Island.

Filateli
Post Reply
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Island.

Post by kråketoppen »

Har fulgt med over tid en del postfriske eldre merker fra Island. De har høy katalogverdi,noen oppunder 4000.- men ser at budene rører seg laaangt under kat.pris. Er markedet så svakt på disse merkene?
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Island.

Post by vivavegas »

Jeg har ganske dårlig kunnskap om dette.

Men når jeg har internasjonale frimerker så bruker jeg tommelfinger-regelen og stryker en null for å vinne norsk "QXL-pris". F.eks. ifht. Gibbons.

Dette er noe jeg har gjort ihvertfall i 5+ år.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Island.

Post by hertervig »

Postfrisk Island er et fint samlerområde. Vakre merker, og egentlig ingen perioder med kjedelige utgivelser. Av en eller annen grunn så er interessen for Island ikke allverden for tiden, og har vel heller ikke vært det på en stund. Ganske så mye kan anskaffes til en tidel av katalogpris, og for 20% av katalog kommer du enda et godt stykke på vei.

Men noen av merkene får du ikke så rimelig, endel av islendingene er riktig så vriene. Thrir-overtrykkene er ikke enkle å finne postfriske, endel av "i Gildi" overtrykkene er store sjeldenheter, og noen av skildingmerkene tar det tid å finne med kombinasjonen postfrisk/god takning, særlig de linjetakkede. Som regel kommer en allikevel langt med 1/3 av katalog selv på disse. Skal du gjøre det riktig vanskelig for deg selv så kan du kreve at merkene skal være tilnærmelsesvis perfekt sentrert.

Den kresne samleren går for Estett album til Islandssamlingen. Angre på at du begynner med dette samlerområdet tror jeg neppe du kommer til å gjøre. Det eneste måtte være at det skal godt gjøres å få det komplett :wink:
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Island.

Post by kråketoppen »

Takker for litt hjelp. Hadde lagt inn noen bud,men trakk meg, selv om div.merker har en katalogpris på fra 3000-4000. gikk for 300-400.- pr.stk. Alle var postfriske.
Swede
Posts: 572
Joined: 05 Aug 2010 20:18

Re: Island.

Post by Swede »

Jag ser ofta här i Sverige att vi har problem att sälja äldre Island i normalkvalitet för ens 10% av katalogvärde, men någonstans 5-10% kan du generellt räkna med. De riktigt bra grejerna (10000+ i katalog samt bättre I gildi/prir) går för 20-100% av katalog.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Island.

Post by kråketoppen »

Swede wrote:Jag ser ofta här i Sverige att vi har problem att sälja äldre Island i normalkvalitet för ens 10% av katalogvärde, men någonstans 5-10% kan du generellt räkna med. De riktigt bra grejerna (10000+ i katalog samt bättre I gildi/prir) går för 20-100% av katalog.

Det var på Tradera jeg så tilbudet og sjekka litt rundt med Skanfils auksjoner mm. Så det blir nok ingen invest. i frimerker denne gang.
Post Reply

Return to “Frimerker”