God katalog for Norske frimerker?

Filateli
Post Reply
rrmagne
Posts: 5
Joined: 18 Sep 2010 15:03

God katalog for Norske frimerker?

Post by rrmagne »

Hei,

Nå nærmer det seg tiden for og børste av støvet fra den gamle frimerke samlingen min.

Jeg ønsker først og fremst og få en oversiktlig og ryddig Norges samling.
I denne forbindelsen lurer jeg på hvilke katalog jeg bør kjøpe for og få en oversikt over verdi osv.

har sett at man får kjøpt både dyre og rimlige kataloger. Litt usikker på hva jeg bør velge?

mvh

Roy
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: God katalog for Norske frimerker?

Post by ramazotti »

Norgeskatalogen er nok den greieste,årgang spiller ikke så stor rolle
da prisene er helt borti natta i forhold til hva du kan oppnå
ved salg.
rrmagne
Posts: 5
Joined: 18 Sep 2010 15:03

Re: God katalog for Norske frimerker?

Post by rrmagne »

Tror jeg kan få kjøpt en Norges katalog fra 2007 til en grei pris. Vil den gjøre jobben tror dere?

kan jo alltids kjøpe 2011 utgaven mer jo ikke vits og betale mer enn nødvendig i grunnen :)
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: God katalog for Norske frimerker?

Post by vivavegas »

Som nevnt så spiller årgang veldig liten rolle.

Husk og ta katalogprisene med en veldig stor klype salt.

Du kan ihvertfall dele på 5 og kanskje også på 10 for enkelte typer frimerker.

Selvsagt med mange unntak, men hvis du skulle ta ett og ett merke og så summere de opp så vil du mest sannsynlig få ca. 10% av samlingen (ihvertfall ha det som utropspris) ifht. hva som er katalogpris.

Husk at skadede merker har ingen verdi (med noen få unntak).
rrmagne
Posts: 5
Joined: 18 Sep 2010 15:03

Re: God katalog for Norske frimerker?

Post by rrmagne »

Hva kan det være at forskjellen på katalog verdi og samler verdi utgjør så store forskjeller egentlig?
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: God katalog for Norske frimerker?

Post by hertervig »

Nå er Norgeskatalogen betydelig mer edruelig når det gjelder priser enn det Handlerkatalogen er. Det er riktig at det finnes en masse billige merker som markedet ikke klarer å ta unna solgt enkeltvis, det er helt enkelt for mye av dem. De litt dyrere merkene, fra 50 kroner og oppover er vel stort sett salgbare for mellom 50 og 100% av NK.

En komplett stemplet Norgessamling i normalkvalitet er vel ikke lenger den store utfordringen økonomisk sett, men skal du ha merkene med rettvendte midtstempler stiller saken seg straks anderledes. Skal du i tillegg ha dem stemplet fra hjemstedet ditt så har du en utfordring. Ønsker du en samling med velsentrerte postfriske merker, så blir det ganske så kostbart innen du er ferdig. Om du blir det.
Norgeskatalogen 2007 vil gi deg tilfredsstillelse til et visst punkt. Du mangler de siste 4 årenes utgivelser og katalogen er allerede på kanten til å bli litt gammel. Til gjengjeld er det alltid en spesialartikkel i hver katalog som ikke gjentar seg året etter, så som aktiv samler er det en fordel å ha alle katalogene.

Frimerkesamling er fortsatt en utrolig trivelig hobby, og fordelen med at prisene regulerer seg i forhold til markedet er jo at man får råd til flere av de vanskeligere utgavene. :D
rrmagne
Posts: 5
Joined: 18 Sep 2010 15:03

Re: God katalog for Norske frimerker?

Post by rrmagne »

Takker for svar.

Skal være så ærlige og innrøme at jeg ikke har veldig stor kunnskap om frimerker. men vet at jeg i løpet av oppveksten har fått og arvet endel
så noe spennende er det nok i samlingen. men når jeg hadde den fremme sist så var det nok mer i anledning "gutterommet" hvor det var stas og ha så
mange merker som mulig og byttet litt med kompiser og slikt.

Hvordan griper jeg samlingen best ann nå som jeg begynner igjen? har ikke særlig kjennskap til hva man skal se etter av forskjellige stempel samt kvaliteten og typer av disse.
Husker også at jeg kunne bli forvirret av noen typer serier spessielt disse som gikk igjen år etter år og fastsette når de var fra..

Finnes det en god innføring og få tak i slik at man slipper og finne opp hjulet på nytt?

Mvh

Roy Magne
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: God katalog for Norske frimerker?

Post by hertervig »

Norgeskatalogen har med årene blitt endel bedre på dette, det er jo gjerne posthornmerkene som byr på de største problemene. Der finnes det en grei oversikt bakerst som tar for seg de enkelte typene. Tid å finne ut av det vil det ta, men det er det som er det fine med en hobby, det skal ta tid.
Det er egentlig lommeboken som bestemmer hvordan du skal samle, har du 2.000 kroner å bruke på samlingen bør du legge det opp på en annen måte enn om du har 50.000. Det er det fine med frimerker, det finnes gleder for alle typer samlere. Minnet fra guttedagene om merkene fra Squiperia og Helvetia samt gorillaen fra Rwanda skal det uansett mye til for å matche. Og at 3-skillingen posthorn har en mye finere rødfarge enn alle tiøringene - alle vet jo det.
rrmagne
Posts: 5
Joined: 18 Sep 2010 15:03

Re: God katalog for Norske frimerker?

Post by rrmagne »

Tenkte på dette med posthornmerkene ja. har ikke sjangs til å se forskjell på disse merkene? Må man ha Norges katalogen for og lykkes her eller?

Det samme problemet tenker jeg at jeg vil få når det kommer til offentlig sak merkene. Disse vil jeg også tro at kan bli svært vansklige og skille fra hverandre?
Noen gode råd på veien?
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: God katalog for Norske frimerker?

Post by ramazotti »

Norgeskatalogen kom med en utgave med en nøkkel til
posthornmerkene. Den står i ei hylle her et sted,og skall se om jeg finner
den,slik ar du kan skaffe deg rett årstall.

Off,sak er ganske greie.
supersamler
Posts: 333
Joined: 05 Dec 2008 10:16

Re: God katalog for Norske frimerker?

Post by supersamler »

http://www.frimerkehuset.no/fh/posthorn/posthorn.htm

Denne siden kan nok hjelpe deg en del.
Post Reply

Return to “Frimerker”