Avstemning: Polett eller Pollett

Polett eller Pollett?

Polett
16
46%
Pollett
19
54%
 
Total votes: 35

PCL
Posts: 588
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by PCL »

Pollett, Ballett, Billett,
<--> galopp, valuta

Riksmålsforbundet skriver:
"Dobbelt og enkelt konsonant i fremmedord er det få regler for.
At f.eks. ballett skal ha to dobbeltkonsonanter, galopp bare én, og valuta ingen, kan man ikke slutte seg til etter norske regler. Man må ganske enkelt vite det."
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by ramazotti »

Nå samler ikke jeg poletter,men jeg kommer til å skrive det akkurat som det passer meg,
og det blir med en L. Ettersom jeg er født før 1981...
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by Jørgen Sømod »

Det hele minder mig om hvordan man skal skrive Norrige på mønter. Rigsmål, nynorsk eller samisk. Hvad mon polet egentlig hedder på samisk?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by Kjetil Kvist »

AMO Berg wrote:Så minner jeg om at det er veldig unorsk å uten videre bare godta det som myndighetene måtte bestemme. :wink:
Men det er altså norsk å skrive importord fra Sverige på svensk?
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by PENGEBINGEN »

Jørgen Sømod wrote:Det hele minder mig om hvordan man skal skrive Norrige på mønter. Rigsmål, nynorsk eller samisk. Hvad mon polet egentlig hedder på samisk?
Polet på norsk = brennevinsutsalg ihvertfall.
Norrige var en artig vri på Norge eller Noreg, minner litt om siste del av ordet Sverige.
--------------
Jeg minner alle om at f.eks. sjåfør er et ord vi stjal fra fransk chaffeur. Egentlig heter det bilfører i Norge.
--------------
Nye ord og tale/skrivemåter kommer og går hele tiden. Det kalles utvikling.
--------------
Siste ord er ikke sagt.
--------------
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by hertervig »

Argumentene for pollett er gode nok til at jeg må si at jeg sannsynligvis har tatt feil, men når jeg leser ordene så leser jeg polett med trykk på siste stavelse mens pollett ville jeg ha uttalt pållett med trykk på begge stavelser. Og det er neppe meningen. :?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by Kjetil Kvist »

Poenget er vel at o'en er kort, og ikke lang. I tak er a lang, i takk er den kort. Derfor er polet med en l, mens pollett er med to l'er. Dersom jeg husker min skoleundervisning rett.

Jeg foreslår forøvrig at neste avstemning går på om vi virkelig trenger og når vi har å.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by ramazotti »

Tror vi skall legge til en ekstra L i Epoletter også,det er vel
en form for merker det også,selv om de ikke er ment å betale med.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by Kjetil Kvist »

Du mener selvsagt epåletter? Der er å kort og man trenger ikke to l'er.

Men det er sikkert mye mer komplisert enn som så om vi får et språkorakel på banen i denne debatten.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by ZZzzz »

Ved dobbel konsonant så lærte jeg at det er trykk på den doble konsonanten. Dermed blir det feil å skrive pollett. Uttalen vil bli Poll og Ett. Ved ingen dobbel L, så blir det mer flyt i ordet og det oppfattes dermed ikke som todelt. Nå kan det jo allikevel hende at denne som skrev to L'er i ordboka kom fra øst eller vestkanten eller hvor det nå skulle være i Oslo hvor de sier "Avvis" og hvor de legger trykk på helt absurde steder! Altså han kan ikke snakke!

Om noen sier til meg at jeg skal skrive et ord slik og slik, men jeg vet at det ikke er slik det skal skrives, så hører jeg ikke på dem. Jeg bøyer meg ikke bare fordi noen sa at slik skal det være.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by hertervig »

Butikk og tobakk er vel ord jeg synes kan stå i samme bås som polett. Korte vokaler og trykk på siste stavelse. Kassett, derimot, forsvarer skrivemåten pollett, så det er kanskje ingen direkte regler for dette. Nå er det pussig nok mange som insisterer på å uttale buttikk og tobbakk med dugelig med kon(n)sonanter også, så språket (sproget) er i bevegelse.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by MarkusLømo »

ZZzzz wrote:Ved dobbel konsonant så lærte jeg at det er trykk på den doble konsonanten. Dermed blir det feil å skrive pollett. Uttalen vil bli Poll og Ett. Ved ingen dobbel L, så blir det mer flyt i ordet og det oppfattes dermed ikke som todelt.
Trykk på dobbel konsonant stemmer ikke alltid. Se f.eks. på billett. Noen trykker kanskje på begge de doble, men det er ikke standard. Og hva med stakkato? Har du trykk på k-ene her?
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by AMO Berg »

Hvorfor har galopp og valuta unnsluppet Språkrådets klamme og udemokratiske hånd? Sannsynligvis så sikler herrene i Språkrådet etter å slenge på enda en "L" her også, men da ville de ha provosert for sterke grupperinger i befolkningen rett og slett. Pollett visste de at de kunne klare å slippe unna med. Erindrer at det ble bråk på slutten av 80-tallet, da noen i Språkrådet tok til orde for å erstatte det engelske importordet "Time" med "Klokkerere". Men da satte folk foten ned for galskapen.

Nei , det er viktig å tenke selv og ikke blindt adlyde myndighetene. Det finnes dem som er så autoritetstro, at hvis de bodde i DDR, ville det ennå ikke ha gått opp for dem hva som har skjedd, og de ville ennå være medlemmer av Stasi.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by ZZzzz »

Samlet sett så kommer det frem at det finnes flere ord som kanskje burde hatt dobbel konsonant i første stavelse og andre som burde ha fått fjernet sin doble konsonant. Men allikevel stemmer ikke dette, da folk uttaler ord forskjellig og legg trykk på forskjellige steder. Da bli spørsmålet om hvem som skal få bestemme hva som er riktig og hva som ikke er riktig? Skal en liten skare bedrevitere synse seg frem til dette, eller skal man heller åpne for frihet i stavemåten?

For meg er det helt unaturlig å skrive pollett. For meg er polett det eneste som gjelder. Hva en eller annen bedrevitende språkråd-fyr/kvinnfolk skulle mene, er meg likegyldig. Jeg kan også lage ordbok...... Det kan hvem som helst gjøre, og det er dermed ikke synonymt med at man har rett!

Et lite tillegg: Strengt tatt er det dermed like korrekt å skrive pollett som polett.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by MarkusLømo »

ZZzzz wrote: For meg er det helt unaturlig å skrive pollett. For meg er polett det eneste som gjelder. Hva en eller annen bedrevitende språkråd-fyr/kvinnfolk skulle mene, er meg likegyldig. Jeg kan også lage ordbok...... Det kan hvem som helst gjøre, og det er dermed ikke synonymt med at man har rett!
Det viktigste med språket er jo tross alt å bli forstått, og jeg har veldig vondt for å se hvem som skal misforstå ordet polett men som ville forstått pollett. Eller omvendt.
Locked

Return to “Polletter”