Norge 1 med dobbelfot real. markedspris?

Filateli
Post Reply
Posthorn
Posts: 95
Joined: 09 May 2012 13:21

Norge 1 med dobbelfot real. markedspris?

Post by Posthorn »

Finnes det noen frimerkesamlere-filatelister her. Jeg har samlet i mange år og fulgte tidligere godt med hva som foregikk på frimrekefronten, men de siste årene har det blitt mindre. Er det noen som kan gi en fornuftig markedsverdi på dette frimerke: Norge nr. 1 med dobbelfot, Superb kvalitet med attest av kjent norsk attestør. Kataloget sier ca 20 000.- men det sier jo ikke så mye om kvalitet. Så er jo katalog og markedsverdi to helt forskjellige saker.

Jeg skal ikke selge, men vurderer å kjøpe. Se vedlagte frimerke og gi gjerne kommentarer. Min vurdering ca 8- 10000.- ved kjøp på auksjon? men som allerede nevnt så har jeg ikke fulgt med så mye på priser på klassiske frimerker de siste årene.
samlerf.jpg.jpg
samlerf.jpg.jpg (26 KiB) Viewed 2745 times
gandhara
Posts: 81
Joined: 20 Jul 2009 22:20

Re: Norge 1 med dobbelfot real. markedspris?

Post by gandhara »

God aften - merket er pent og har gode marger med et sentralt stempel som ikke dekker kjennetegn. Vil tro at den pris du skriver 8000-10 000 kroner er ok i direkte kjøp fra selger - kanskje en smule lavere og ville nok selv gitt mellom 5000-7000 kr hvis jeg var interessert. Men merket finner du ofte fremme for salg :) og det er ikke sjeldent - men det er artig og gjerne ett merke man så seg blind på når man var ung og hadde mindre å rutte med.

Ser at mange frimerker omsettes for det samme i dag som det de gjorde for 30 år siden - men noen merker holder seg bedre og dette er ett av dem. Mye av det ordinære er ikke spesielt ettertraktet og selges i bøtter og spann - er nok en gang slik at det dør fler samlere enn det kommer til nye og snittalderen blir høyere og høyere for de som samler - i seg selv fører dette til at markedet oversvømmes med frimerker - ofte av det heller vanlige slaget men også pene samlinger og partier - Det er noen unntak og eks. China og India har steget de siste årene - pluss selvfølgelig godt klassisk materialet fra det meste av verden - at India og China etterspør frimerker har vel en sammenheng med borgerskapets sysler og at middelklassen fatter interesse for filateli.
Kan se ut som om å samle mynt er noe som fenger mer enn frimerker hos den yngre garde :wink:
Posthorn
Posts: 95
Joined: 09 May 2012 13:21

Re: Norge 1 med dobbelfot real. markedspris?

Post by Posthorn »

Takker så mye.

Jeg har aldri vært så mye for trykk og platefeil, men kjøper noen ganger om prisen er bra og at det er mulighet for å selge videre uten tap om det behøves. 5000.- - 7000.- høres mer timelig enn det jeg nevnte. Merket er forøvrig til auksjon hos et britisk firma hvor jeg tidligere kjøpte noe. Jeg sluttet på grunn av de noe høye utropspriser som mer lignet salgspriser.

Jeg får nok heller holde meg til klassiske kvalitets merker. Og om en ikke bare samler Norge så finnes det gode utvalg å finne.
gandhara
Posts: 81
Joined: 20 Jul 2009 22:20

Re: Norge 1 med dobbelfot real. markedspris?

Post by gandhara »

God aften - ja enkelte britiske firma kan ha høye utrop eller estimerte priser som ligger opp mot utrop - så for ikke så lenge siden en del Bouvet øy merker hos en britisk handler - disse var uten attester men genuine - der merket jeg at prisene var mer normale - i alle fall hvis man sammenlikner hva merkene går for - og her var det pene brev også. Ved frimerkekjøp tenker jeg stort sett at det er ok merker som jeg liker - og selvfølgelig bør man ikke tape på dem, men som investering er det heller dårlig - med mindre man ikke har mye penger og kjøper topp kvalitet i det store utland :D
Men man kan selvfølgelig gjøre kupp... men ikke hver dag :wink:
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Norge 1 med dobbelfot real. markedspris?

Post by Mineline »

Jeg har hatt flere av disse , solgte senest ifjor 3stk Norge nr 1 luksusstemplet med stedsstempel og variantene Dobbeltfot-Oppgravert hjørne-Sprukken plate samlet for 30K . Riststempel som her er litt mindre ettertraktet

mineline
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Norge 1 med dobbelfot real. markedspris?

Post by vivavegas »

Skanfil får jo forøvrig stadig en bedre online database på dette når det stadig kommer nye auksjoner inn i deres auksjonsarkiv. Håper ikke de skifter plattforum om x-antall år og så plutselig er alle tidligere resultater slettet.

Søk både dobbelfot og dobbeltfot.
Posthorn
Posts: 95
Joined: 09 May 2012 13:21

Re: Norge 1 med dobbelfot real. markedspris?

Post by Posthorn »

Bra!
Der ser man. Jeg har vært kunde hos Skanfil i mange år, men ikke oppdaget at det går ann å søke på alle auksjoner med et søk. Moldenhauer har jo også resultatlister ifra de siste årene men her saknes søkefunksjonen.

Også dobbeltfot som gir mange resultat. Her er det blandt annet et meget fint exemplar med hjørnedatostempel solgt i 2010 for 6000,- + omkostninger.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Norge 1 med dobbelfot real. markedspris?

Post by Myge »

Resultatdatabasen inneholder alt tilbake til auksjon 164, samt alt solgt på Onlineauksjon. Pga flere beskrivere og forskjellige skrivemåter er det av og til lurt å søke med forskjellig skrivemåte.

Det som også er et pluss, er at om man er innlogget, kan man lagre søket, og få tilsendt e-post neste gang et objekt med det søkeordet kommer for salg på auksjon. Velg i så fall Lagre søk nederst i resultatene etter et søk :)
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Norge 1 med dobbelfot real. markedspris?

Post by vivavegas »

Det var noe snakk for en god stund siden (jeg var bl.a. med i diskusjonen) og å gjøre tidligere skanfil kataloger tilgjengelig i PDF-format. Mulig det er gjort, men hvordan er status på dette.

Jeg har ett PDF program og har f.eks. slått samman mange Oslo Mynthandel kataloger, så hadde vært artig å gjøre det samme med Skanfils kataloger.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Norge 1 med dobbelfot real. markedspris?

Post by Myge »

Jeg har laget en med de fleste, postet denne for en stund siden, så må nesten bare søke i forumet. Har ikke linken liggende foran meg desverre. Har begynt å legge ut kataloger og resultater i pdf på sidene våre også, se under informasjon :)
Posthorn
Posts: 95
Joined: 09 May 2012 13:21

Re: Norge 1 med dobbelfot real. markedspris?

Post by Posthorn »

Det som også er et pluss, er at om man er innlogget, kan man lagre søket, og få tilsendt e-post neste gang et objekt med det søkeordet kommer for salg på auksjon. Velg i så fall Lagre søk nederst i resultatene etter et søk
Jeg burde nok bruke mer tid på å utforske de mange muligheter som Skanfils websider tilbyr. Som tidligere nevnt så hadde jeg mye med Skanfil å gjøre fram til jeg flyttet til Sverige 2006. Skanfil Auksjoner har jo siden dengang blitt Skandinavisk der blandt annet både dansker og svensker kan kjøpe på auksjonen uten de store moms og fraktutlegg som ellers tillegges.
Post Reply

Return to “Frimerker”