Noen som kan hjelpe meg med dette stempelet?

Filateli
Post Reply
Lykketiøringen
Posts: 18
Joined: 19 Feb 2015 11:08

Noen som kan hjelpe meg med dette stempelet?

Post by Lykketiøringen »

Er det noen her som vet noe om dette stempelet?
Det stammer fra 1860-tallet.
Attachments
stempel2.jpg
stempel2.jpg (46.43 KiB) Viewed 2842 times
stempel.jpg
stempel.jpg (23.75 KiB) Viewed 2842 times
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: Noen som kan hjelpe meg med dette stempelet?

Post by attenfjorten »

seer mer ut som et stempel fra etter 1905, med den reviderte H7-løven og skjoldet,som avløste Oscar 2.s versjon.
Lykketiøringen
Posts: 18
Joined: 19 Feb 2015 11:08

Re: Noen som kan hjelpe meg med dette stempelet?

Post by Lykketiøringen »

Takk for innspillet!

Du har helt rett.

Men alt annet med brevet tilsier at det er fra før den tid. Eneste mulighet ellers er at brevet er etterstemplet dette spesielle stempelet. Noe som selvsagt er mulig, men likevel ikke så sannsynlig.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Noen som kan hjelpe meg med dette stempelet?

Post by hertervig »

Du er sikker på at det ikke er frimerket som er satt på i etterkant? Synes ikke helt stempelet på frimerket passer til stempelet på konvolutten, men kan bli lurt av at bildet ikke er helt skarpt
Lykketiøringen
Posts: 18
Joined: 19 Feb 2015 11:08

Re: Noen som kan hjelpe meg med dette stempelet?

Post by Lykketiøringen »

Jeg tør ikke være sikker på noe som helst, men foruten frimerket er det to ting til som peker mot tiden før århundreskiftet 1800/1900: Tallet før riksvåpenet kan ikke være annet enn 18 og jeg vil tro at det sammen med tallet bak riksvåpenet utgjør et årstall, og brevet er adressert til en person i Christiania, ikke Kristiania, altså før 1897.

Jeg beklager at jeg ikke kan skaffe noe bedre bilde av konvolutten, men jeg har ikke tilgang på den. Jeg har stusset over stempel-"klusset" i forbindelse med frimerket selv også... Har det løsnet og vært satt på igjen? Kanskje sklidd idet det ble stemplet fordi det nettopp var satt på? Uansett, jeg har aldri sett stempelet foran før, hverken før eller etter 1905.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Noen som kan hjelpe meg med dette stempelet?

Post by jornkris »

Riksvåpenet er som 1814 sier typen som ble innført i 1905.
Den har en liten løve øverst på kronen. Det er en variant av riksvåpenet som overhodet ikke ble brukt før 1905.

https://no.wikipedia.org/wiki/Norges_riksv%C3%A5pen
Denne ble fjernet igjen i 1937.
Lykketiøringen
Posts: 18
Joined: 19 Feb 2015 11:08

Re: Noen som kan hjelpe meg med dette stempelet?

Post by Lykketiøringen »

Så da dreier det seg om noen som har lekt seg med stempelet i ettertid på et brev sendt omlagt 40 år forut. For så vidt ikke utenkelig; folk skriver og tegner hele tiden på det de måtte ha av papir tilgjengelig, om det så er av ren kjedsommelighet (klusseduller, bokser og ansikter), for å skrive ned noe for å huske det (huskelister, notater eller regnestykker) eller for å teste ut noe (øve på sin signatur eller prøve et stempel). At årstallet som signaliseres med to tall på hver side av riksvåpenet er 18-hundre-og-noe må vi da avskrive enten som rent tilfeldig satt tall under stemplingen, en bevisst forfalskning eller at det har en helt annen betydning enn et årstall.

Disse stripene på hver side av våpenskjoldet... er de en del av stempelet? Ii så fall er den ene streken veldig dårlig gjennomført for å si det mildt, eller er de påtegnet for hånd? Hvis de er en del av stempelet, må man anta at det har vært brukt ved flere anledninger enn denne og at det er å finne andre steder også, mest sannsynlig på brev, for om dette er en helhet må stempelet ha hatt en annen funksjon enn å være riksstempel - det minner i så måte mye i utforming om et maskinstempel med tekst (valse), rent bortsett fra at datostempelet ikke er med. Det er selvsagt ikke tilfelle.

Er ikke disse de to tallene og stripene på hver side av våpenskjoldet en del av stempelet, så er ikke stempelet i seg selv spesielt lenger, og egentlig helt uten interesse.
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: Noen som kan hjelpe meg med dette stempelet?

Post by attenfjorten »

Tallene før/etter riksvåpenet kan jo være en militær avdeling eller bety noe annet? Vet ikke hvor lenge Oscar 1-frimerkene holdt seg i bruk heller, gikk de h
elt ut ved innførelsen av kroner og øre i 1874, eller kunne de konverteres og brukes lenge etter dette?
Post Reply

Return to “Frimerker”