På vei til Norge?

Bilder og informasjon om forfalskninger
User avatar
MortenMynt
Posts: 51
Joined: 18 Dec 2014 12:04

På vei til Norge?

Post by MortenMynt »

2kr.JPG
2kr.JPG (442.88 KiB) Viewed 2693 times
Som en ganske ny myntsamler, er jeg alltid redd for å kjøpe falske mynter. Som forumet her har fortalt meg så er årstallet på de falske myntene "stygge" og ser nesten tilfeldig plassert ut. Selv slitte ekte mynter er årstallet fortsatt pene, og til en viss grad tydelige.
Jeg samler på Oscar II mynter siden de etter min meningen er de aller peneste. Fram til huslånet er betalt, eller lotto rekka går inn, må jeg nøye meg med kv.1, eller 1+ på en god dag. Og siden seddelsamlingen utvides stadig vekk, føler jeg at 1/1+ på mynter er et bra sted å starte.
Min meningen med denne tråden er som følger: Hvor blir det av alle disse falske myntene som blir solgt på utenlandske nettsteder? Jeg går utifra at selgere vet at disse er falske, men kan skjønne at kjøpere, med mangel på erfaring, tror de har gjort et godt kjøp. Noen til sin egen samling, andre til videre salg på qxl, finn osv.. Vil tro det er flest Norske som kjøper disse på auksjoner, og at de havner i Norge etter hvert.
Har det vært noen falske mynter på qxl og finn de siste årene? Ser stadig vekk mynter med litt "uskarpe" bilder på både qxl og finn, hvor de ikke er lett å se hverken kvaliteten eller årstallet klart, uten at det trenger å bety noe. Ikke alle er fotografer, men ikke alle er ærlige heller..
Takket være forumet her, er alle mine 1 og 2 kroner kjøpt med en god trygghet i at de er ekte, men hva annet enn årstallet og hammerskaftene skal man se etter? 8 tallet pleier ofte å være avslørende, men så er jeg ingen ekspert (enda)
Bildet er av en 2 krone som for en liten stund tilbake gikk for over 700$, ca 5500kr på ebay..
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: På vei til Norge?

Post by mynt01 »

Dette var svaret jeg fikk da jeg spurte om myntene i April. Jeg skrev han kunne veie myntene.


Sorry, but I'm not 100% sure that these coins are original.
Unfortunately, I am not an expert and I can not define is it a copy or an original.
I've bought these coins in a large job lot with much more norwegian and scandinavian coins. I've spent about 5000 USD, it's less than the market price, so probably some coins are copies.
Can you please advise me how to detect - where is a copy and where is original coin?
Thank you!

Niki


- nikivol

Her er et par til.
http://www.ebay.com/itm/Norway-1888-2-k ... 1902681670
http://www.ebay.com/itm/Norway-1878-1-k ... 7675.l2557

Det er ikke få han har solgt, det er bare å klikke seg nedover.
http://feedback.ebay.com/ws/eBayISAPI.d ... true&rt=nc
lokarlsen
Posts: 55
Joined: 16 Feb 2011 19:12

Re: På vei til Norge?

Post by lokarlsen »

Det er vel irrelevant om de vet at det er forfalskninger eller ikke - fake er det, og det skulle aldri vært på markedet.

Hvis han er klar over at de er falske er der derimot ikke lurt å gi han tips om hvor mye en slik mynt skal veie, for da er det fort gjort å gjøre noe med det - eventuelt lyve litt på vekta for å få solgt dem.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: På vei til Norge?

Post by mynt01 »

Det er vel irrelevant om de vet at det er forfalskninger eller ikke
Denne skjønte jeg ikke.
Fyren ga uttrykk for at han ikke visste at han solgte falske mynter.

Men, når den tid kommer slipper kjøperne i hvert fall å ergre seg over å ha betalt ekstra pga. slabb :|
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: På vei til Norge?

Post by mynt01 »

Her er en ny selger med falske mynter, budene går.


http://www.ebay.com/itm/1885-Norway-2-K ... 2a53a44ea7
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: På vei til Norge?

Post by mynt01 »

User avatar
MortenMynt
Posts: 51
Joined: 18 Dec 2014 12:04

Re: På vei til Norge?

Post by MortenMynt »

Det var vist ingenting eBay kunne gjøre så lenge kundene som kjøpte produktene var fornøyde.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: På vei til Norge?

Post by Myge »

Ikke er det ulovlig å selge heller :) Men det er ulovlig å selge dem som ekte om de er falske, da driver man med svindel.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: På vei til Norge?

Post by ramazotti »

Nå kan vi få flotte, falske 24-skillinger fra samme adresse.....
http://www.ebay.com/itm/Norway-1846-24- ... 6016.l4276
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: På vei til Norge?

Post by diatonix »

"Encapsulated": Den var god!
Ser forresten, at objektene til niki-coins ser ut til å bli sendt fra både Norge og Ukraina. Lurer på hva det betyr?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: På vei til Norge?

Post by Olav K »

Den NGC-slabbete 24 skillingens samme selger hadde, var jo også interessant (XF - omtrent 01). Er slabben også falsk? Eller et eksempel på at slabbing/gradering av eldre norsk mynt bare er tralala?
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: På vei til Norge?

Post by mynt01 »

Olav K wrote:Den NGC-slabbete 24 skillingens samme selger hadde, var jo også interessant (XF - omtrent 01). Er slabben også falsk? Eller et eksempel på at slabbing/gradering av eldre norsk mynt bare er tralala?
Kan du legge ut en link til denne?

Her er beskrivelse av xf, ser ut som 1+ for meg.

40 Extremely Fine/Extra Fine Ex. Fine, EF40 Overall sharpness, light wear at the highest points of the coin, details of the coin are sharp. Traces of mint luster may show.
Hkihle
Posts: 31
Joined: 18 Jul 2015 10:37

Re: På vei til Norge?

Post by Hkihle »

Hei, følger dialogen deres om Niki_Coins og er lett forferdet at jeg er så lettlurt..
Har 2 1 kroner og 4 50 ører fra denne mannen og nå vil jeg sjekke de jeg kjøpte!
Har noen en adresse for å finne eksakt vekt på disse?

Kanskje et tips for å få returnert/stoppet denne svindleren?

Henning
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: På vei til Norge?

Post by Olav K »

Til mynt01: Linken er den Ramazotti ga, den slabbede mynten fant jeg på rekka under hovedbildet. Graderingen fra NGS er EX, men mynten ser ut som en midt på treet 1+ for meg, uten at jeg kjenner særegenheter ved denne mynten /årgangen som tilsier en avvikende graderingskala.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: På vei til Norge?

Post by ramazotti »

Hei Henning, og velkommen på forum.

Kronestykker skall veie 7,5 gr. 50-ører 5,0 gr.
Post Reply

Return to “Forfalskninger”