Thalia og Olympen 8 Skilling 1864

Post Reply
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Thalia og Olympen 8 Skilling 1864

Post by samler607 »

Jeg kjøpte nylig denne polet ( som sømod skriver )
1.JPG
1.JPG (135.52 KiB) Viewed 1681 times
2.jpg
2.jpg (120.61 KiB) Viewed 1681 times
Hentet fra sømod sine verker:

THALIA & OLYMPEN

Etablissementerne Thalia og Olympen lod sent i året 1864 i fællesskab fremstille en polet, som publikum som led i en rabatordning kunne købe og anvende til øl.

Thalia var en varieté i det længst nedrevne Østergade 32 på hjørnet af Christenbernikovstræde. Bygningen var opført 1857 på „Vildmanden“s grund. Der var dels indgang fra Østergade, dels fra en port i Christenbernikovstræde. Det var tre sale, som senere blev slået sammen og som lå over gården på første sal. Tidligere var foretagenet kaldt Apollo Salen, men 1. oktober 1864 åbnedes under navnet Thalia. Man startede med et fransk sangerselskab fra Normandiet; senere klarede man sig udelukkende med danske kræfter. Blandt publikum sås mange søfolk.

Olympen var indehaveren G. Struchs nye navn for ølhallen på Vesterbrogade 29, der siden fik navnet Concert du Boulevard.

Den franske teksts oversættelse lyder: Musikaften - Sangercafé (Sangerindeknejpe) ligesom på de elysæiske marker i Paris.

Der er nævnt et eksemplar af poletten i hvidt metal. I lighed med et tilsvarende eksemplar fra Vesterbroes Bryggeri nr. 29, må det antages at det drejer sig om et forsølvet eller forniklet eksemplar.



2850 8 skilling

Forside præget: MODTAGES | FOR8SKILLING | I THALIA OG | OLYMPEN. | —— | KJfBENHAVN | 1864.

Bagside præget: SOIREE | MUSICAL, | CA'FÉ-CHANTANT | Á L'-INSTAR DES | CHAMPS-ELYSÉES | DE PARIS. | —•—

Messing, 22½ mm

Jeg finner ref. som henvist til og jeg finner den avbildet i digitalemuseum.
Men jeg klarer ikke finne ut om den er en meget vanlig polet eller om den er vanskeligere eller ei omsetninger.
Er det noen som kan hjelpe meg her?
Bare litt greit til egen informasjon!
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Thalia og Olympen 8 Skilling 1864

Post by samler607 »

Tja, ja, jo, nei, mulig :-)
En stor investering var det ikke.
Men er det ikke her samlere av litt sære objekter samles?

Om ingen vet, da må den være uhyre sjelden og jeg har gjort århundrets kjøp :lol:
Tenker jeg selger den på CNG om et par år, slik at jeg får profilert den greit til sjeikene og får inn noen millioner :lol:
Post Reply

Return to “Polletter”