¤ Soon ¤ Hermetikfabrik ¤

Post Reply
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

¤ Soon ¤ Hermetikfabrik ¤

Post by trygvem »

-¤- ETTERLYSER SOON MERKER -¤-
Her et merke av typen akkordmerke, dette fra ¤ Soon Hermetikfabrik A/S ¤ Soon ¤ 1/8 ¤
¤ SOON ¤ SOON HERMETIKFABRIK A-S ¤  1-8 ¤.jpg
¤ SOON ¤ SOON HERMETIKFABRIK A-S ¤ 1-8 ¤.jpg (119.63 KiB) Viewed 1964 times
Hei Soon-folket, og alle dere andre-
Takk for sist,
-tiden går fort, og nå får jeg endelig sendt dere bilde av ett Akkordmerke fra - ¤ SOON HERMETIKFABRIK A/S ¤ SOON ¤ 1/8 ¤
Dette er ett akkordmerke til bruk på bedriften. slike som canningen- bedrifter lå det tett av oppetter langs Norges langstrakte kyst.
Ved 1950 tallet var det ca 130 bedrifter. De fleste ble borte i rundt 1960-70.
Det kunne være flere forskjellige "MERKER" og alle er de svært så interessante hver på sin måte, eller alle sett under ett.
Dette merket fra SOON som viser tallet 1/8 kunne bety at en arbeider hadde pakket 8 esker.
Videre har det vært merker med forskjellige tall og bokstaver, fra de simpleste biter uten form for trykk, men kanskje heller måten biten er klippet formet som f.eks. en trekant eller en firkant.
Det var merker for alt mulig rart som kunne foregå på disse bedriftene, som f.eks.: pakking-røking-treding-behandlig - rensing av krabbe- rensinga av ditt og datt-.
A for avpasser merke - K for kontrollmerke - L for leggemerke - T for tredemerke - V for verktøymerke - osv..
Der kunne også være verdi anvisninger, som f.eks. 1 øre - 5 øre - osv.
Nå er vi veldig spent om Soonsbefolkningen eller andre vel-bevandrede kan klare å finne frem merker og fortelle oss om disse, og andre canning historier, fra Soon.
Vi skal huske på at disse merkene også er en slags industri historie som er forsvunnet og i dag bare såvidt går på husk.
Slik er det tiden går, og neste generasjon vet ingen ting, om ikke vi skriver opp litt av historien, med bilder og tekster kan det bli riktig fint.
Så derfor ønsker jeg all den info vi kan få - for om mulig å få fanget ett stykke historie fra Soon.
Eksempel "Merket" som vi her har bilde av er laget av aluminium. Baksiden er lik. Blanketten måler 25mm.Ø.diameter. Tykkelsen er 2mm.
Så hva har dere Sooninger eller andre å fortelle oss ?
Gledelig Soonshistorie- :-)
Mvh. Trygve Måleng
Kethomt
Posts: 1
Joined: 22 Jan 2018 18:24

Re: ¤ Soon ¤ Hermetikfabrik ¤

Post by Kethomt »

Om du er aktiv enda samler jeg selv på Soons historie.
Send gjerne melding, kanskje vi kan utveksle ting.

Mvh
Knut
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: ¤ Soon ¤ Hermetikfabrik ¤

Post by trygvem »

-
Hei Knut,
Jeg samler på historien rundt artefaktene
Har du et merke en polett i fra canningen vil vi veldig gjerne se bilder av begge sider, fint om du kan måle bredden på den.
Kjenner du til merke over her ?
Mvh. Trygve
Post Reply

Return to “Polletter”