Norske frimerker!!

Filateli
Post Reply
9000kaptenen
Posts: 6
Joined: 21 Feb 2012 15:16

Norske frimerker!!

Post by 9000kaptenen »

Hei!!

Har fått en del frimerker og lurer på om noen kan hjelpe meg med sånn ca hvor mye en komplett samling med norske frimerker vil være verdt??

Er muligens ikke komplett med nyanser (vannmerker, forskjellige tagging osv), men hovednummerene er ihvertfall komplett (2 ganger)!

Jeg vet at det kommer veldig an på frimerkenes forfatning, men alle skal være bra!

Noen som har peiling og kan hjelpe meg??

Har også komplette samlinger med Sverige, Danmark, Finland (tror den var komplett), og det aller meste i England, Tyskland, Romania, Portugal, Sveits, Østerrike, Belgia, Nederland m.m

Alt er i album.

Men er først og fremst den norske samlingen jeg lurer på!

På forhånd takk! :D
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Norske frimerker!!

Post by karstkri »

Hei , og velkommen til forumet :D Jeg er ikke frimerkesamler , men kan si så mye at det kommer an på om samlingen er postfrisk d.v.s ikke stemplet og med lim bakpå inntakt. Det er også mange som har en kombinasjon . d.v.s at de eldste er stemplet og f.eks fra 1910 er postfrisk.På mange merker se det stor verdi forskjell på postfrisk og stemplet. Mitt råd er å kjøpe en katalog f.eks handlekatalogen, den får du for ca. en hundrelapp .Men vær opps på at prisenen i kataloger er mye høyere en du kan forvente å få ved salg.Skal du selge kan du f.eks ta kontakt med Skanfil.no Men uansett en komplet norgessamling har høy verdi.
karstkri
9000kaptenen
Posts: 6
Joined: 21 Feb 2012 15:16

Re: Norske frimerker!!

Post by 9000kaptenen »

karstkri wrote:Hei , og velkommen til forumet :D Jeg er ikke frimerkesamler , men kan si så mye at det kommer an på om samlingen er postfrisk d.v.s ikke stemplet og med lim bakpå inntakt. Det er også mange som har en kombinasjon . d.v.s at de eldste er stemplet og f.eks fra 1910 er postfrisk.På mange merker se det stor verdi forskjell på postfrisk og stemplet. Mitt råd er å kjøpe en katalog f.eks handlekatalogen, den får du for ca. en hundrelapp .Men vær opps på at prisenen i kataloger er mye høyere en du kan forvente å få ved salg.Skal du selge kan du f.eks ta kontakt med Skanfil.no Men uansett en komplet norgessamling har høy verdi.
Takk for det og takk for svar! :)

Det er merker av alle mulige slag! Postfriske, stemplet og ustemplet. Samlingen på de norske merkene er vel komplett ihvertfall 2 ganger (hovednummer) + en del dubletter utenom. Mye fine stempler da dette har vært av interesse for han som har hatt samlingen. Hele samlingen inkl alle utenlandske merker vil jeg tippe er på 80-100 album. Mange komplette samlinger (altså når det gjelder hovednummer + mange dubletter). Jeg har kataloger for alt, men er i full jobb og har ikke tid til å sette meg godt inn i det. Ikke har jeg plass til samlingen heller. Så derfor lurer jeg på om noen vet en ca pris på en komplett norsk samling utifra hovednummer? Veldig gjennomsnittlig og veldig ca pris..

Ser det er en fra Skanfil innom her på forumet så hvis du ser dette hadde jeg blitt glad for svar!

Hvor mange % tar dere i Skanfil for å selge alt på auksjon? Og kommer dere rundt for å se på merkene eller må vi bringe de inn?
Har forhørt meg hos Kjell Germeten. Der får vi igjen 850kr for hver 1000kr! Er det samme hos dere?

Håper på nytt svar! :)
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Norske frimerker!!

Post by hertervig »

En stemplet norgessamling komplett etter hovednummer i gjennomsnittskvalitet kan nok erverves for 12 - 15.000 kroner. Pene stempler drar opp, til dels betydelig. Mange postfriske merker fra før 1909 er sjeldne og drar fortsatt gode priser selv om det totale markedet delvis er noe sviktende. De svenske skillingene er gode, utenom 4-skillingen, men de er svært kvalitetsfølsomme. 55- og 80-øren fra Värnamo er gode. De to første finnene koster en del om margene er brede.
Det er ganske sikkert betydelige verdier i denne samlingen, det er detaljene som bestemmer hvor store. Særlig stempler, og gummikvaliteten på det eldste ubrukte.
9000kaptenen
Posts: 6
Joined: 21 Feb 2012 15:16

Re: Norske frimerker!!

Post by 9000kaptenen »

hertervig wrote:En stemplet norgessamling komplett etter hovednummer i gjennomsnittskvalitet kan nok erverves for 12 - 15.000 kroner. Pene stempler drar opp, til dels betydelig. Mange postfriske merker fra før 1909 er sjeldne og drar fortsatt gode priser selv om det totale markedet delvis er noe sviktende. De svenske skillingene er gode, utenom 4-skillingen, men de er svært kvalitetsfølsomme. 55- og 80-øren fra Värnamo er gode. De to første finnene koster en del om margene er brede.
Det er ganske sikkert betydelige verdier i denne samlingen, det er detaljene som bestemmer hvor store. Særlig stempler, og gummikvaliteten på det eldste ubrukte.
Tusen takk for svar hertervig! Akkurat et sånt svar jeg var ute etter! :)
User avatar
Skanfil
Forhandler
Posts: 120
Joined: 04 Jan 2011 10:07

Re: Norske frimerker!!

Post by Skanfil »

Hei, jeg jobber hos Skanfil.

Vi kan selvsagt hjelpe deg med dette om du ønsker.
Skanfil Auksjoner AS tar normalt 20% salær for å selge. Vi stykker opp samlingen din, slik at du vil få mest mulig for den. Jeg vil anbefale deg å ta en kikk på http://www.skanfil.no og bla litt i tidligere resultater, så får du en indikasjon på hva du kan forvente for enkeltmerkene.

Vi vil nok mest sannsynlig ikke selge denne samlingen som et objekt, men stykke dette opp i så mange enkeltlott som mulig, rett og slett fordi det er flere samlere som kun ønsker å kjøpe ett og ett merke, enn en hel samling. Det er også flere samlere som kan bruke 1000,- på en auksjon, enn det er samlere som kan bruke 10.000,- så man når mange fler ved å stykke dette godt opp.

Prosentsatser er ikke noe man skal se seg blind på, det følger som oftest med noe ekstra. Hovedårsaken til at vi har 20% er våre kostnader, samt at vi har en kundedatabase på over 85.000 kunder på mange samleområder. Majoriteten av disse samler norske frimerker, og det er norske frimerker vi er størst på.

Auksjonene våre rullerer hele tiden også Online, vi har ikke bare storauksjoner 4 ganger i året, så man kan selge hele året.

Alle objekter har også 20% kjøpersalær. Dette er helt vanlig hos de fleste auksjonshus. Noen har 15% begge veier, noen 18%, noen 10%, vi har 20%.

Ta gjerne kontakt om du lurer på noe, send da en mail til eirik@skanfil.no eller ring oss på 52 70 39 40, så kan vi sikker hjelpe deg :)
Skanfil er et av Norges største auksjonshus og største leverandør av samlerrekvisita.

epost : eirik@skanfil.no
Hjemmeside : Skanfil
Skanfil på Facebook : Skanfil på Facebook
Våre Onlineauksjoner, nye objekter hver dag : Onlineauksjoner
Storauksjon 193 : Storauksjon 193

Skanfil sponser selvsagt Samlerforum
Post Reply

Return to “Frimerker”