KOMPLETT FRIMERKESAMLING FRA OL PÅ LILLEHAMMER

Filateli
Post Reply
Mynt&seddel
Posts: 155
Joined: 20 Dec 2008 19:09

KOMPLETT FRIMERKESAMLING FRA OL PÅ LILLEHAMMER

Post by Mynt&seddel »

Hei. Kom over en komplett frimerkesamling fra OL på lillehammer utgitt av LOOC fra 1989 - 94. Har lagt ut denne samlingen på qxl uten å vite hva noe slikt er verdt med utrop på 1 krone. Samlingen består av 2 bind med tilsammen 105 objekter delt inn på 117 spesialdesignede ark. Noen hger som vet hva dette kan ha av verdi, vil jo se hva markedsprisen er på mest sannsynelig når auksjonen er over. Ville ha vært spennende og hørt om noen hadde noen forslag eller viste katalog verdi på denne samlingen.

Finnes det noen frimerke priskatalog over norske frimerker og førstedagsbrev?? Skulle gjerne hatt en slik bok hviss det fantes.

link til auksjon: http://www.qxl.no/pris/frimerker/frimer ... 578921950/
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: KOMPLETT FRIMERKESAMLING FRA OL PÅ LILLEHAMMER

Post by karstkri »

Handlekatalogen er grei prisliste over frimerker/førtedagsbrev . Min siste kjøpte jeg i 2007 for 80kr.
Skanfil gir også ut en prisliste årlig den kan du nok få tilsendt gratis.
Det gis også ut en mere omfatende katalog hvert år som heter Norgeskatalogen, det er et utmerket oppslagsverk for å typebestemme og har også en del varianter men prisene de opperer med er mye lavere en handlekatalogen og det er HK som blir brukt.
karstkri
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: KOMPLETT FRIMERKESAMLING FRA OL PÅ LILLEHAMMER

Post by vestmar »

LOOCs frimerkesamling ble solgt i tusenvis (eller var det titusenvis?) i forbindelse med Lillehammer-OL, og omsettes nå til en brøkdel av kostprisen den gang. Det er ikke bare Samlerhuset som er gode på markedsføring til uvitende kjøpere.

Siste omsetning på auction var 291,- (objekt nr 1083440) og på Skanfil ble den sist lagt ut for 400,- men fikk ingen bud. http://www.skanfil.no/LotDetail.aspx?l=LOT/801760
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Oslo Filatelistklubb
Samleområder:
  • Mynter: Mynter som har sirkulert i Norge - årganger, typer og varianter
  • Frimerker: Spesialist papirtyper 1962-2000
[/size]
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: KOMPLETT FRIMERKESAMLING FRA OL PÅ LILLEHAMMER

Post by vivavegas »

Dette gir dårlige minner.
Samlet selv på denne og fikk en brøkdel av prisen.

Denne er nok like uglesett blandt frimerkesamlere som Samlerhuset er blandt myntsamlere.

Prisene på slike objekter kan variere ganske mye. Men får du 500 kr. skal du nok være fornøyd.
Men vær psykologisk innstilt på at du også kan få 2-300 kroner.
Det forsvinner jo også noen kroner til porto.

Jeg har vel forøvrig nevnt det i andre poster. Dvs. det er ikke bare Samlerhuset som er stor på lureri. Postens Frimerketjeneste (PFT) og LOOC har også sine svin på skogen.
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: KOMPLETT FRIMERKESAMLING FRA OL PÅ LILLEHAMMER

Post by KrsMynthandel »

300-400 kr er mer enn nok. Frimerkeboblen har for lengst sprukket og får min egen del har jeg sluttet med salg da både Norgeskatalogen og i særdeleshet Handlerkatalogen ikke er verd papiret de er skrevet på. Det er FANTASIPRISER SOM KANSKJE VAR GJELDENDE FOR 10 ÅR SIDEN :!: Idag er det oftest postfriskt og lux som FORTSATT oppnår gode priser. Vanlig stpl . merker er ikke verd mer enn 20-40% av kat. om man idet hele tatt klarer å få solgt dem....
Måtte flire litt da jeg så gjennomsnittsalderen på frimerkesamlerne som var i køen på Melodi Grand Prix utgivelsen. Den var HØY :wink:
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: KOMPLETT FRIMERKESAMLING FRA OL PÅ LILLEHAMMER

Post by vivavegas »

Det er jo interessant når man diskuterer misforholdet i myntkatalogen. Som du sier er det enda værre når det gjelder frimerkekatalogene.

Jeg er usikker på hvor mye værre det har blitt de siste årene, eller om misforholdet også har vært tilstede tidligere.

Forøvrig så prøver jeg i størst mulig grad å IKKE se på katalogene. Det gjelder både mynter og frimerker. Kjøper som regel katalog skjeldnere enn hvert 5 år.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: KOMPLETT FRIMERKESAMLING FRA OL PÅ LILLEHAMMER

Post by hertervig »

Når det gjelder frimerker, begynte vel misforholdet så smått ca. 1982 når postfriskboblen på merker produsert etter krigen sprakk. Siden har prisene på ordinært materiale sunket suksessivt, mens katalogkomiteene har prøvd å motvirke trenden ved å late som det fortsatt er oppgang i markedet. Særlig Handlerkatalogen har etterhvert blitt en parodi av en katalog hvor differansen mellom liv og lære nå er så stor at man vil få problemer med å lande. Norgeskatalogen er noe mer jordnær, her har man faktisk justert ned endel priser, bl. a. NK1 sto vel katalogført med verdi 800,- på midten av 80-tallet mot 550,- idag for et fullgodt riststemplet merke.
Swede
Posts: 572
Joined: 05 Aug 2010 20:18

Re: KOMPLETT FRIMERKESAMLING FRA OL PÅ LILLEHAMMER

Post by Swede »

Hvis vi diskuterer katalogpriserne på frimerker så er allt under noen 100 fullkomligt irrelevant. Vad gäller bättre normalexemplar är 10-20% av katalog realistiskt. Det enda som är i närheten av katalogpriser är prakt/lyx stämplat och postfriskt, samt en del bättre klassiska märken. Även varianter är delvis kraftigt underprissatta (ett exempel i FACIT-katalogen är några svenska otandade som säljs för 5-10x katalogpris på auktion).
Post Reply

Return to “Frimerker”