Taksere og selge frimerkesamling Oslo/Bærumsområde

Filateli
Post Reply
Maria
Posts: 8
Joined: 03 Sep 2010 21:23

Taksere og selge frimerkesamling Oslo/Bærumsområde

Post by Maria »

Hei,

Jeg har fått i oppgave å selge min fars frimerkesamling. Han var en ganske ivrig amatørsamler en gang på tidlig 60-tallet, så jeg har et lite håp om at den skal være verd littegrann. Uansett vil jeg heller at den skal gå til noen som kan sette pris på den i stedet for å samle støv på loftet. Jeg har ingen kunnskap om frimerkesamling, så hvis noen kan tipse meg om et bra sted å kontakt for å få vurdert den, og også solgt den, så blir jeg veldig glad.

Mvh. Maria
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Taksere og selge frimerkesamling Oslo/Bærumsområde

Post by Lagrinn »

søk på www.skanfil.no, dem kan frimerker og dem auksjonerer det bort får deg mot 20% salær, det kan høres mye ut, men er en enkel og grei måte å gjøre det på, samt at du når en stor kundegruppe slik at du får markedspris.

Lykke til :)
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Taksere og selge frimerkesamling Oslo/Bærumsområde

Post by madsemann »

Hei Maria!
Enig med at skanfil er et godt alternativ.
Dersom det ikke er verdt så veldig mye kan du jo legge det til side til neste genrasjon :)
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Taksere og selge frimerkesamling Oslo/Bærumsområde

Post by jenskr »

Et annet alternativ er Germeten - http://www.germeten.no/
Maria
Posts: 8
Joined: 03 Sep 2010 21:23

Re: Taksere og selge frimerkesamling Oslo/Bærumsområde

Post by Maria »

Tusen takk for raske svar!

Men disse nettauksjonene krever vel at man tar bilde av alt og presenterer frimerkene med riktige opplysninger osv. Jeg har mildt sagt ikke peiling på frimerker, og jeg tror det dreier seg om ganske mange. Tror derfor jeg trenger noen som har kompetanse og som kan kjøpe samlingen på vanlig vis. Skjønner jo at jeg sikkert kunne fått en bedre pris ved å selge den selv, men jeg må innse at jeg ikke har den kunnskapen som skal til. Finnes det ikke vanlige butikker som kjøper samlinger?
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Taksere og selge frimerkesamling Oslo/Bærumsområde

Post by jenskr »

Maria wrote:Tusen takk for raske svar!

Men disse nettauksjonene krever vel at man tar bilde av alt og presenterer frimerkene med riktige opplysninger osv. Jeg har mildt sagt ikke peiling på frimerker, og jeg tror det dreier seg om ganske mange. Tror derfor jeg trenger noen som har kompetanse og som kan kjøpe samlingen på vanlig vis. Skjønner jo at jeg sikkert kunne fått en bedre pris ved å selge den selv, men jeg må innse at jeg ikke har den kunnskapen som skal til. Finnes det ikke vanlige butikker som kjøper samlinger?
F. eks, http://www.germeten.no/frimerkeauksjon- ... ering.aspx

De foretar en gratis og uforpliktende vurdering for deg.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Taksere og selge frimerkesamling Oslo/Bærumsområde

Post by Lagrinn »

om du reiser til skanfil, så ordner dem alt, info, bilder, salg sendinger og pengeinnkreving, alt du må gjøre, er å levere samlingen og vente til alt blir solgt, blir ikke så mye lettere en det :)
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Taksere og selge frimerkesamling Oslo/Bærumsområde

Post by vivavegas »

Hei.

Det er med jevne mellomrom tilsvarende forespørsler som du her skriver. Imidlertid blir 9 ut av 10 nok skuffet da det er høyst ordinære ting. Jeg er muligens negativ skapt av naturen og tar som utgangspunkt i at det er ordinære ting som har lite verdi. Hittils har jeg vel tilgode å ikke få rett på mine antagelser. Men se resten av kommentaren nedenfor.

Bare med at du poster 3-4 bilder og beskriver samlingen kort, kan jeg og andre i de fleste tilfeller gi en pekepinn om dette er helt ordinære ting, eller om det er mer spennende saker.

Begynn med å beskriv selve samlingen. Er det ett eller flere album. Er det album hvor det står Norge på forsiden, eller er det album i farger (røde/blå/grønne etc. etc.), dvs. innstikksalbum. Det du skal lete etter er merker hvor det står "skilling" på.

Er det ett Norgesalbum så holder det strengt tatt at du tar bilder av de 3-4 første sidene. I de fleste tilfellene er det noen skillingsmerker her og der, og da er det sannsynligvis en ganske ordinær samling som du har som kanskje er verdt under tusen kroner.

Er det derimot helt eller nesten fullt på disse sidene så er det MYE mer interessant og da må vi nok ha flere bilder for å danne oss ett inntrykk.

Skulle det være fullt i Norgesalbumet så burde du da også se litt på innstikksalbumene og ta bilde av de første sidene der. Har man fullt opp Norgesalbumet så fyller man som regel opp innstikksbøkene med dubletter.

Så kan man se på hva det er av objekter utenom albumene. Er det f.eks. mange konvolutter/postkort.

Begynn med dette og så kan vi derfra ta det gradvis.
Post Reply

Return to “Frimerker”