Falske slabber

Bilder og informasjon om forfalskninger
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Falske slabber

Post by Olav K »

En større mynthandler i California, Dwight Manley (Fullerton) oppdaget nylig en avansert forfalskning av en NGC slab. I denne lå en Krügerand gradert som MS 70. Manley sjekket strekkoden mot NGCs arkiv, og den stemte - det skulle være denne mynten. Men han likte den ikke, og han likte ikke hologrammet, det var enklere enn normalt. Så han brøt slabben, og mynten viste seg å være en forgylt kopi. Det som skremmer er at noen har investert i utstyr som kan produsere slabbet ( 3D-printer?) og kan kopiere NGCs etiketter, men også har tilgang til arkivreferansene. De gjør jo ikke dette for å slabbe én falsk mynt. Det ligger en indikasjon i at de velger en mynt som det sikkert finnes fler av, som samles av mange som tror at slabben er garanti og ikke sjekker strekkode eller hologram. NGC gjør sikkert tiltak som skal fjøre fremtidige forfalskninger vanskeligere, men de kan jo gjøre lite med "gamle" slabber som det nå har vist seg mulig å kopiere.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Falske slabber

Post by Flash »

Ikke bra, når de til og med har riktig strekkode er det nok mange som kan bli lurt. Mange betrakter jo denne innpakningen som den ultimate garantien.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Falske slabber

Post by MarkusLømo »

Blir interessant å se hvordan markedet for slabber blir etter dette. Trodde virkelig folk at de var sikre faller vel prisene.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Falske slabber

Post by Olav K »

Nei, det er ikke bra. Nå kjenner jeg ikke hva den konkrete myntet ble forsøkt solgt for, men vil tro at den befinner seg i et "mellomklassenivå" fra $2.000 til 10.000. Vi kan jo sammenligne med kinakopiene, Oscar I dalere, ikke spesielt sjeldne, men heller ikke billige. De går under radaren på de virkelig kresne samlerne, som trippelsjekker før de bruker en normal årslønn på en mynt.
Jeg er glad for at jeg holder meg til antikk mynt hvor slabbing ikke har slått an. På Triton auksjonen i forrige uke var to romerske aureuser slabbet, og gradert til toppkarakter. Mens uslabbete aureuser gikk over estimat, tildels høyt over, nådde slabbemyntene knapt over minstebud ( Begge estimat $30.000, en solgt for 18.000 (minimum) og den andre 22.000. For antikksamlere er slabb fortsatt en betydelig kjøpelyte. Men for årgangssamlere, samlere av nyere mynt, hvor slab og tilhørende gradering var sikkerheten selv, er dette seriøst dårlig nytt. Jo nyere mynten er desto viktigere blir graden, og hvis slabbegarantien ikke er til å stole på, jo mindre blir slabben verd. Mitt innlegg er derfor ment som en advarsel. Sjekkpunktet er hologrammet, her har falsknerne slurvet. slik jeg har forstått det skifter det med lysvinkelen, men er mindre nyansert enn originalen, men her vet jeg for lite.
Nå har jeg forstått at forumets "trygghandel" sender mynter til slabbing hos NGC, og hans kunder kan nok føle seg trygge (bortsett fra at NGC ikke alltid treffer på norsk mynt, som vist i andre tråder) men tryggheten er ikke gitt når de skal selge videre, hvis forfalskningene brer seg.
christians86
Posts: 33
Joined: 02 Feb 2014 11:52

Re: Falske slabber

Post by christians86 »

Skulle markedet falle pga enkeltepisoder så ville det være flere andre typer mynter som burde lide samme skjebne, ref innlegget til Olav K. Så det blir en kortslutning fordi det finnes forfalskninger der ute og slå det under en kam at da skal man miste tilliten.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Falske slabber

Post by MarkusLømo »

christians86 wrote:Skulle markedet falle pga enkeltepisoder så ville det være flere andre typer mynter som burde lide samme skjebne, ref innlegget til Olav K. Så det blir en kortslutning fordi det finnes forfalskninger der ute og slå det under en kam at da skal man miste tilliten.
En slab er ikke et samlerobjekt, såvidt meg bekjent. Det har bare en verdi hvis det gjør samlerobjektet på innsiden sikrere. Når folk vet at mynter i slabber kan være falske akkurat som mynter uten blir det interessant å se om dette påvirker etterspørselen. Det er ikke noen vits i bli ekspert på å se om slaben er ekte, da kan du like gjerne bli ekspert i å se om mynten er ekte og trenger ingen slab.

Men det blir vel ikke allment kjent. Samlerhuset lever jo godt av at de fleste samlere vet mindre enn ekspertene. Hvis slabbefirmaene klarer å holde slike saker unna alt for mye oppstyr i mediene kan de sikkert fortsette ufortrødent.
christians86
Posts: 33
Joined: 02 Feb 2014 11:52

Re: Falske slabber

Post by christians86 »

Men forutsetningen din er jo at folk utelukkende slabber pga garantien om ekthet, og egentlig hele logikken din synes å falle på egen urimelighet - med mindre selvsagt din oppfatning er slik, i hvilket vi står på to forskjellige planeter sannsynligvis. Slabben gir jo også en 3. parts vurdering av grad, den sees i hvert fall slik jeg ser det mer nøytral ut enn så lenge den kommer fra en tier som har forutsetninger, enn feks forhandler der mener noe, en annen noe annet og i alle tilfeller synes å basere sine vurderinger på muntlig overføringer av kunnskap. Å gradere mynter er ikke bare for å garantere ekthet...da beholder man jo bare kvittering fra kjøpestedet like så godt.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Falske slabber

Post by Flash »

Slabber skal vel garantere både ekthet og kvalitet. Her står jo begge deler for fall. Forøvrig er vel disse selskapene ikke fullt så gode på kvalitetsvurdering av ikke-amerikansk mynt.
christians86
Posts: 33
Joined: 02 Feb 2014 11:52

Re: Falske slabber

Post by christians86 »

Flash wrote:Slabber skal vel garantere både ekthet og kvalitet. Her står jo begge deler for fall. Forøvrig er vel disse selskapene ikke fullt så gode på kvalitetsvurdering av ikke-amerikansk mynt.
Jeg har vel litt tungt for å se argumentet ditt for alle de tre påstandene egentlig. Lyst å utdype?
Skulle en fulgt den logikken som jeg antar du bruker er det rimelig mye som står til fall, beleilig nok er det norske samlere som mener det etablerte er godt nok og dermed anvender dette som påskudd å hevde slabb står for fall? Ser lite til det ellers nemlig :) (ref HA, GC etc auksjonssteder)
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Falske slabber

Post by Flash »

Flash wrote:Slabber skal vel garantere både ekthet og kvalitet.
Et den denne du ikke skjønner? Klipper fra NGCs egne sider:
Every coin that NGC grades is backed by the comprehensive NGC Guarantee of grade and authenticity, which gives buyers and sellers greater confidence.
Flash wrote:Her står jo begge deler for fall.
Eller denne? Viser til første innlegg i tråden.
Flash wrote:Forøvrig er vel disse selskapene ikke fullt så gode på kvalitetsvurdering av ikke-amerikansk mynt.
Eller denne?
For amerikanske mynter finnes det svært gode og utførlige beskrivelser av slitasjegrader samt at NGC har bøtter og spann med erfaring når det gjelder disse myntene. Noe tilsvarende kan ikke sies om f.eks norsk mynt.
christians86
Posts: 33
Joined: 02 Feb 2014 11:52

Re: Falske slabber

Post by christians86 »

Jeg kan lese, det er ikke noe problem - men at jeg kan lese hva du skriver og forstå hva du skriver gir ikke ordene dine den autoritet du hevder å ha. Ingenting av det du skriver tilsier noe står for fall, og det blir mildt sagt cherry picking å hevde slabs står for fall pga denne episoden. Jeg vil jo da kunne med samme logikk si hele mynthobby/samling står for fall, og alle bør revurdere verdien av sine samlinger i lys av forfalskninger...håpløst argument, uten noe riktighet bak seg.

Så, med mindre du kan vise til noe bedre, så anser jeg vel argumentene dine som falt. Ha en fin kveld videre :)
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Falske slabber

Post by Flash »

christians86 wrote:Jeg kan lese, det er ikke noe problem - men at jeg kan lese hva du skriver og forstå hva du skriver gir ikke ordene dine den autoritet du hevder å ha.
Hvilken autoritet hevder jeg å ha?
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Falske slabber

Post by vemod »

Referanse til Olav K`s innledning:

http://lunaticg.blogspot.com/2015/11/fa ... older.html

Nyttig info forøvrig:

http://china-mint.info/forum/index.php?topic=6858.0

Selvfølgelig er profesjonelt utførte kombinasjoner av falske mynter i falske slabber en uimotåelig kombinasjon. Det ligger et vanvittig potensiale for profitt, i å spekulere i forbrukernes blinde tillit til graderingsselskapene.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Falske slabber

Post by Olav K »

Jeg skal ikke ha noen mening om slabbens fremtid. Jeg har presentert et faktum, ment som forbrukeropplysning: Noen har laget en falsk slabb. Dyktig laget, hologrammet ikke godt nok for en mistenksom mynthandler, men strekkoder og etiketter gode nok. Når mynten kom ut av slabben var det lett å konstantere at den var falsk.
Min refleksjon er: når noen har investert i utstyr og informasjon som muliggjør en nær perfekt slabb, er det neppe for å selge en enkelt krügerrand, det er nærliggende å tro at de har laget flere for at innsatsen skal gi overskudd. Neste refleksjon: Når mynten ligger i en slabb er det vanskeligere å kontrollere dens ekthet, den er vanskeligere å veie, du ser ikke randen. (Eksempel: jeg har en gang kjøpt en slabbet mynt - da jeg tok den ut, kunne jeg se at den hadde vært anhengt, snedig skjult under en av "klørne" som holder mynten fast i slabben.) Det gjør at falsknernes investering i selve mynten blir billigere, som i det konkrete tilfellet: en forgylling. Atter en tanke; den forfalskede mynt var ikke amerikansk, men en sør-afrikansk krügerrand. Amerikanske mynthandlere kjenner sin egen myntrekke godt, mange vil ha nettopp de manualene graderingsfirmaene bruker og lettere se at noe er muffens selvom mynten er slabbet. Når mynthandler Manley ble mistenksom var det antagelig fordi han som spesialist i "gold coins of the world" ikke likte synet av mynten. Men det kan indikere at falsknerne tror det er tryggere å selge ikke-amerikanske mynter i falske slabber.
Den aktuelle mynt skal ha en verdi rundt $ 10.000, ca. NOK 87.000. Altså litt dyr, men en stykke unna de verdensberømte myntene, men innenfor det område ivrige samlere synes villige til å betale for mynter over gjennomsnittet.
Er norske mynter utsatt? Jeg vet ikke, men har jo registrert at foretaksomme kinesere har funnet det regningssvarende å produsere norske dalere, ikke de ekstremt sjeldne, men f.eks. greie, litt dyre Oscar I dalere. At noen skulle finne på å putte disse "kinakopiene" i en slabb når de har en slabbefabrikk tilgjengelig, er vel ikke en utenkelig tanke. Hvor mange som kjøper en slabbet daler på nettauksjon vil gå til en spesialist for å få den sjekket?
Kanskje var den aktuelle krügerrand en " test case", som fordi den floppet stopper prosjektet? Men det kan også bety at falsknerne forbedrer hologrammet. Vi vet jo ikke.
Min gjetning: Slabbing av amerikansk mynt vil fortsette, systemet er innarbeidet, godt dokumentert, og "alle" amerikanske mynthandlere kan det. Slabbing av antikk mynt er negativt, se annen tråd her "Slabbing er FY" basert på resultatene på Triton XIX auksjonen og samtaler med mynthandlere på New York International Coins Convention i forrige uke. "World Coins" inklusive norske: Her vil jeg tro et mulig støt vil komme. Hvorfor? Ingen manualer, og de færreste mynthandlere i USA har referansemateriale. Gunnar Thesen har gitt boken sin til flere større handlere i USA, men de vil bruke den til å sjekke prisen, ikke til å sjekke hammervinkelen på Kongsbergmyntene. Vil falsknerne gidde å bry seg om norske dalere? Vel, kineserne har gjort det før og norske dalere er dyre selvom de har større opplag enn f.eks. samtidige danske. Kanskje mer sannsynlig: populære gullmynter med et rimelig ukomplisert design? Som f.eks. krügerrand. Jeg vet ikke, vi vet ikke. Men det vi vet er at noen der ute klarer å lage gode kopier av slabbekapsler, som kan gjøre selve myntkopieringen enklere. Og det bør vel bekymre noen? Eller ikke?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Falske slabber

Post by Olav K »

Nå ser jeg av Vemods link at det dreier seg om en 1/4 krügerrand fra 2005, min kilde (coinsweekly.com) sa bare "krügerrand" og uten årstall. Men med en kvarting fra 2005 snakker vi neppe om en mynt i $ 10.000 klassen, men snarere knapt $ 1.000. Det gjør det enda mer skremmende, her går man for mer vanlig "samlermynt" i et overkommelig prisleie. Mynter som utbys på e-bay og qxl, og hvor slabben er selve garantien når du ikke aner hvem selger er (han har sikkert sørget for 99,4% tilfredse kunder).
Dette endrer ikke mine refleksjoner ovenfor, men viser at problemet kan være mer universelt enn jeg opprinnelig trodde.
Post Reply

Return to “Forfalskninger”