Falsk 1/8 speciedaler 1635 på QXL

Bilder og informasjon om forfalskninger
User avatar
totto09
Numismatograf
Posts: 807
Joined: 12 Nov 2008 21:59
Location: Modum

Falsk 1/8 speciedaler 1635 på QXL

Post by totto09 »

Obs! Dette er en falsk/kopi av den meget sjeldene 1/8 specie 1635 - regner jeg med.
Har spurt om diameteren på mynten.
http://auksjon.qxl.no/gmfactory
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Falsk 1/8 speciedaler 1635 på QXL

Post by ZZzzz »

Italiensk kopi av en hel specie.
User avatar
totto09
Numismatograf
Posts: 807
Joined: 12 Nov 2008 21:59
Location: Modum

Re: Falsk 1/8 speciedaler 1635 på QXL

Post by totto09 »

Har fått svar fra selger: Hej. Den er ca 25mm. Venlig hilsen GM.

Jeg har bedt ham trekke denne annonsen:
Dette er en Italiensk kopi - forfalskning av en meget dyr Norsk mynt. Du bør trekke denne annonsen!!!
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Falsk 1/8 speciedaler 1635 på QXL

Post by holofire »

Bør vel ikke trekke annonsen vel??? Det er nok å ta i synes jeg, men bør nevne at det er kopi og hva så er jo alt som det skal??
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Falsk 1/8 speciedaler 1635 på QXL

Post by 2rhaug »

Hva er historikken bak denne forfalskningen? Det kan ikke være en 1/4 spd.?
User avatar
totto09
Numismatograf
Posts: 807
Joined: 12 Nov 2008 21:59
Location: Modum

Re: Falsk 1/8 speciedaler 1635 på QXL

Post by totto09 »

holofire wrote:Bør vel ikke trekke annonsen vel??? Det er nok å ta i synes jeg, men bør nevne at det er kopi og hva så er jo alt som det skal??
Vel,vel. Jeg mener slikt "søppel" skal vekk fra ausjoner så fort som mulig, vi har jo akkurat hatt en heftig diskusjon ang. kopier/ forfalskninger og det er jo åpenbart selgere som ønsker og gjøre rask profitt på slikt ..
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Falsk 1/8 speciedaler 1635 på QXL

Post by ZZzzz »

totto09 wrote:
holofire wrote:Bør vel ikke trekke annonsen vel??? Det er nok å ta i synes jeg, men bør nevne at det er kopi og hva så er jo alt som det skal??
Vel,vel. Jeg mener slikt "søppel" skal vekk fra ausjoner så fort som mulig, vi har jo akkurat hatt en heftig diskusjon ang. kopier/ forfalskninger og det er jo åpenbart selgere som ønsker og gjøre rask profitt på slikt ..
Slikt søppel forsvinner ikke. Det er en million av dem visstnok. Og er mye verre å få bukt med enn disse kinamyntene.

Eneste som hjelper er at selger burde ha hatt kunnskaper. Og kunnskaper om denne finnes tilgjengeligpå internett. Så her har ikke selger gjort nok research, og det er kritikkverdig. En bjelle burde ringe når han tror han har kjøpt det han tror er en sjelden norsk mynt for et par hundrelapper!
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Falsk 1/8 speciedaler 1635 på QXL

Post by vemod »

2rhaug wrote:Hva er historikken bak denne forfalskningen? Det kan ikke være en 1/4 spd.?
Denne kopien, samt kopier av andre europeiske mynter ble utgitt i ca. 1 million eksemplarer av et italiensk firma. Jeg mener det var i sammenheng med salg av enten frokostblanding eller tyggegummi. "1/8-Specien" har vært framme for salg noen ganger i de senere år, også av den etter hvert velkjente pepco (dk).
Last edited by vemod on 15 Aug 2009 15:41, edited 1 time in total.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Falsk 1/8 speciedaler 1635 på QXL

Post by ZZzzz »

User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Falsk 1/8 speciedaler 1635 på QXL

Post by holofire »

totto09 wrote:
holofire wrote:Bør vel ikke trekke annonsen vel??? Det er nok å ta i synes jeg, men bør nevne at det er kopi og hva så er jo alt som det skal??
Vel,vel. Jeg mener slikt "søppel" skal vekk fra ausjoner så fort som mulig, vi har jo akkurat hatt en heftig diskusjon ang. kopier/ forfalskninger og det er jo åpenbart selgere som ønsker og gjøre rask profitt på slikt ..

Vet det, men denne kan ikke sammenlignes med kinakopiene. Burde stått kopi på den. Så lenge den rette infoen står på disse ser jeg ikke problemet. Men derimot kinakopiene vil være problem.
User avatar
totto09
Numismatograf
Posts: 807
Joined: 12 Nov 2008 21:59
Location: Modum

Re: Falsk 1/8 speciedaler 1635 på QXL

Post by totto09 »

holofire wrote:
totto09 wrote:
holofire wrote:Bør vel ikke trekke annonsen vel??? Det er nok å ta i synes jeg, men bør nevne at det er kopi og hva så er jo alt som det skal??
Vel,vel. Jeg mener slikt "søppel" skal vekk fra ausjoner så fort som mulig, vi har jo akkurat hatt en heftig diskusjon ang. kopier/ forfalskninger og det er jo åpenbart selgere som ønsker og gjøre rask profitt på slikt ..

Vet det, men denne kan ikke sammenlignes med kinakopiene. Burde stått kopi på den. Så lenge den rette infoen står på disse ser jeg ikke problemet. Men derimot kinakopiene vil være problem.
Hvor står den rette infoen på denne? Ikke på mynten - ikke i annonsen, og ja: slike kopier har fått rimelig store bud før de har blitt stoppet. Hadde ikke selger blitt gjort oppmerksom på at denne var falsk er jeg sikker på at denne ville gått for en høy pris av "uvitende " kjøpere.
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Falsk 1/8 speciedaler 1635 på QXL

Post by holofire »

Vet det, men denne kan ikke sammenlignes med kinakopiene. Burde stått kopi på den. Så lenge den rette infoen står på disse ser jeg ikke problemet. Men derimot kinakopiene vil være problem.[/quote]
Hvor står den rette infoen på denne? Ikke på mynten - ikke i annonsen, og ja: slike kopier har fått rimelig store bud før de har blitt stoppet. Hadde ikke selger blitt gjort oppmerksom på at denne var falsk er jeg sikker på at denne ville gått for en høy pris av "uvitende " kjøpere.[/quote]

Nei infoen står ikke her da jeg tror kanskje selger er uvitende. Men dersom den står og ikke blir lagt skjul på ser jeg ikke noe grunn til å stenge annonsen. Er nå min mening ihverfall.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Falsk 1/8 speciedaler 1635 på QXL

Post by mynt01 »

Nå ligger det en på Ebay som er veldig lik.
http://www.ebay.com/itm/1635-NORWAY-SWE ... 1669472912
Attachments
s-l500-horz.jpg
s-l500-horz.jpg (337.42 KiB) Viewed 3592 times
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Falsk 1/8 speciedaler 1635 på QXL

Post by Trond i California »

Jeg sendte selger en melding saa faar vi se om han trekker auksjonen. Det er en profesjonell selger med 12,000 salg saa jeg vil anta han ikke oensker aa selge en falsk mynt som ekte.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Falsk 1/8 speciedaler 1635 på QXL

Post by samler607 »

Hva er forskjellen på denne kopien og den OMG solgte på OMG7 lot nr 48 ?
Er det ikke samme kopi?
Jeg vet at denne kopien som selges her på ebay er preget i jern.
Var den hos OMG i sølv?
Post Reply

Return to “Forfalskninger”