Avstemningsspørsmål: Er det greit å kjøpe kinakopier

Bilder og informasjon om forfalskninger

Er det greit å kjøpe kinakopier

Ja
4
9%
Nei
39
91%
 
Total votes: 43

vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Avstemningsspørsmål: Er det greit å kjøpe kinakopier

Post by vivavegas »

Lager en liten avstemning på dette her.

Nå er jo også referansekopier omstridt, og det kan fort bli slik at enhver mann skal ha sitt eget referanseeksemplar, så ser bort i fra dette i denne avstemningen.

Denne avstemningen gjelder kinakopier, slik at man kan også se bort i fra "samtidige forfalskninger".
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Avstemningsspørsmål: Er det greit å kjøpe kinakopier

Post by ramazotti »

Å kjøpe slike mynter fra Kina ,burde være unødvendig.
Regner med de dukker opp på QXL i rikt monn fremover.

Tviler på at mange er merket "COPY".
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Avstemningsspørsmål: Er det greit å kjøpe kinakopier

Post by jenskr »

Heldigvis er det brukere på dette forum som er oppmerksomme, og advarer mot kopiene. Det er en nobel tanke å kjøpe inn kopier for forskning, men man er med på å opprettholde et marked. Hadde det ikke vært et marked hadde det heller ikke økt i omfang. Frykter at det vil bli forsøkt omsatt flere kopier, som ekte mynt på norske, og nordiske auksjonssider.
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Avstemningsspørsmål: Er det greit å kjøpe kinakopier

Post by signum »

Kun de få som har reelle planer om å kontrollere og offentliggjøre beskrivelser av disse kopiene trenger referanseobjekter. Kan ikke skjønne at en hver samler har behov for ”referanseobjekter”.

Inngående studier av ekte eksemplarer, er den eneste sikre måten å forhindre å bli ”lurt”. Alt for få av oss bruker tilstrekkelig tid på å gjøre oss skikkelig kjent med våre mynter. Vi er nok mer fokusert på om objektet er 01 eller 1+, eller kvalitet ditt eller datt.
Dessverre må uerfarne samlere innimellom bli lurt for å lære!? Og – dessverre, innimellom vil nok de som oppdager at de har blitt snytt, prøve å lure nye ”uerfarne” kjøpere.

Uvesenet kan kun begrenses ved opplysning, gjerne i media.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Avstemningsspørsmål: Er det greit å kjøpe kinakopier

Post by Myge »

Jeg har ikke de store problemene med at folk ønsker seg referanseeksemplar. Vi må nok ikke være så naive og tro at ikke noen sitter og gnir seg i hendene, og kjøper inn i søkk og kav av disse. Det er ikke slik at kinamannen slutter å produsere disse, det dyreste produksjonsleddet er allerede ordnet, nå er det kun masseproduksjon igjen, og det koster dem niks og nada å produsere hundrevis av 1 kr 1878.

Og det er en gang slik at mange samlere ikke sogner til storbyer eller bor i nærheten av numismatiske foretninger, men handler mye på nett. Jeg kommer til å ta kontakt med qxls sikkerhetsavdeling for å ta en prat ang disse myntene, samt prøve å få kontakt med de forskjellige mediene som når ut til folk. Men jeg vil vente til myntene er ankommet før noe slikt blir startet. Etter det jeg kjenner til, så har man ikke sett en slik mynt "live" her i landet enda, og jeg har pratet med flere danske numismatikere om det samme, og de har heller ikke sett disse kopiene enda.

I teorien da kan det hende vi trør i en felle, hvor de sjekker interessen for disse myntene, for så å se om de er vits i å produsere. I så fall har jeg selv bidratt til at interessen for de fleste årstall er høy nå. Men tiden får vise, jeg skal uansett holde dere oppdatert så fort jeg får mine i hende.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Avstemningsspørsmål: Er det greit å kjøpe kinakopier

Post by bengt »

Myge wrote:I teorien da kan det hende vi trør i en felle, hvor de sjekker interessen for disse myntene, for så å se om de er vits i å produsere. I så fall har jeg selv bidratt til at interessen for de fleste årstall er høy nå. Men tiden får vise, jeg skal uansett holde dere oppdatert så fort jeg får mine i hende.
Er det noen som er flinke til å avsløre photoshop juks?

Det slo meg en tanke når jeg leste at selger skrev noe om at shipping tok mange uker og at kjøpere måtte være tolmodige. Kan det være at myntene ikke er produsert enda, men at de sjekker interessen for å se om det er vits i å produsere?
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Avstemningsspørsmål: Er det greit å kjøpe kinakopier

Post by jornkris »

bengt wrote:
Myge wrote:I teorien da kan det hende vi trør i en felle, hvor de sjekker interessen for disse myntene, for så å se om de er vits i å produsere. I så fall har jeg selv bidratt til at interessen for de fleste årstall er høy nå. Men tiden får vise, jeg skal uansett holde dere oppdatert så fort jeg får mine i hende.
Er det noen som er flinke til å avsløre photoshop juks?

Det slo meg en tanke når jeg leste at selger skrev noe om at shipping tok mange uker og at kjøpere måtte være tolmodige. Kan det være at myntene ikke er produsert enda, men at de sjekker interessen for å se om det er vits i å produsere?
Jeg tror de har myntene allerede (minst en av hver), det er ikke noe juks med bildene. Bortsett fra at COPY ikke står på mynten men er skrevet ikke i photoshop som saccoman påpekte.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Avstemningsspørsmål: Er det greit å kjøpe kinakopier

Post by jornkris »

Når det gjelder det å kjøpe seg referanseeksemplarer så er det greit at noen kjøper inn et par stykker hvis de gjør undersøkelser av de og så bidrar til å spre kunnskapen til andre samlere. Det kan være via en blogg på nettet, egen hjemmeside, nnf-nytt, innlegg her osv osv. Jeg kan ikke helt se behovet for at hver og en skal ha hvert sitt eksemplar, jeg trenger ikke noe selv. Faktisk har jeg aldri sett noen kinakopier live.

PGCS har en bok "coin grading and conterfeit detection" deres beste råd for avsløring av falske mynter er "lær deg hvordan originalen ser ut" (ikke: "lær deg hvordan de falske ser ut"). Når pepcosaken dukket opp lærte jeg meg bl.a hvordan 1 krone 1878 skal se ut (tenker da mest på det siste åttetallets utforming). Den 1878 som kinamannen har tilsalgs avviker såpass mye at jeg skulle klart å avsløre den på et dårlig qxl-bilde etter å ha drukket en flaske wiskey. Forøvrig har jeg aldri eid en eneste 1 krone 1878 og har ingen planer om å kjøpe det (samler bare en mynt av hver type og har en fin Oscarkrone fra et billigere år)
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Avstemningsspørsmål: Er det greit å kjøpe kinakopier

Post by MarkusLømo »

bengt wrote: Det slo meg en tanke når jeg leste at selger skrev noe om at shipping tok mange uker og at kjøpere måtte være tolmodige. Kan det være at myntene ikke er produsert enda, men at de sjekker interessen for å se om det er vits i å produsere?
Det er slett ikke usannsynlig. Firmaet jeg jobber i handler en del i Kina og såvidt jeg har forstått er det sånn at alle firmaer vi har hatt kontakt med produserer tingene etter at vi har bestilt dem - ikke før. Den praksisen er åpenbart veldig vanlig der.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Avstemningsspørsmål: Er det greit å kjøpe kinakopier

Post by MarkusLømo »

jornkris wrote: PGCS har en bok "coin grading and conterfeit detection" deres beste råd for avsløring av falske mynter er "lær deg hvordan originalen ser ut"
Det er et godt råd når det er mulig, og for de som samler norske burde det være en overkommelig oppgave. Litt verre å få tak i riktig informasjon om hvordan f.eks. ekte russiske rubler ser ut og hvordan en skiller de fra de falske. Eller mexicanske 8 realer. Eller en av de mange andre utenlandske mynttypene som har hatt mange forfalskninger. Hvis du har en spesialitet skulle det være mulig, men hvis du f.eks. har en "Davenport-samling" (store sølvmynter fra hele verden) så er det meget vanskelig å få oversikt over alt sammen. Jeg har ikke engang funnet katalogen til Davenport for salg, selv om jeg har sett etter den lenge.
reng
Posts: 116
Joined: 26 May 2009 20:16

Re: Avstemningsspørsmål: Er det greit å kjøpe kinakopier

Post by reng »

Om mange kjøper slike mynter ja så er det plutselig et marked for de og en god grunn for å fortsette å lage dem. Men at en seriøs forhandler kjøper en for å legge ut bilder og kanskje lager en advarsel og hva folk skal se etter for å unngå å kjøpe dem kan være greit. Noen må jo belyse problemet og eventuelt fremvise bilder av kopiene for å advare folk.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Avstemningsspørsmål: Er det greit å kjøpe kinakopier

Post by Flash »

Ethvert kjøp, uansett grunn, vil gi kineserne oppmuntring til å produsere flere. Som andre har sagt; studer de ekte, ikke forfalskningene. Det vil komme nye forfalskninger hele tiden så lenge de får solgt.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Avstemningsspørsmål: Er det greit å kjøpe kinakopier

Post by Kjetil Kvist »

Det er helt greit å si at man skal studere de ekte, men det må sies at de falske speciedalerne faktisk har lurt ganske erfarne myntsamlere og mynthandlere. Det betyr at vi må studere hvordan de falske er også, og publisere hvordan de skiller seg fra de ekte.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Avstemningsspørsmål: Er det greit å kjøpe kinakopier

Post by Flash »

Kjetil Kvist wrote:Det er helt greit å si at man skal studere de ekte, men det må sies at de falske speciedalerne faktisk har lurt ganske erfarne myntsamlere og mynthandlere. Det betyr at vi må studere hvordan de falske er også, og publisere hvordan de skiller seg fra de ekte.
Ser vel ut som man hittil har greid dette bra ut fra bildene selger har lagt ut.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Avstemningsspørsmål: Er det greit å kjøpe kinakopier

Post by Kjetil Kvist »

Ja, Flash. Det har du rett i, og for de aller fleste av oss holder det med bilder. Likevel: Noen erfarne myntsamlere har tatt feil selv når de selv har holdt myntene, og det er god nok grunn til å undersøke forfalskningene i virkeligheten. Pussig nok har jeg fått kritikk for å ha valgt å ta utgangspunkt i bilder - selv om jeg har fått anledning til å se forfalskningene.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Forfalskninger”