 22:39

Re: verdivurdering enkeltmerker

Post by larsenb »

Verdien av enkeltmerker har vel falt en del etter at Posten Norge har gått inn på lageret og plukket merker ut fra restbeholdninger av merkre.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: verdivurdering enkeltmerker

Post by tho »

Jeg har aldri vært en samler av frimerker. Min samlerinterresse starter med mynter
i en alder av ca. 8 år. Så på den tiden byttet jeg mine frimerker mot mynter med
en kamerat. Han skulle ikke bare ha ett frimerke av samme typen, men satte de
på rekken slik at de samme frimerkene fyllte innstikklommen fra venstre og høyre
og gjerne en rad til. Jeg tror det hadde sammenheng med å vite at hvert frimerke
gjorde han rikere.

En god deal jeg gjorde var å bytte en skihopper (leketøy) mot en russisk rubel fra
1924 i sølv, men nå husker jeg faktisk ikke hvor den ble av. Det var før Bokløv innførte
sin V-stil, men etter Kongsbergknekken, forstås :D

Det med frimerker er jeg nå blitt litt på hugget med. Det har sammenheng at jeg
ser på hvert frimerke som små kunstverk. Så jeg er opptatt av trykkteknikk, f.eks,
om det er ståltrykk eller offset. Jeg må bare si at Munch-serien er jeg stort fan
av, og disse frimerkene vil bare stige i pris. Vent og se :mrgreen:
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: verdivurdering enkeltmerker

Post by hertervig »

Finest i helark, Tho.....Sankerne har dem i helark. Og helst mange.
Post Reply

Return to “Frimerker”