NNFs Schivemedalje

http://www.norsknum.org
Der samlere møtes.

Moderator: Olav K

Post Reply
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

NNFs Schivemedalje

Post by Kjetil Kvist »

Da ble undertegnede valgt inn i Schive-komiteen i Norsk Numismatisk Forening. Schivemedaljen ble opprinnelig gitt som gave av gravør H. Rui til foreningen i 1947, og var ment til å stimulere amatørvitenskapelig numismatisk arbeid i NNF. Det er ikke mange som har fått medaljen siden 1947, men Rui selv fikk den hele tre ganger. SIst den ble delt ut var i 2010, såvidt jeg kan se av årsberetningene til NNF. Bare to har fått den i sølv, Holger Hede og Bernhard F. Brekke.

Schive-komiteen består av tre medlemmer, og det er disse tre som tildeler medaljen.

Jeg er opptatt av at medaljen skal deles ut, og at Schive-komiteen får beskjed om hva som er publisert av numismatisk litteratur, enten bøker eller artikler. Det publiseres mye i mange ulike tidsskrifter, lokalhistoriske årbøker osv. Det er ikke alltid like enkelt å finne artiklene, og de er ofte alt for enkle å overse i denne publikasjonsjungelen.

Derfor ber jeg om Samlerforums hjelp til å sette sammen en liste over numismatiske arbeider utgitt de siste fem - 5 - årene. Du kan sende meg enten en pm eller svare i tråden.

Jeg vil ha så mye som mulig fram, men vil selvsagt hverken forskuttere medalje eller om det er arbeider komiteen vil vurdere. Man står fritt til å foreslå andre, men da bør man ha innhentet et slags samtykke om det, eller foreslå seg selv. Det direkte er helt greit.

Det er særlig to ting som er viktig: Komiteen må få arbeidene i en eller annen lesbar form (enten i papir eller digitalt, men man kan ikke regne med å få noe i retur) og det vil uansett bare være en medalje som kan gis til medlemmer av NNF, så det er en slags forutsetning for å bli vurdert i det hele tatt. Samtidig er det viktig at det ikke er en medalje som deles ut til profesjonelle, selv om det ikke er helt godt definert. Uansett; medlem av NNF og glad amatør er en fordel.

Medlemskontingent er 500 kroner, tror jeg, for vi glemte vel å vedta det i kveld.

Noen debatt om kvaliteten til foreslåtte arbeider tar vi ikke i denne tråden. Jeg kommer heller ikke til å delta i en slik debatt. Nå skal jeg holde mine vurderinger på kammerset.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: NNFs Schivemedalje

Post by AMO Berg »

Jeg synes Gard Emsøy og Jornkris er to kandidater som er naturlig å vurdere i denne sammenheng. Gard var vel også medlem av NNF på det tidspunktet han utgav sin første bok, dersom det er en forutsetning.

Jeg er selvsagt klar over at det har vært en konflikt, men det synes jeg ikke bør ha betydning når man skal vurdere kandidater til denne medaljen.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: NNFs Schivemedalje

Post by Kjetil Kvist »

Jeg noterer meg navnene.

Det er nok en forutsetning for å motta medaljen at kandidaten er medlem av NNF.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: NNFs Schivemedalje

Post by Stig Westerhus »

Om han må være medlem av NNF så er det vel kanskje ikke så mange kandidater. Og da bør du vel heller søke etter mulige kandidater innad i NNF i stedet for på Samlerforum? Men som en liten avklaring, må han være medlem av NNF på utgivertidspunkt eller ved overrekkelsen av medaljen?
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: NNFs Schivemedalje

Post by Kjetil Kvist »

Stig Westerhus wrote:Om han må være medlem av NNF så er det vel kanskje ikke så mange kandidater. Og da bør du vel heller søke etter mulige kandidater innad i NNF i stedet for på Samlerforum? Men som en liten avklaring, må han være medlem av NNF på utgivertidspunkt eller ved overrekkelsen av medaljen?
I NNF-nytt 1/2000, s. 11 står det: "I Norge utdeles medaljen kun til medlemmer av NNF og da uansett emne." Det forutsetter betalt kontingent, og har alltid vært praktisert slik.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: NNFs Schivemedalje

Post by Stig Westerhus »

Kjetil Kvist wrote:
Stig Westerhus wrote:Om han må være medlem av NNF så er det vel kanskje ikke så mange kandidater. Og da bør du vel heller søke etter mulige kandidater innad i NNF i stedet for på Samlerforum? Men som en liten avklaring, må han være medlem av NNF på utgivertidspunkt eller ved overrekkelsen av medaljen?
I NNF-nytt 1/2000, s. 11 står det: "I Norge utdeles medaljen kun til medlemmer av NNF og da uansett emne." Det forutsetter betalt kontingent, og har alltid vært praktisert slik.
Ok, det står ikke noe om at de må være medlem ved utgivelsestidspunkt, og om jeg forstår dette riktig så kan jo hvem som helst få medaljen ved at sterke kandidater kan bli "oppfordret" til å melde seg inn for å oppfylle kravet. Tusen takk for oppdateringen.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
Post Reply

Return to “Norsk Numismatisk Forening”