Total NOOB spørsmål

Filateli
Post Reply
dennisg
Posts: 7
Joined: 23 Oct 2020 21:21

Total NOOB spørsmål

Post by dennisg »

Hei alle sammen,
Jeg er en ny og ivrig frimerkesamler ... Jeg lurer på hva er forskjellen mellom, for.eks. "Frimerkeåret 1968" og "Arssett 1969" (i tillegg til prisen :D ) På posten.no er 1968 161 nok og 1969 er 2.100 ... hvorfor den store forskjellen? Er det en forskjell mellom "Frimerkeåret" og "Årssett" ?

takk!
Dennis
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Total NOOB spørsmål

Post by hertervig »

Postverket begynte å gi ut spesielle forpakninger med årets frimerkeutgivelser i 1969 og det har de gjort hvert år siden. Det ble trykt et lite pappkort med avbildninger og en kort beskrivelse av merkene. De ubrukte postfriske frimerkene ble plassert på et innstikkskort og så ble det hele lagt i en plastlomme og solgt som "sett". De første årene var opplagene ganske små - i 1969 ble det laget 15.000 sett, men interessen økte etter hvert slik at opplaget i 1981 var på hele 150.000. Siden dette toppåret har etterspørselen etter settene dalt suksessivt og betydelig slik at dagens opplag ligger rundt 10.000 i året. Siden prisen på 1969 har holdt seg såvidt godt i forhold til at opplaget den gang var større enn dagens er det nok rimelig å tro at endel 1969-sett ble plyndret fordi man trengte porto og så kastet man plast og pappkort.

På en auksjon er det dog relativt enkelt å få tak i sett til under 1000-lappen.

I 1968 så kom det ikke noe sett slik at for kr. 161,- så sender posten deg bare frimerkene som kom ut det året. Et raskt regnestykke forteller meg at de tar full handlerkatalog for merkene + 17 kroner i porto. Det er i hvert fall 5-gangen det du kan handle de samme merkene for på f. eks. en auksjonsnettside som "Gibud".
dennisg
Posts: 7
Joined: 23 Oct 2020 21:21

Re: Total NOOB spørsmål

Post by dennisg »

Takk for raskt svar, det forklarer det :D
Post Reply

Return to “Frimerker”