arvet samling!

Filateli
Post Reply
selveste
Posts: 3
Joined: 31 May 2010 01:16

arvet samling!

Post by selveste »

Hei har arvet en ganske stor samling,er det noe av verdi her?
legger ut det jeg kan forestille meg kunnne være verdt noe:

http://frimerker77.webs.com/

Beklager dårlig kvalitet på bildene:/
Håper noen gidder å ta en titt å se om de ser noe "gull"
Takk:)
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: arvet samling!

Post by Myge »

Jeg har videresendt linken til en av de andre ansatte i Skanfil, så kan vi se. Vi er midt oppi skrivefrist til juliauksjonen, så det kan hende det ikke kommer svar før torsdag.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: arvet samling!

Post by Arve »

Alle biblioteker har Norgeskatalogen...
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: arvet samling!

Post by svessien »

Med første øyekast, ser det dessverre ut som kilovarene er på plass, og godbitene mangler; den norske legion, universitetet, de dyreste svalbardmerkene, osv. Stemplene var ikke så pene heller...... :( Med mindre du skulle slumpe til å ha en sjelden (og etterspurt) variant, kan jeg dessverre ikke se for meg at du får så mye for dette her. Beklager å være "bringer of bad news".

Med det markedet som det ser ut å være på frimerker nå, virker det som Norgeskatalogen er ganske irrelevant. Man får som regel ikke noe i nærheten av de prisene, med mindre merkene er i veldig god kvalitet. Merker med hele, rettvendte stempler, stemplet innenfor merkets normale brukstid (et år og to etter utgivelse), selger fortsatt bra, såvidt jeg har hørt.

Det beste er nok å oppsøke en eller flere handlere, og få noen tilbud der. Skanfil vil sikkert kunne gi deg god hjelp - såvidt jeg har forstått er de flinke på frimerker.

Min lokale mynt- og frimerkehandler, pleier å oppfordre de som kommer med frimerkesamlinger av lav verdi, til å holde på dem; gi samlingen til et ungt familiemedlem, og gi noen en ny hobby. Det er dessverre lite penger i frimerkemarkedet, i hvert fall sammenlignet med det som skjer på myntmarkedet.

Det er vel det jeg har å si om samlingen din. Jeg håper jeg tar feil, og det kan jeg utmerket godt gjøre.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: arvet samling!

Post by Myge »

Men ikke alle bøker gir kompetanse til å se forskjell i farten på korte tagger, forskjell mellom LUX-stempler og vanlige, hvilke stempler som er sjeldne osv. Anbefaler å ta med albummen til noen som kan frimerker fra før. Kan hende det er et stedsstempel som er populært på et av merkene, jeg er ingen frimerkeekspert, men vet av erfaring at om man ikke har noen spesiell samlererfaring fra før, og begynner å bruke kataloger selv uten veilledning, kan man fort bli skuffet når en får beskjed hva det er verdt i forhold til det som en selv kan ha funnet ut ved hjelp av en katalog.

Svessien sitt svar er nok det jeg pleier si generelt også om det viser seg at det er en samling med lav verdi, gi samlingen videre til et familiemedlem som kanskje kan ha samleiveren i seg. Det er gjerne bedre enn å få et par hundrelapper for noe som kan glede en ny ung samler.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: arvet samling!

Post by Myge »

En kjapp titt fra et par eksperter her sier meg nå at denne samlingen er nok best å gi videre i arv til noen som vil begynne å samle. Noen av merkene har gjerne katalogverdi over 50,- pr stk, men man får sjelden den summen for dem på det åpne marked i dag.

Så denne kan du trygt gi videre til en kommende samler uten fare for at det blir funnet noe av vesentlig verdi i samlingen. Håper det er svar godt nok.

Eirik
selveste
Posts: 3
Joined: 31 May 2010 01:16

Re: arvet samling!

Post by selveste »

Tusen takk for alle svar:) Tar nok bare vare på dem selv:) dette var som sagt bare litt av merkene jeg arvet,
det er sikkert tusen utenlandske også i samlingen deriblant mange tyske fra 2.verdenskrig,men de er det vel nok av?
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: arvet samling!

Post by svessien »

selveste wrote:Tusen takk for alle svar:) Tar nok bare vare på dem selv:) dette var som sagt bare litt av merkene jeg arvet,
det er sikkert tusen utenlandske også i samlingen deriblant mange tyske fra 2.verdenskrig,men de er det vel nok av?
Noen av dem kan være bra hvis de er stemplet. F.eks utgivelser våren 1945, før regimet falt. Er de stemplet før midten av mai 1945, kan de være veldig bra.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
selveste
Posts: 3
Joined: 31 May 2010 01:16

Re: arvet samling!

Post by selveste »

Ok:) legger ut noen bilder senere i kveld

Tok en titt på de nå,og noen er uten stempel og de som er stemplet er det ikke mulig å se dato på:(
Så jeg bare dropper det,beholder alt og lar det gå i arv:)

Men Takk for all hjelp og svar:)
Knut
Posts: 37
Joined: 24 Apr 2010 19:01

Re: arvet samling!

Post by Knut »

Eg ervde nokre frimerke og selde ei ganske god Sverigesamling (ho gjekk fram til 1970) gjennom eit svensk auksjonsfirma for nokre år sidan. Eg fekk vel att albumprisen pluss eit par hundrelappar når omkostningane var trekte ifrå.

Men trøysta er at ein svensk pojke kanskje fekk seg eit fint grunnlag for vidare samling.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: arvet samling!

Post by vivavegas »

Jeg scrollet raskt igjennom (10 sekunder), men denne samlingen ser nok dessverre ut til og være helt ordinær.

Man kan få kasse med MANGE slike samlinger på auksjon til kanskje bare noen få hundre kroner (kanskje 1-2000 kr.). Da er det som sagt snakk om flere album.

Slik at anslag som ett par hundre kroner er nok ett riktig anslag.

Men med frimerker vet man aldri. Det kan være varianter, pene trykk og slikt. Men de som kjøper slike samlinger tar som utgangspunkt i at det ikke er slike varianter/mange pene trykk og da blir prisen tilsvarende lav.
Post Reply

Return to “Frimerker”