2 kronene

Bilder og informasjon om forfalskninger
Post Reply
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

2 kronene

Post by Espen »

Er det noen kjente forfalskninger av disse? ser en kinesisk selger med ett par til salgs på ebay, så alarmklokkene ringer. :mrgreen:

Mulig jeg bare er litt paranoid

http://search.ebay.com/_W0QQsassZphoenixcoin
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 2 kronene

Post by Kjetil Kvist »

Jeg har ikke sett noen tegn på at de har begitt seg inn på norsk årgangsmynt. Ser ingenting ved denne mynten som skulle tilsi at den er falsk.

Denne selgeren har heller ikke vært i søkelyset i forbindelse med de falske speciedalerne. De selgerne har ofte spesialisert seg på å selge forfalskninger av litt mellomvanskelige crowns, slik som 5 ryal fra Zanzibar, 5 mark fra Neuguinea, 25 cents Isabella fra USA osv. Jeg ville bli mer mistenkelig om det plutselig dukket opp den ene Gevær-tokronen etter den andre.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: 2 kronene

Post by bengt »

Det er selvsagt lett å glemme det når man ser påpass mye falske mynter fra Kina, men det finnes faktisk "ekte" myntsamlere i det landet også. Har en kollega som er fra Kina (studert i Norge), og han har fortalt meg at i den nye middelklassen i Kina er det mange mennesker som er interessert i mynter, noe som også gjenspeiler seg på prisene på lokale myntbutikker i de store byene ;-)
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: 2 kronene

Post by Espen »

godt å høre, vurderer å samle komplett kong håkon sine tokroner skjønner dere
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: 2 kronene

Post by bengt »

Går rimelig greit med mindre du har planer om komplett i 0, lykke til :-)
Post Reply

Return to “Forfalskninger”