1 kr Oscar 1878 forfalskning i hendene!!

Bilder og informasjon om forfalskninger
Locked
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

1 kr Oscar 1878 forfalskning i hendene!!

Post by Myge »

Jeg har da mottatt to stk 1 kr 1878. Det første som slår meg, er at de har en noe anderledes rand, er en smule tynnere, og er noe lettere.

Det som skremmer meg derimot, er at de kan se ut til å ha forskjellig slitasje på en del punkter. Har funnet noen likhetstrekk, men disse er pokker meg ikke lette å skille fra ekte mynt uten at man har en å sammenligne med.

Ettersom jeg nå har mottatt disse to, vil jeg forsøke å skaffe til veie et par ekstra fra hvert årstall. Dere må gjerne være uenige med meg, og komme med krasse kommentarer i hopetall, men de preller av på meg som vann på gåsa som var sprayet med Goretexspray og pakket inn i glapack. Her må vi ha referanseobjekter for å kunne stoppe disse fra å komme i omløp.

Jeg skal få tatt gode bilder av disse i morgen på jobb. Men jeg er skremt.

Og ja, begge er UTEN copy-merke.

Når jeg har fått alle årstall inn, skal jeg lage en side som omhandler disse myntene, hvor jeg beskriver nøyaktig det som er likt på alle, samt det som skiller de forskjellige årstallene. Og det er nok ikke lenge til 2 kr kommer også. Da er det bare å innse at man ikke lenger er trygg hvis man ikke handler fra sertifiserte steder som sjekker forfalskninger.

Til dere andre som har kjøpt, gi gjerne en lyd, enten via PM eller via forumet her. Jeg er en av de som mener vi må skaffe til veie disse, så jeg "flamer" ikke dere som har kjøpt dem, så lenge dere ikke kjøper dem for å tjene penger på dem. Førstemann som presterer å gjøre det, vil bli svartelistet av meg for all tid!

Men som sagt, bildene kommer her i morgen, skal få laget en god scan av dem. Patinaen på dem er som en vanlig kv. 1 mynt.

Eirik
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 1 kr Oscar 1878 forfalskning i hendene!!

Post by Kjetil Kvist »

Jeg har også fått anledning til å studere et par eksemplarer: 1875 og 1878.

Dette er meget godt utførte forfalskninger, og det kan synes som om "COPY"-mering er noe av et unntak. Begge de jeg har fått anledning til å studere er uten merking.

Det er noen myter som må avlives: Det er ingen vesentlige forskjeller på portrett eller innskrifter som gjør dem enkle å skille fra ekte mynter. Dette er forfalskninger laget med stempler som er svært godt utførte - sannsynligvis etter gode bilder av myntene.

Det som derimot skiller de falske fra de ekte er små detaljer i årstallene. På 1878-mynten de har laget er årstallet like tydelig som på en Paepcke-mynt, mens de ekte alltid viser et uklart 8-tallet (egentlig 8 på 7).

Kineserne har også gjort et liten detaljtabbe på 1875-mynten: På de originale er det fjernet ett eikeblad nær 30 og Sk, mens kineserne bare har brukt et revers av type 1877-1904 og lagt til 30 og Sk.

Vekten er 6,06 gram på 1875 og 5,93 ram på 1878. Korrekt vekt skal være 7,50 gram.

Som Myge nevnte, så er randen veldig dårlig utført. Forfalskningene virker også tynnere. Det er også verdt å merke seg at forfalskningene har speilflater til tross for at de ser ut til å være en litt svak 1-kvalitet. Finishen er derimot veldig god, og det er ikke tvil om at det er sølvbelegg på disse.

Foreløpig konklusjon er at det man kan ta dem på er vekt, og små detaljer i årstallene. Jeg sa det for ett år siden: Nå trenger vi en oversikt over hvordan årstallene på norske Oscar-mynter skal se ut.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
totto09
Numismatograf
Posts: 807
Joined: 12 Nov 2008 21:59
Location: Modum

Re: 1 kr Oscar 1878 forfalskning i hendene!!

Post by totto09 »

Ser man det ja. Dette var gode/dårlige nyheter, skremmende når de falske er så gode som dere sier. det er nok ikke lenge før de første eksemplarene dukker opp på nettauksjoner.
Her gjelder det å holde øynene åpne, og gjøre noen tiltak rimelig raskt for og dempe skadevirkningene så mye som mulig.

Er det noen som vet pr. d.d hvor mange enheter som er solgt ?
Last edited by totto09 on 20 Jul 2009 17:39, edited 1 time in total.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 1 kr Oscar 1878 forfalskning i hendene!!

Post by Kjetil Kvist »

Kjøp en nøyaktig digitalvekt. Det blir nok vekt som er den enkleste måten å skille de falske fra de ekte.

Myge kommer sikkert til å publisere et par skikkelige bilder i løpet av morgendagen og da kan folk studere detaljene. Det finnes likevel en liten detalj som ser ut til å være felles for alle de falske myntene: Stjerna foran BRODERFOLKENES under kongeportrettet er dårlig formet og ser ut som en trekant. Men likevel: Jeg har sett flere eksemplarer solgt av anerkjente mynthandlere der denne stjerna ser ut som en trekant. Det hadde vært greit å få sjekket om dette er et sikkert kjennetegn eller ikke.
trekant.jpg
trekant.jpg (13.88 KiB) Viewed 5145 times
Her er detaljer som gjør det enkelt å avsløre forfalskningen av 1875-krona: Ett eikeblad ekstra på den falske. Det tar nok ikke lang tid før denne "feilen" er korrigert.
detaljer.jpg
detaljer.jpg (60.44 KiB) Viewed 5177 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: 1 kr Oscar 1878 forfalskning i hendene!!

Post by Stig Westerhus »

Jeg har også fått mine i hus. Vekten på de varierer mellom 5,8 til 6,3 gram. Har dessverre ikke batteri i mitt digitale skyvelær så jeg får ikke målt diameter og tykkelse enda. Enig i at de ser meget vellaget ut, så sånn umiddelbart er det nok vekten vi kan ta de på først.

Da har jeg fått satt inn nytt batteri på skyvlæret.
Diameter på de er 24,7 mm og tykkelsen er 1,5 mm. Nøyaktig likt originalen. Skremmende.
Last edited by Stig Westerhus on 20 Jul 2009 18:58, edited 1 time in total.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: 1 kr Oscar 1878 forfalskning i hendene!!

Post by Flash »

Myge wrote:Ettersom jeg nå har mottatt disse to, vil jeg forsøke å skaffe til veie et par ekstra fra hvert årstall. Dere må gjerne være uenige med meg, og komme med krasse kommentarer i hopetall, men de preller av på meg som vann på gåsa som var sprayet med Goretexspray og pakket inn i glapack. Her må vi ha referanseobjekter for å kunne stoppe disse fra å komme i omløp.
Jeg er ikke uenig i at det bør skaffes eksemplarer for nøyaktig beskrivelse. Så hvis du gjør dette er det flott. Men for meg virker det som alle samlere skal ha sine egne referanseeksemplarer og da bærer det galt av sted.

Men vil dere virkelig dette så værsågod.
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: 1 kr Oscar 1878 forfalskning i hendene!!

Post by Stig Westerhus »

Kjetil Kvist wrote:Kjøp en nøyaktig digitalvekt. Det blir nok vekt som er den enkleste måten å skille de falske fra de ekte.

Myge kommer sikkert til å publisere et par skikkelige bilder i løpet av morgendagen og da kan folk studere detaljene. Det finnes likevel en liten detalj som ser ut til å være felles for alle de falske myntene: Stjerna foran BRODERFOLKENES under kongeportrettet er dårlig formet og ser ut som en trekant. Men likevel: Jeg har sett flere eksemplarer solgt av anerkjente mynthandlere der denne stjerna ser ut som en trekant. Det hadde vært greit å få sjekket om dette er et sikkert kjennetegn eller ikke.
trekant.jpg
Her er detaljer som gjør det enkelt å avsløre forfalskningen av 1875-krona: Ett eikeblad ekstra på den falske. Det tar nok ikke lang tid før denne "feilen" er korrigert.
detaljer.jpg
Det er også en forskjell i toppen på k i sk.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
pete
Posts: 16
Joined: 22 Apr 2009 22:19

Re: 1 kr Oscar 1878 forfalskning i hendene!!

Post by pete »

Dette er interessant - men er det egentlig lurt å offentliggjøre en "mangel-liste" som dere er i ferd med å gjøre her? Mulig jeg er er paranoid - men med denne lista i hånda kan jo forfalskerne finpusse designet sitt.

Er det ikke bedre at dere flinke detektiver lager deres egen liste, holder den privat og senere kan hjelpe andre til å avgjøre om en mynt er ekte/falsk?
User avatar
totto09
Numismatograf
Posts: 807
Joined: 12 Nov 2008 21:59
Location: Modum

Re: 1 kr Oscar 1878 forfalskning i hendene!!

Post by totto09 »

pete wrote:Dette er interessant - men er det egentlig lurt å offentliggjøre en "mangel-liste" som dere er i ferd med å gjøre her? Mulig jeg er er paranoid - men med denne lista i hånda kan jo forfalskerne finpusse designet sitt.

Er det ikke bedre at dere flinke detektiver lager deres egen liste, holder den privat og senere kan hjelpe andre til å avgjøre om en mynt er ekte/falsk?
Hvordan skal man nå ut til samlere flest hvis man ikke vet forskjellen er på en falsk og en ekte mynt ??

Skaden har jo allerede skjedd og derfor er disse referansepunktene "desverre " gull verd..
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: 1 kr Oscar 1878 forfalskning i hendene!!

Post by Stig Westerhus »

Er vel ikke så mange kinesiske falskmyntere som er så stødig i Norsk. Uansett så har de jo brukt en original som utgangspunkt for forfalskningen og har vel alt veid den så de vet nok vekten før de laget forfalskningene.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: 1 kr Oscar 1878 forfalskning i hendene!!

Post by jornkris »

totto09 wrote: Er det noen som vet pr. d.d hvor mange enheter som er solgt ?
Det de har solgt via ebay er følgende:
1875: 12
1877: 0
1878: 25
1879: 3
1881: 8
1882: 5
1885: 6
1887: 5
1888: 8
1892: 5
1893: 5
1894: 5
1901: 1
Men de kan jo ha solgt 100vis via andre kanaler.
User avatar
totto09
Numismatograf
Posts: 807
Joined: 12 Nov 2008 21:59
Location: Modum

Re: 1 kr Oscar 1878 forfalskning i hendene!!

Post by totto09 »

Kjetil Kvist wrote:Kjøp en nøyaktig digitalvekt. Det blir nok vekt som er den enkleste måten å skille de falske fra de ekte.

Myge kommer sikkert til å publisere et par skikkelige bilder i løpet av morgendagen og da kan folk studere detaljene. Det finnes likevel en liten detalj som ser ut til å være felles for alle de falske myntene: Stjerna foran BRODERFOLKENES under kongeportrettet er dårlig formet og ser ut som en trekant. Men likevel: Jeg har sett flere eksemplarer solgt av anerkjente mynthandlere der denne stjerna ser ut som en trekant. Det hadde vært greit å få sjekket om dette er et sikkert kjennetegn eller ikke.
The attachment trekant.jpg is no longer available
Her er detaljer som gjør det enkelt å avsløre forfalskningen av 1875-krona: Ett eikeblad ekstra på den falske. Det tar nok ikke lang tid før denne "feilen" er korrigert.
The attachment detaljer.jpg is no longer available
Her er et eksemplar der stjerna til venstre ser ut som en trekant (ligger hos OMH.)
Attachments
12799_00.jpg
12799_00.jpg (151.95 KiB) Viewed 4934 times
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 1 kr Oscar 1878 forfalskning i hendene!!

Post by Kjetil Kvist »

Ja, jeg har sett enkelte eksemplarer fra 1877-1878 med den trekanten. På 1875; 1879-1904 har jeg likevel bare sett stjerner. På de falske er det bare trekanter. Her må det være en sammenheng, tror jeg.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
totto09
Numismatograf
Posts: 807
Joined: 12 Nov 2008 21:59
Location: Modum

Re: 1 kr Oscar 1878 forfalskning i hendene!!

Post by totto09 »

Kjetil Kvist wrote:Ja, jeg har sett enkelte eksemplarer fra 1877-1878 med den trekanten. På 1875; 1879-1904 har jeg likevel bare sett stjerner. På de falske er det bare trekanter. Her må det være en sammenheng, tror jeg.
Glemte å nevne at denne er en 1877.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: 1 kr Oscar 1878 forfalskning i hendene!!

Post by bengt »

Stig Westerhus wrote:Er vel ikke så mange kinesiske falskmyntere som er så stødig i Norsk. Uansett så har de jo brukt en original som utgangspunkt for forfalskningen og har vel alt veid den så de vet nok vekten før de laget forfalskningene.
Jeg regner med at kineserne søker etter nordmenn som er villige til å selge disse i Norge, hvis de får som svar fra en mann om at "skulle gjerne gjort det, men det er så lett å se at de er falske fordi..." så fikser de det nok lett. Skal bare en person som enten har uærlige hensikter, eller som er korttenkt, som kan norsk.
Locked

Return to “Forfalskninger”