Mye gamle frimerker

Filateli
Post Reply
Buckjones
Posts: 11
Joined: 07 Jun 2009 15:56

Mye gamle frimerker

Post by Buckjones »

Hei!

Har en god haug gamle frimerker jeg prøver å finne verdien av. Har mange fra 1912 og fremover, men regner med de fra før krigen er mest verdt? Har bl.a et frimerke 20 øre med Bjørnstjerne Bjørnson som det er perforert en S i. er dette verdt noe? Eller er det mange "Offentlig sak" frimerker. Også mye 3- 5- 10- 15 20- og 25øres frimerkerNoen er stemplet med årstall, eller er det vanskelig å vite når de er fra. Har sett noen lister på nettet og der er det jo flere like frimerker, men fra forskjellig årstall. Hvordan veit jeg når de er fra?

Takk for svar!
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Mye gamle frimerker

Post by Kjetil Kvist »

Umulig å si noe om verdi uten å faktisk se frimerkene. Kvalitet betyr veldig mye.

Bjørnsonfrimerket med S er morsomt, men ikke mye verdt.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Mye gamle frimerker

Post by vivavegas »

Man må nok skaffe seg en frimerkekatalog. Enten Norgeskatalogen, Samlerkatalogen eller Skanfils katalog. De fleste/alle biblioteker har en eller flere av disse katalogene.

Imidlertid høres de merkene du har beskrevet som helt ordinære merker og sannsynligvis liten/ingen verdi. Dvs. under 100 kr. for alle samlet.

Det er selvsagt vanskelig å uttale seg helt konkret om det, uten og ha sett alle merkene.
Buckjones
Posts: 11
Joined: 07 Jun 2009 15:56

Re: Mye gamle frimerker

Post by Buckjones »

Okei! Jeg har også 5 ubrukte 25 øres rød/burgunder merker fra 1925, og et grønt 10øres også fra 1925. De ligger vedlagt et brev stemplet 1925 der det oversendes som del av et dødsbo. Disse som ikke er brukte og ser helt "nye" ut er kanskje verdt mer?
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Mye gamle frimerker

Post by vivavegas »

Trur fremdeles det beste tipset er å låne en katalog.

Det høres ut som en veldig ordinær samling, selv om det selvsagt kan skjule seg enkeltmerker som gjør at verdien er over kr. 100.

Ut i fra ditt andre innlegg så trur jeg at jeg ville konsentrert meg om myntene/sedlene. Der er det absolutt endel bedre årganger....
Post Reply

Return to “Frimerker”