Verdi på nye ustemplede frimerker

Filateli
Post Reply
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Verdi på nye ustemplede frimerker

Post by vivavegas »

Jeg har noen album som dekker hele perioden fra 1855 frem til i dag, med ganske mange ustemplede frimerker.

Er det noen som har en "tommelfinger-regel" når QXL-verdien overstiger hva som er pålydende. Jeg orker ikke å legge ut masse på QXL til kanskje under pålydende med auksjoner som jeg kanskje må legge ut flere ganger og med 0,50 i kostnad.

Har tenkt å prøve noen komplette årganger, men disse oppnår vel ganske ofte ganske dårlige priser.

Da tar jeg heller å bruker det som porto.

Har i utgangspunktet ihvertfall tenkt å bruke postfriske frimerker fra 1980 som porto. Men tar gjerne imot tilbakemelding på når QXL-verdi overstiger pålydende.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Verdi på nye ustemplede frimerker

Post by ramazotti »

Vanskelig å gi et godt svar på dette,men for gjennomsnittlige objekter har jeg inntrykk av
at man får ca.1/3 av katlogpris.Nyere merker kan du nok likegodt bruke som porto.

For de sjeldene objektene kan du nok åppnå tilnærmet katalog,noen ganger over,om det
blir en liten budkrig.

Etter 1970 er det vel bare unntakene som betales mer enn pålydene.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Verdi på nye ustemplede frimerker

Post by vivavegas »

Takk for svar.
Har vurdert å bruke frimerker tilbake til ca. 1973-1974 som porto, slik at da har jeg en god rettesnor.

Det er noe psykologisk med å selge noe som er verdt 5 kroner, kanskje for 3 kroner. Det hadde jo aldri skjedd f.eks. med mynter/sedler.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Verdi på nye ustemplede frimerker

Post by hertervig »

Du sier ubrukte frimerker, jeg regner med at du for det meste har postfriske merker, altså uten hengsel på baksiden. Merker med hengsel kan du nok gå helt tilbake til 1960, kanskje enda tidligere og bruke som porto, disse er tungsolgte uansett. Merker etter 1995 ville jeg foreløpig ikke brukt som porto, disse er kommet i betydelig mindre opplag enn de gjorde i perioden 1970 - 95.
Det finnes en mulighet til. Skal du bruke merkene som porto, så kan du sikkert få dobbelt så mye pålydende om du bytter bort dine postfriske med ubrukte merker uten lim på baksiden.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Verdi på nye ustemplede frimerker

Post by ramazotti »

hertervig wrote:Du sier ubrukte frimerker, jeg regner med at du for det meste har postfriske merker, altså uten hengsel på baksiden. Merker med hengsel kan du nok gå helt tilbake til 1960, kanskje enda tidligere og bruke som porto, disse er tungsolgte uansett. Merker etter 1995 ville jeg foreløpig ikke brukt som porto, disse er kommet i betydelig mindre opplag enn de gjorde i perioden 1970 - 95.
Det finnes en mulighet til. Skal du bruke merkene som porto, så kan du sikkert få dobbelt så mye pålydende om du bytter bort dine postfriske med ubrukte merker uten lim på baksiden.
Moderne merker er ikke ubrukte,om de ikke har lim på baksiden.
Post i Butikk er flinke til å la være å stemple frimerkene,og det selges store mengder slike
til 1/4 av prisen.

Jeg vil tro at noen snart straffes for dette ,ikke for å selge slike ,men for å bruke de som porto.
Hvem blir den første ?
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Verdi på nye ustemplede frimerker

Post by vivavegas »

De fleste er med lim uten hengsel, men er også noen med hengsel.

Angående bruk av frimerker uten lim så er jo det en diskusjon som er lang både på frankering.com og tidligere på QXL. Jeg må innrømme at jeg selv bruker slike merker og er selvsagt klar over at jeg kunne solgt disse merkene kanskje til 60-70% av prisen og så byttet de mot merker som jeg betalte 25% av prisen. Men da får jeg ihvertfall litt god samvittighet med å bruke disse. Har forøvrig også tidligere bevist kjøpt samlinger med frimerkehefter for å bruke de som porto.

Ut i fra hva jeg har forstått så han man pr. i dag ikke noe god lovhjemmel for å hindre slik bruk av frimerker, slik at man kommer inn på samvittighet og der vil jo meningene skrike ganske mye.

Mange (de fleste?) mener vel at dette er postens ansvar og når de ikke sørger for å få frimerket stemplet så kan det brukes om igjen.

Har begrenset innsikt i dette her når det gjelder andre land, men trur det er få/ingen andre land som har det slik at en så stor andel av frimerkene ikke blir stemplet.

Mener og ha lest at når postens nye sentral kommer på plass så vil dette redusere problemet og det fører sikkert til at de pr. i dag ikke gjør noe med problemstillingen. Selv om det florerer av frimerker både på finn.no og QXL så utgjør det sannsynligvis en ganske liten andel av postens omsetning. Hadde det virkelig utgjort en stor andel så hadde de åpenbart gjort noe med det. Vill gjetning, men tviler på om disse tapte inntektene utgjør mer enn noen få titalls prosenter, dvs. altså 0,10-0,20% f.eks.

Som privatperson er jeg ganske sikker at man ikke risikerer noe. Posten har vel slått ned ett par ganger, men det har jo vært ifht. bedrifter og slikt som har brukt dette mer systematisk og da har man vel snakket om flere titusen og kanskje hundretusenvis av kroner.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Verdi på nye ustemplede frimerker

Post by hertervig »

Re Ramazotti; Det er alltid noen uheldige som glemmer frimerkene sine ute i regnet... For øvrig har du rett, ubrukte er feil uttrykk, jeg mener ustemplede.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Verdi på nye ustemplede frimerker

Post by kråketoppen »

Jeg bruker ustemplete merker til all slags postgang. Får ofte ustemplet fra Sverige, men heller sjeldent fra Danmark. Da mine knøtter ( barnebarn ) så jeg la frimerker på papir i vann, tok dem like godt noen postfriske frimerkeark ark i badevannet, bruker dem med god samvittighet :D
Post Reply

Return to “Frimerker”