Vurdering av frimerker

Filateli
Post Reply
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Vurdering av frimerker

Post by hertervig »

Det tok litt tid å laste ned bildene, ja, i hvert fall for meg. :D Ingen verdier som kan måles i penger. Men om du kan finne en liten pjokk eller ei lita tulle som kan fristes til å synes at de er morsomme, og hvis du i tillegg kan pirre nysgjerrigheten med et atlas, så har de en verdi allikevel.
Massiss
Posts: 61
Joined: 22 Feb 2012 21:45
Location: Ålesund

Re: Vurdering av frimerker

Post by Massiss »

hertervig wrote:Det tok litt tid å laste ned bildene, ja, i hvert fall for meg. :D Ingen verdier som kan måles i penger. Men om du kan finne en liten pjokk eller ei lita tulle som kan fristes til å synes at de er morsomme, og hvis du i tillegg kan pirre nysgjerrigheten med et atlas, så har de en verdi allikevel.
Ok, det var jo dumt :( Tror du postet din post før jeg fant en bedre løsning, så bildene er litt mer synlige nå. Har nok ikke er pjokk eller tulle, for jeg er kun 15år :)
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Vurdering av frimerker

Post by hertervig »

Det gikk litt lettere i dag, så nå fikk jeg også sett på dem som jeg ikke hadde tålmodighet til å se i går. Men fortsatt ingenting som man ikke kan finne i en nybegynnerpakke på 1000 merker til kostpris under hundrelappen hos en frimerkehandler. Kanskje kameratene dine har noen småsøsken? Sånt småtråkk kan finnes på de underligste steder.
Massiss
Posts: 61
Joined: 22 Feb 2012 21:45
Location: Ålesund

Re: Vurdering av frimerker

Post by Massiss »

Det er litt rart... Mine søstre arvet det etter tipp-oldefaren, og siden de flyttet ut, har de ligget her og støve ned. Så de burde vel ha noen verdi? Mange er russiske (da det het sovjetunionen), og frimerkene burde vel være noe gamle. Han var kommunist, og gjemte russere for tyskerene under krigen. Der for hadde han de.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Vurdering av frimerker

Post by Olav K »

Basert på bildene dine er jeg hjertens enig med Hertevig. Dertil kommer at mange av merkene er ødelagte, bretter og eselører bringer alt unntatt det særs sjeldne til verdi 0. Merker som har katalogveri til 2 til 4 kroner som "pent stemplet" har maskinstempel (bølgestreker) som gjør dem uinteressante. Afrikanske stater som Burundi, og Øst-Europeiske stater utga frimerker som var beregnet på vestens samlere, og de er stemplet uten noensinne å ha vært i nærheten av et postlagt brev.
Du snakker om frimerker fra Sovjet (jeg så i farten ingen bilder av dem). De kan - særlig før 1945 - ha verdi. Jeg tror det neste du kn gjøre er å ta med samlingen til nærmeste Skanfil (ring dem først). De vil kunne gi deg et realistisk begrep om salgsverdi - og er såvidt jeg kan se den eneste salgskanal for massevare (som er dekkende for det du har avbildet).
Etter at filateli ble en øvelse for spesielt interessert har bunnen falt ut av frimerkemarkedet, i all fall dets "alminnelig del". En samling av Norge i "hovednummer" som på nittitallet ville koste deg en alv million eller mer å bygge opp, er du heldig om du får solgte til kr. 15.000 i dag, og da skal alt vært pent stemplet, med tydelig stempelsted - pent sentrert og ingen lyte på noe merke.
Massiss
Posts: 61
Joined: 22 Feb 2012 21:45
Location: Ålesund

Re: Vurdering av frimerker

Post by Massiss »

Jeg har ingen skanfil-butikk nær meg, men det er en annen mynt og frimerke-butikk her. Drives av en grei og hyggelig pensjonist som har drevet butikken i over 40år. Skal ta de med til han neste gang jeg er der (var der idag for å kjøpe en mynt-bok).
Thomas B
Posts: 293
Joined: 11 May 2009 11:18

Re: Vurdering av frimerker

Post by Thomas B »

Verdi: ca 10 kroner per kilo.
Så er det bare å legge det på badevekta.
Har du 10 kilo klarer du kanskje å få en hundrelapp for det.
Massiss
Posts: 61
Joined: 22 Feb 2012 21:45
Location: Ålesund

Re: Vurdering av frimerker

Post by Massiss »

Thomas B wrote:Verdi: ca 10 kroner per kilo.
Så er det bare å legge det på badevekta.
Har du 10 kilo klarer du kanskje å få en hundrelapp for det.
Er nok ikke snakk om kilo her. Jeg forstår det slik at det er vanskelig å fastslå verdi ut ifra bildene, så jeg tar de med til den pensjonerte mynt og frimerke-samleren for å høre hva han har å si.
Thomas B
Posts: 293
Joined: 11 May 2009 11:18

Re: Vurdering av frimerker

Post by Thomas B »

Massiss wrote: Jeg forstår det slik at det er vanskelig å fastslå verdi ut ifra bildene,
Nei, det er ikke vanskelig å fastslå, det er ikke verdt noe.
10 kroner per kilo selges slikt for.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Vurdering av frimerker

Post by hertervig »

Det kan jo gjerne være at noe av det du ikke har lagt ut bilder av har noe verdi. De merkene som vi hittil har sett bilder av er stort sett fra 70- og 80-årene, noe som generelt sett er den aller svakeste perioden for frimerker (og mye annet også). Måten frimerkene er satt opp på vitner om samlerens svært tidlige stadium. Mange av merkene har store skader, de er ikke engang sortert etter land, uvaskede er blandet med vaskede, og det er uvanlig mange hjørnebretter. Samlinger med verdier ser svært sjelden slik ut.
Du nevner russiske merker, langt de fleste av disse har dessverre også heller liten verdi, men endel fra første halvdel av 30-tallet og frem til tidlig femtitall kan være etterspurte. Etter 1955 synker prisene.
Problemet med frimerker virker å være at det stadig dukker opp nytt materiale, og det til dels i store mengder samtidig som antall samlere minker. Og prisene synker suksessivt. For å illustrere; Dengang et hefte Donald Duck kostet kr. 5,25 i kiosken var det første norske frimerket stemplet prissatt til kr. 800,- i Norgeskatalogen for norske frimerker, i dag koster vel Donald en 33-34 kroner, mens frimerket står i 550,- i siste utgave av Norgeskatalogen. Terskelen for hva som er massevare uten særlig verdi har sunket betraktelig. Og selv superoptimister vil flakke med blikket om de skulle finne på å påstå at de tror bunnen nå er nådd.
Massiss
Posts: 61
Joined: 22 Feb 2012 21:45
Location: Ålesund

Re: Vurdering av frimerker

Post by Massiss »

Ok. Det kan godt hende det er en annen frimerke-bok de gamleste frimerkene ligger. Det var min mor som sa at det lå en bok her et sted. Tipp-oldefaren min ble født 1865 og døde 1942, så det kan si litt om alderen på merkene. Jeg skal lete grundig gjennom skuffer og skap når jeg får tid for det.
Post Reply

Return to “Frimerker”