Forfalskning?

Bilder og informasjon om forfalskninger
ersanok
Posts: 23
Joined: 25 Feb 2010 21:24

Forfalskning?

Post by ersanok »

http://www.ebay.com/itm/1937-FDC-NORWAY ... 53fa3f6603

Kun to kjente brev av denne typen, og det mangler en del av øvre tverrebjelke som er vanlig for slike forfalskninger.
Dersom ekte, bør verdien være over 30.000,-
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Forfalskning?

Post by karstkri »

Jeg har ikke noe greie på dette og her er det flest myntfolk.

Men det finnes et reint frimerkeforum som kansje kan gi bedre svar : http://www.frankering.com
karstkri
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Forfalskning?

Post by hertervig »

Konvolutten virker å være tidsriktig, og de bukler seg ofte på denne måten når de ikke blir åpnet. Siden sendingen ikke er åpnet, så har det neppe vært noe innhold, underforstått at både sender og mottaker bør ha vært inneforstått med at dette er et førstedagsbrev. Litt uvanlig kanskje i 1937, men ikke helt umulig. Om det er en forfalskning så er utøveren oppmerksom på fordelen ved å bruke de påførte rek. og par avion lappene, men det er jo ikke usannsynlig. Men på baksiden er det to forskjellige ankomsstempler, de må i så fall også være plassert der av forfalskneren, ett hadde vel vært tilstrekkelig, men vedkommende har altså i så fall tatt seg bryderiet med to. Det ser tilforlatelig ut, men dette blir bare spekulasjoner. Prisen blir nok betydelig høyere enn det den er for øyeblikket, sikkert noen som tar sjansen på at det er ekte.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Forfalskning?

Post by hertervig »

Det ser også ut til at det er brukt en gammel skrivemaskin til å skrive mottakers navn og adresse. Det er påført noen tall på baksiden med blyant som kan gi noen indikasjoner, som om det var vanlig i Østerrike før krigen å skrive 7 uten tverrstrek, ettall uten oppstrek og 9-tall på den måten og ikke mer lignende liten g.
ersanok
Posts: 23
Joined: 25 Feb 2010 21:24

Re: Forfalskning?

Post by ersanok »

Takk for alle svar. Auksjonen går ut i morgen, og jeg vet ikke om jeg skal ta sjanse på å by dette objektet ut.
Uansett har jeg vel "hellet bensin på bålet" dersom andre enn meg anser dette som et ekte objekt, og prisen blir vel deretter.

Ser også at vedkommende også har ett FDC av Nordkapp II med perfekte stempler (luksus) som også var vanlig ved forfalskining. Er usikker på hele greia, og lar vel mest sannsynig hele "greia" passere.......... :):)
User avatar
Skarsvaag
Posts: 108
Joined: 11 Jun 2012 10:47

Re: Forfalskning?

Post by Skarsvaag »

Selgerens Nordkappbrev er nesten identisk med et solgt på ebay i september 2011 (se bilder). Antar at dette var en frimerkehandler/frimerkesamler i Wien som fikk tilsendt objektene sine direkte ifra posthuset i Hornviken ved Nordkapp.
Attachments
september 2011 (640x368).jpg
september 2011 (640x368).jpg (187.06 KiB) Viewed 2270 times
juni 2013 (640x393).jpg
juni 2013 (640x393).jpg (158.31 KiB) Viewed 2270 times
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Forfalskning?

Post by hertervig »

De to nederste brevene er skrevet på samme skrivemaskin, og svært sannsynlig av samme mann. Til det første brevet, det som startet tråden er det benyttet en annen skrivemaskin (jfr. liten r)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Forfalskning?

Post by Olav K »

hertervig wrote: Litt uvanlig kanskje i 1937, men ikke helt umulig
I min tid som frimerkesamler hadde jeg endel 30-talls FDC'er. De fleste var som denne. Maskinskrevet, pent stemplet - tom kovolutt. Slik jeg har oppfattet det (her er jeg kildeløs - har solgt frimerkelitteraturen sammen med frimerkene) - var førstedagssamlerne en liten særgruppe og de hjalp hverandre, noen firmaer bidro også,men da finner man gjerne firmanavn/logo på konvolutten. Man tok med seg konvoluttene til postkontoret, fikk påført frimerker (ofte grotesk overfrankering hvis det kom en serie på samme dag) og ba vennlige frøken Hansen bak skranken om å stemple pent. Postvesenet begynte å registrere at dette med "førstedag" hadde noe for seg, og for såkalte "turistmerker" (som Nordkapp) begynte man å lage egne konvolutter/stempler. Nazistene så poenget under krigen, NS progandamerker ble utgitt som "førstedags". Etter krigen fortsatte Postverket med egne stempler og konvolutter for frimerker som skulle markere jubileer o.l., mens "bruksmerker" som posthorn og Haakon VIIs lavvalører ikke fikk slik særbehandling. Jeg hadde etterkrigs FDC'er uten annen markering av "førstedag" enn at datoen stemte med katalogens tidsangivelse for første utgivelsesdag.
Jeg kan selvfølgelig ikke gi noen "ekthetsgaranti" for de avbildede brev, men jeg ser intet ved dem som vekker mistanke. Er brevet forfalsket må falskneren ha anstrengt seg med et antall stempler, tidsriktig skrivemaskin og konvolutt, samt riktige klebemerker for rek. post og "par avion". Ikke umulig, men..?
At skrivemaskinen er en annen for Nordkappmerkene, kan ha sin naturlige forklaring i at avsenderen i Skarsvåg hadde en annen maskin enn den som ekspederte fra Elisenberg (på Frogner, i Oslo). Er falskneren sleip nok, ar han kjøpt fler enn en skrivemaskin på loppis. (I førkrigs kriminalromaner er ofte skrivemaskinens "fingeravtrykk" avgjørende.)
Men som sagt, jeg ser ikke noe uvanlig ved en maskinskrevet, innholdsløs konvolutt i 1937. Er den falsk - er det særs godt håndverk.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Forfalskning?

Post by hertervig »

Dessuten er jeg usikker på om konvolutter som ikke er gjenklistret bukler seg som trådstarters, jeg tror vel egentlig ikke at de gjør det. Jeg har lagt merke til fenomenet, men bare på tomme gjenklistrede konvolutter. Og hvor skal en forfalskner få tak i en tom gjenklistret konvolutt fra 30-tallet som aldri har vært i bruk, ennsi hvordan har han kommet på den ideen at det må han jo ha for at det hele skal være tilforlatelig. Han har vel brukt gammel stempelsverte og fargebånd fra tiden også da, den kjeltringen - det verste er at det ikke er helt utenkelig. Spørsmålet blir da om han har klart å få tak i spytt fra en frimerkesamler fra 30-tallet så han ikke går i DNA-fellen. 8) 8)
User avatar
Skarsvaag
Posts: 108
Joined: 11 Jun 2012 10:47

Re: Forfalskning?

Post by Skarsvaag »

Skrivemaskinen til de to Nordkappbrevene jeg la ut bilder av stod neppe i Norge. Legg merke til merkene i konvolutten rundt adressen og restene av noe som har vært limt over. Skulle ikke forundre meg om det har vært limt inn en adresselapp til posten i Skarsvåg/Hornviken som så er fjernet av poståpneren der, som så har sendt konvolutten tilbake til avsender med påsatte frimerker og de riktige stemplene.
Attachments
Postkontoret i Hornviken, 1938
Postkontoret i Hornviken, 1938
Hornviken.jpg (152.7 KiB) Viewed 2172 times
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Forfalskning?

Post by hertervig »

Ja visst, det så jeg ikke. Men hvordan har vedkommende fått tak i en konvolutt med vignett, den var jo laget spesielt for bruk denne ene dagen. ??
User avatar
Skarsvaag
Posts: 108
Joined: 11 Jun 2012 10:47

Re: Forfalskning?

Post by Skarsvaag »

Man skal ikke se bort ifra at denne mannen i Wien er den som har fått lavet konvolutten. De to rek.-etikettene er ganske fjernt fra hverandre i nummer (301 & 410), og kanskje kan vi ane at alle nummerene der imellem også er påsatt konvolutter sendt til Østerrike?

Det var uansett ikke mange brev sendt ifra Nordkapp som fikk rek.-etikett. De fleste brev/postkort kunne stemples på brevhuset i Hornviken. De lidt dyrere brevene som ble sendt registrert (som disse), måtte inn til postkontoret i Skarsvåg hvor de ble påsatt etiketten.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Forfalskning?

Post by hertervig »

Ja. 110 (minst) førstedagsbrev til en handler i Østerrike. Det må jeg si. Østerrike hadde jo en stor norgesvenn i Franz Josef, men allikevel. Det bør da bety at langt de fleste førstedagsbrevene med denne vignetten er sendt til Østerrike.

Nå er det også et tredje brev til salgs hos vår venn på eBay. Et med turistmerkene fra 1938 med vannmerke. Også dette brevet har vignett, og den trykte teksten har svært like typer som Nordkappbrevet.
Sendt til Østerrike, også dette brevet, men skrevet på en tredje skrivemaskin.

En pussighet er at alle brevene er sendt til samme distrikt, Wien IX, og ikke nok med det, to av mottakerne har samme adresse, Althanplatz 6.
Brevene er da altså spredt utover hos de forskjellige handlere/samlere i Wien, men nå har de samlet seg igjen og havnet hos en handler i USA.

Ingen av "adresseforfatterne" tar seg bryet med å skrive Österreich som reisemål for brevene, alle regner med at Wien holder.

Hvor falskt det eventuelt blir med alle disse merkverdighetene, det skal jeg ikke påstå noe om, men det ser snodig ut.
User avatar
Skarsvaag
Posts: 108
Joined: 11 Jun 2012 10:47

Re: Forfalskning?

Post by Skarsvaag »

Det må å ikke skrive landets navn i adressefeltet er ikke uvanlig for Nordkappbrev/postkort. Dette er et av mine samlerfelt, og jeg har selv mange ganger vært forundret over hvordan turistenes sendinger i det hele tatt kom frem med noen svært mangelfulle adresser.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Forfalskning?

Post by Ask »

Umiddelbart synes jeg ikke det er så mistenkelig at mange brev kan ha gått til samme mottager i Wien. Hvis vedkomende var en frimerkeforhandler av en viss dimensjon kan det godt tenkes at han har bestillt et støre parti av en vare han mener var lett å selge. Adressen er sikkert hans butikkadresse. Dette kan jeg prøve å undersøke.
Post Reply

Return to “Forfalskninger”